Avatar billede alloedee Nybegynder
13. september 2005 - 10:06 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Problemmer med installation af MacOs på en eMac

Hey

Når jeg forsøger at installere MacOS X (mener det hedder) på min eMac, kommer der meddelelse om at jeg skal genstarte og prøve igen. Og det kan jeg så blive ved med i en uendelighed!

Jeg har prøvet med forskellige andre cd'er men ingen af dem virkede. Dog virker det når jeg installere Os til en powerbook. Desværre er skarmbilledet for lille.

Er det muligt at ligge en driver ind, så den kommer til at passe ? Éller hvordan kommer jeg vidre med problemmet?

Hjælp
Avatar billede alloedee Nybegynder
14. september 2005 - 10:15 #1
Ingen der kan hjælpe?
Avatar billede sd8220 Seniormester
14. september 2005 - 23:02 #2
Hejsa
Er det CD'en fra en PowerBook, der giver for lille skærmbillede på eMac'en? Eller er det eMac'ens CD, der giver for lille billede på en PowerBook?
Så vidt jeg husker, er der ikke forskel på OS X til forskellige maskiner - andet end, at nogle maskiner ikke kan køre de nyeste versioner af OS X - altså en G3-maskine kan ikke finde ud af OS X 10.4, fordi den version kræver indbygget ForeWire.
Mht for lille skærm er det et problem, der i alfald optræder på nogle PowerBooks; men KUN under installation, så skulle det gerne kunne gå over efter genstrat/opsætning i Systemindstillinger.
/Mvh Seb
Avatar billede ferdinand.k Mester
15. september 2005 - 09:09 #3
når du forsøger at installere et nyt system på din eMac, gør du så det at du smider CD'en i, og holder tasten C nede når du starter op? Derved skulle den gerne starte op på CD'en og køre installationen...
Avatar billede alloedee Nybegynder
15. september 2005 - 09:59 #4
Ja det er cden til en powerbook som er den eneste som virker, og som giver et forkert skarmbilled
Avatar billede egonspock Seniormester
15. september 2005 - 18:58 #5
Hvilken OSX-version drejer det sig om? Har du prøvet at resette PRAMmen ved at holde Alt-æble-P-R nede ved opstart og lade den bonge 3-4 gange? Det kunne måske hjælpe.
Avatar billede alloedee Nybegynder
16. september 2005 - 09:14 #6
Hey

jeg har prøvet at installere 10.2.4 og 10.3 pather versionen. Ingen af dem virkede. Men den version som passer til en powerbook g4 (mener faktisk det også er 10.2.4) virker.

Hvad mener du med at bonge?
Avatar billede sd8220 Seniormester
16. september 2005 - 09:42 #7
Hejsa
Han mener, at Mac'en siger "boing" eller "pling" eller lign, når den starter op. Når man så resetter PRAM'en ved at holde de fire taster nede, så genstarter Mac'en og nulstiller parameter-ram'en, og får hver gang den startet, giver den en "ploing"-lyd.
På hvilken måde virker de andre CD'er ikke? Kan den slet ikke komme igang med installation - vil den slet ikke starte på CD'en eller kommer der fejlmeddelelser?
/S
Avatar billede alloedee Nybegynder
16. september 2005 - 10:03 #8
ALtså jeg sætte cden i og starter installation. Meget hurtigt bede maskinen om at blive genstartet. Det gør jeg så men inde den overhovedet komme igang kommer der en meddelse om at jeg skal genstarte og prøve igen. Og det er så her det fucker helt op.

Faktisk er det lidt svært at cden ud igen. Jeg bliver nød til at prøve nogen gange, ved at trykke på cd-ud-knappen.
Avatar billede alloedee Nybegynder
16. september 2005 - 10:17 #9
Jeg har forretsen hørt andet steds at jeg kan lav et image (af cd'en eller installationen på en anden maskine) og ligge det ind på maskinen ved hjælp af en firewire eller usb hardisk

Kan I af/bekraftet dette?
Avatar billede sd8220 Seniormester
16. september 2005 - 11:38 #10
Det kan du godt, ja
Du kan også, hvis du har to maskiner med FW, sætte din eMac til, som ekstern disk på den anden.
Start maskine 1 - sæt FW kabel i den og hen til den slukkede eMac, start så eMacen, medens du holder T-tasten  nede - og så skulle der gerne komme et roternde FW-symbol på dens skærm, og dsisken dukker op på maskine 1. Så kan du fra den bare installere på eMac'ens disk.
/Seb
Avatar billede alloedee Nybegynder
19. september 2005 - 13:20 #11
egonspock - Jeg har nu prøvet at resette PRAMene. Det virkede lidt, altså det vil sige at skarmbilledet nu er dobbelt så stort. Men ikke stort nok. ´Hmmm..... Rimelig mærkeligt.

Men jeg vender lige tilbage når jeg har fået afprøvet det med firewire
Avatar billede alloedee Nybegynder
06. oktober 2005 - 13:24 #12
Okay nu virker det. Jeg låndte en anden cd med MacOs X Tiger, også virkede det.

Men ellers tak for hjælpen
Avatar billede alloedee Nybegynder
06. oktober 2005 - 13:24 #13
svar