Avatar billede net-base.dk Nybegynder
15. september 2005 - 14:50 Der er 39 kommentarer og
2 løsninger

Bedeste Linx distribution

Hvad er den bedste Linux distribution du har prøvet?

Sidder nemlig og kan ikke finde en jeg jeg vil bruge...
Avatar billede bromer Nybegynder
15. september 2005 - 14:52 #1
Gentoo. Har prøvet Redhat og Debian.
Avatar billede bufferzone Praktikant
15. september 2005 - 14:54 #2
Det kommer jo an på hvad man vil

Fedore er en god begynder distro, der er let at sætte op i en masse forskellige konfigurationer
Debian er god til servere og firewalls
PHLAK er god til analysemaskine og hacking
knoppix er en glimrende CD distro
Avatar billede net-base.dk Nybegynder
15. september 2005 - 14:59 #3
Okay har selv prøvet Redhat syntes jeg ikke om... Så prøvede jeg Debian... der virke de "VI" vidst ikke helt, så nu sidder jeg med en Gentoo... som jeg sidder og fedter med at få installeret... har fundet en guide på gentoo.org, men er der nogle som har en god guide er den meget velkommen.
Avatar billede simonvalter Praktikant
15. september 2005 - 15:02 #4
vi virker fint under debian.
Avatar billede bromer Nybegynder
15. september 2005 - 15:02 #5
Jeg brugte den håndbog der er på gentoo.org. Det er ganske omstændigt at få installeret, men jeg synes det er tiden værd. Jeg bruger gentoo til min normale arbejdsmaskine.

Jeg kan ikke helt argumentere for, hvorfor jeg foretrækker gentoo... tror bare det gik op for mig på et tidspunkt at jeg arbejder bedst med gentoo.. men det er jo smag og behag.
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
15. september 2005 - 15:04 #6
net-base.dk: Alt i alt handler det nok nærmere om at lære sig én dsitrubtion ordentligt i stedet for at zappe rundt hver gang der er problemer. Hvis du gør det skal du igennem alle begyndervanskelighederne i hver eneste distribution og det er næppe en fordel, hvis det skal være sjovt at lege med. Jeg foretrækker helt klart Mandriva, men der er lige så mange svar på hvad den bedste linux-distribution er som der er linux-distributioner på markedet...
Avatar billede net-base.dk Nybegynder
15. september 2005 - 15:05 #7
Okay så må jeg se om jeg kan få hakket mig igennem den... syntes den virker meget uoverskuelig
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
15. september 2005 - 15:06 #8
Mandriva har i forhold til de andre et godt "kontrolpanel" hvor man let kan sætte de fleste ting på maskinen op grafisk. Eksempelvis kan det at sætte trådløst netværk op være noget bøvl i nogle distributioner, især hvis der kun findes Windows-drivere til netkortet, men alle sådan nogle opsætningsting som alle kan få brug for er samlet i et smart kontrolpanel...
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
15. september 2005 - 15:08 #9
Mandriva er lidt nemmere at sætte op end Windows XP hvis du vil have en sværhedsgrad på. Det er betydeligt lettere end Gentoo og Debian, som jeg kan se at du har forsøgt dig med. Ingen af dem er nok at regne for begynderdistributioner.
Avatar billede medions Nybegynder
15. september 2005 - 15:11 #10
Godt nok er det Unix, men du skulle tage og prøve PCBSD (www.pcbsd.com) det er et virkelig godt operativsystem, gratis og ekstremt nemt og installere og befærde sig i!

Der er også et dansk online community for det på www.pcbsd.dk hvis du har nogle spørgsmål til det...

//>Rune
Avatar billede net-base.dk Nybegynder
15. september 2005 - 15:14 #11
Okay... det kunne da være jeg skulle tage et kig på Mandriva, men ellers så syntes jeg tit man høre at gentoo skulle være det bedste... men igen ja det er jo nok som man ser det... men kunne godt tænke min at få denne gentoo maskine op og køre... syntes bare deres install vejledning på gentoo.org stinker...
Avatar billede net-base.dk Nybegynder
15. september 2005 - 15:15 #12
Det jeg skal bruge et en dist. som kan køre som server og arbejdsstation for skal have sat en firewall/router op, og en maskine med en arbejds station så ville det være fedt hvis jeg kunne finde en dist, som kunne begge dele.
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
15. september 2005 - 15:23 #13
net-base.dk: Gentoo er muligvis bedre for folk som i forvejen er gode til Linux, og som gerne vil bruge en masse tid på besværlig opsætning fordi de så får det nøjagtig som de vil have det. I bund og grund er det jo de samme programmer man bruger og distributionerne adskilder sig især på features som nem opsætning og tilgængelighed af programmer, som jeg ser det i hvert fald...
Alle større linux-distrubitioner fungerer fint som både server og arbejdsstation. Det skulle ikke umiddelbart sætte nogen begrænsninger.

medions: Udbudet af programmer til bsd er noget mindre end til Linux. Og især er det nemt at skaffe ting til de store linux-distributioner, som er kompileret i forvejen. Der er lidt mere af den slags benarbejde i en bsd, siger min erfaring mig...
Avatar billede net-base.dk Nybegynder
15. september 2005 - 15:25 #14
Okay...

Men kender i det at når man har sat sig noget i hovedet så skal det virke... og vil ikke sådan bare lige give op denne gang...

Men det undre mig sgu at der ikke er nogle som har skrevet en bedere guide til gentoo...
Avatar billede simonvalter Praktikant
15. september 2005 - 15:30 #15
schwarz84 > jeg er endnu ikke stødt på noget som jeg ikke har kunnet finde til bsd... det er stort set de samme ting du kan finde. Hvis man skulle være uheldig så er der altid linux_base.
Avatar billede hallelujah Nybegynder
15. september 2005 - 15:52 #16
Jeg kan også godt anbefale Mandriva, som jeg selv har været utrolig glad for. Men hvis det skal være nemt og brugbart kan jeg også godt anbefale Linspire. Mange vil jo beklage sig over at den koster penge, men med en lille søgning på google kan du finde en coupon kode til at downloade det gratis fra deres hjemmeside, så kan man se hvad det er. Det er den nemmeste distribution jeg har prøvet, med den bedste support, og den bedste understøttelse af hardware (i hvert fald på de computere jeg har prøvet den på). Den er et forsøg værd :-) Og hvis man er villig til at betale 20 dollars om året kan du få den nemmeste adgang til at installere lidt over 2000 programmer ved hjælp af ét enkelt klik. :-)
Avatar billede net-base.dk Nybegynder
15. september 2005 - 15:58 #17
Okay... prøver om jeg ikke kan få gentoo til at køre, kan jeg ikke må jeg se på en af de andre...
Avatar billede arne_v Ekspert
15. september 2005 - 17:45 #18
jeg har kørt Redhat i mange år, men Fedora har ikke haft ry for at være så stabil i FC3
og FC4, så sidste valgte jeg Centos
Avatar billede Slettet bruger
15. september 2005 - 21:24 #19
Du er da godt nok den første jeg har set klage over Gentoos manual, som altid bliver rost til skyerne. Anyway, hvis du ikke er alt for fast besluttet på at lave en stage 1 eller stage 2-installation, kunne du jo prøve med Vidalinux/VLOS, som svarer til Gentoo stage 3, men som benytter Anaconda-installeren (den fra Red Hat, Fedora, mm). Det gør jo installationen noget lettere, så den tager mindre end 30 min. Bagefter skal du så compile i et par dage inden du har KDE/Gnome, Open Office oppe at køre. Du skal bruge version 1.1, da 1.2 havde en del bugs.
http://distrowatch.com/table.php?distribution=vidalinux

Du kan også bare gøre det eneste fornuftige og installere BLAG-linux. Den funker bare.
http://distrowatch.com/table.php?distribution=blag
Avatar billede net-base.dk Nybegynder
16. september 2005 - 01:16 #20
Hvis du siger den er så god... så tror jeg sgu det er det forkerte sted jeg har kigget... kan jeg få dig til at sende et link? ville være fedt.
Avatar billede net-base.dk Nybegynder
16. september 2005 - 01:23 #21
Ja har lige fundet en quick install guide... ser meget mere overskuelig ud... kan nok klares noget nemmere end den anden...
Avatar billede net-base.dk Nybegynder
16. september 2005 - 01:26 #22
men vil nu stadig gerne et link til den guide du omtalte...

takker.
Avatar billede Slettet bruger
16. september 2005 - 09:38 #23
Lad mig lige præcisere: Det er ikke mig personligt der synes den guide er god. Men brugerne af Gentoo og især organisationen der står bag fremhæver Gentoo som den mest veldokumenterede distribution overhovedet. Men her er linket: http://www.gentoo.org/doc/en/index.xml?catid=install#doc_chap2
Det drejer sig om de to øverste links under punkt 2. Hvilken du skal bruge afhænger af om du installerer via nettet eller ej.

Den quickinstall guide du omtaler kræver at man har installeret Gentoo før, da den (deraf navnet) ikke er så tilbundsgående.

Jeg kan ikke hjælpe dig yderligere med Gentoo, da jeg ikke selv har prøvet at installere den. Jeg har dog kørt med Vidalinux/VLOS i en periode, og det var da meget sjovt og lærerigt at prøve, men det kræver sgu en del tålmodighed med al den kompilering, og det er efter min mening ikke det værd til mit brug. Men det kørte nu både godt og hurtigt, men det er der også andre distroer der gør.

Held og lykke!
Avatar billede net-base.dk Nybegynder
16. september 2005 - 13:59 #24
Okay nu har fået kigget en del på guiden... og ja jeg må sgu give dem ret... den er faktisk pisse god... er godt nok kun nået til at skulle til at kopiere filer ind, da jeg også har noget arbejde som skal laves...
Avatar billede Slettet bruger
16. september 2005 - 15:29 #25
Ja, det tager en del tid.
Avatar billede net-base.dk Nybegynder
17. september 2005 - 02:16 #26
Men får ikke kigget på den før på mandag... da jeg gik hjem var den i gang med at kompilere systemet... så håber den er færdig mandag. så jeg kan kigge videre... men ellers så smider jeg en op her hjemme...

Skal nemlig bruge en til firewall. for er træt af den zyxel ting fra cybercity...
Avatar billede thomas_nj Nybegynder
17. september 2005 - 22:10 #27
Er ikke guru men har leget med et par stykker. Her er min holdning

  Fedora: En god begynder distro efter min mening fordi, den er nem at installere men har stadig et par irritationsmomenter, der skal rettes. Dette gør at du automatisk kommer til at rode i systemet.

  Vida linux: Også en god nem begynderdistro, der bygger på gentoo (se længere nede). De fleste ting er grafiske så alt er let at gå til og så får man et indblik i gentoo's virkemåde, hvis man senere vil den vej

  Knoppix: Genial "fuck up" distro. Hvis alt andet kikser en aften inden noget skal afleveres næste dag hiver du bare cden frem. Den her endnu aldrig reddet mig, men den giver en rar tryghedsfornemmelse (vil ikke anbefale den som læredistro da jeg synes at man lærer mest ved at have noget installeret)

  Whoppix: Ligesom knoppix er er bare flere analyseværktøjer til sikkerhedsting. Eneste grund til at jeg hentede den var at jeg gerne ville se XFCE i aktion

  Gentoo: Min nuværende ynglingsdistro. Vil nok ikke anbefale den til nybegyndere, men når du synes at fedora bliver lige lovlig let kan du med fordel hoppe over på gentoo. Her skal du selv installere hele distroen manuelt, hvilket er noget man lærer en del af.
  Ironien er så at når systemet så endelig er installeret er det på grund af portage en hel del nemmere at bruge end eksempelvis fedora.
  Minuset ved gentoo er at det tager laaang tid at installere ting, da de optimeres efter dit system. Jeg har dog løst dette irritationsmoment ved at lære at sove men computeren kører:)

  Debian: Prøvede den men den faldt ikke helt i min smag. Dermed ikke sagt at det er en dårlig distro for det er det bestemt ikke jeg kunne bare ikke lidt de små forskelle fra gentoo

  Damm small linux: Er ligesom knoppix en live-cd distro. Den har som mål ikke at fylde mere end 50 mb. Kombineret med et ekstremt lav resurceforbrug er den genial til gamle maskiner.
Avatar billede net-base.dk Nybegynder
18. september 2005 - 23:27 #28
thomas_nj -> Okay takker...

Jeg vil nu sige selv om jeg ikke er specielt sej til linux så valgte jeg aligevel Gentoo med Stage1 og ja jeg må sige ja til at det tager langtid at installere den. har brugt 2 dage indtil videre... fordi jeg også har mange andre ting at tage mig til... Men håber da at den snart er færdig... Det er klart den dist. jeg syntes bedst om indtil videre...
Avatar billede net-base.dk Nybegynder
21. september 2005 - 00:00 #29
Nå Så fik jeg min gentoo fætter installeret... Og ja jeg har fået lavet en fejl... så den kan ikke starte... FUCK...

Så nu sidder jeg og overvejer om jeg skal starte forfra eller om jeg skal prøve en anden dist... der er mere beregnet til nybegyndere...

Hvad vil i sige?
Avatar billede net-base.dk Nybegynder
21. september 2005 - 00:57 #30
Fik lavet en fejl til sidst... kan jeg starte op på licecd'en og rette fejlen ved self. at mounte de nedvendige ting... ovs??? for gider virkelig ikke installere om... har brugt 5 dage.
Avatar billede Slettet bruger
21. september 2005 - 08:55 #31
Jeg tror de fleste skal bruge nogle forsøg inden det lykkes at installere Gentoo for første gang. Men du kan jo prøve VLOS/Vidalinux og dermed få en stage 3 installation. Så kan du jo se om du overhovedet gider arbejde med en source-baseret distro. Den tager mindre end 30 min. st installere.
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
21. september 2005 - 09:00 #32
Helt klart Debian, udelukkende pga deres pakke system, er der noget der kan give mig grå hår er når man skal instalerer noget så kræver mange distibutioner flere andre pakker, og så skal de findes , og så kræver de også nogle pakker og de kræver igen nogle pakker, med debian er det "Bare" apt-get install lynx
småkage og så er lynx instaleret det er guf for mig derfor vil jeg klart sige debian

MC
Avatar billede Slettet bruger
21. september 2005 - 09:48 #33
@ mc.lucifer: Det samme kan jo siges for Ubuntu/Kubuntu og BLAG, m.fl. APT kan også køre på Fedora, som desuden kan tilbyde YUM, der jo fungerer på nogenlunde samme måde.

Men APT er et genialt system, som det er værd at gå efter, hvis man ikke gider rode med dependencies.
Avatar billede net-base.dk Nybegynder
21. september 2005 - 10:55 #34
Okay fik samme problem med den gentoo jeg lavede på arbejde... den har jeg så fået rettet så den kan boote nu, så det skal lige fixes når jeg kommer hjem, men når den er bootet så siger den "#Filesystem couldn't be fixen :(" hvordan retter jeg dette?

og er det muligt at slå det der sort skærm pjat fra... syntes sgu det er pisse iriterende at den "slukkker" for skærmen efter noget tid.
Avatar billede net-base.dk Nybegynder
03. oktober 2005 - 11:31 #35
Ja så fik jeg sgu min Gentoo maskine op og køre... Yes Sir...

har kun et spg nu...
Når man logger ind på redhat så plejer den at køre .bashrc (tror den hedder sådan) er der en sådan fil i gentoo. eller er der et sted man kan sætte den op til at køre nogle filer når man logger ind?

palau-> Smid et svar så er der også lidt point til dig...

Takker for jeres hjælp...  (smider nogle plere point i til jer...)
Avatar billede arne_v Ekspert
03. oktober 2005 - 11:36 #36
hvis du kører bash så bruger du vel .bashrc uanset om det er en FC eller Gentoo
distro

hvis du bruger en anden shell så er det en anden fil
Avatar billede net-base.dk Nybegynder
03. oktober 2005 - 11:59 #37
Jeg har en fil der hedder ".bash_history" som ligger i /root... så det gør jeg vel...

men hvor skal min .bashrc fil så ligge?

er som sagt ikke særlig sej til linux... men det kommer jo nok.
Avatar billede arne_v Ekspert
03. oktober 2005 - 12:37 #38
i ens home dir
Avatar billede net-base.dk Nybegynder
03. oktober 2005 - 13:01 #39
Takker...

Han nu oprettet filen og kørt bash. og så virkede, men filen var der bare ikke og det var derfor jeg spurgte.
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2005 - 16:12 #40
Jeg springer over.

Beklager den lange ventetid.
Avatar billede net-base.dk Nybegynder
08. oktober 2005 - 13:07 #41
det er i orden...

Lukker nu.