Avatar billede mhkr Nybegynder
13. september 2005 - 09:28 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Fra DRM sikret .wma til normal .mp3

Jeg ved godt at dette emne har været oppe herinde før, men jeg kan ikke umiddelbart få de programmer som folk har foreslået til at virke, så det kommer lige et indlæg til :o)

Problemet er at min Mp3-afspiller ikke vil afspille de beskyttede .wma filer som man kan købe på diverse danske hjemmesider. Så vidt jeg har kunnet læse mig frem til drejer det sig om .wma filer som er DRM sikret. Jeg ønsker at ændre disse filer til normale mp3 filer som jeg kan bruge i min mp3-afspiller.

Hvilket program kan jeg bruge til at kontere disse beskyttede filer om til mp3?

!!!! Det skal som sagt være et program som kan ændre de BESKYTTEDE filer - jeg er derfor ikke interesseret i en liste over generelle wma-til-mp3 programmer som ikke virker til formålet. I må derfor gerne have noget personlig erfaring med om disse programmer rent faktisk kan klare DRM sikringen, samt hvordan jeg rent praktisk gør (dvs om der skal bruges codex o.s.v)

Håber at nogen kan hjælpe :o)
Avatar billede boxer Nybegynder
13. september 2005 - 09:47 #1
Har du været herinde og kigge:
http://www.piratgruppen.org/rubrique.php3?id_rubrique=2#Musik
Desværre ingen personlig erfaring :o/
Avatar billede jokkejensen Novice
13. september 2005 - 10:56 #2
Det er altså ikke lovligt at fjerne DRM beskyttelse, om det er en sang man har betalt for eller ej. Man har ikke rettigheder i at ændre i materialet.
Avatar billede boxer Nybegynder
13. september 2005 - 11:03 #3
Jeg er faktisk ikke klar over det jokkejensen. Men i dette tilfælde drejer det sig om at fjerne beskyttelsen for at få adgang til musikken på egen afspiller.

Kan du ikke finde et link der bekræfter det?
Avatar billede jokkejensen Novice
13. september 2005 - 11:09 #4
jeg er ret sikker på det eksempelvis vil stå når man handler musik på itunes, det ville jo også være åndsvagt at bruge tid på at beskytte sit materiale, blot for at brugerne ikke må bruge det som det passer dem.

DRM beskyttet musik og video er DRM beskyttet af en grund, ikke bare for at give brugerne problemer med deres afspillere, eller hakkende streaming effekter. Det er faktisk logisk.
Avatar billede boxer Nybegynder
13. september 2005 - 11:25 #5
Logik er for den vidende :o)
Avatar billede redhack Nybegynder
13. september 2005 - 12:11 #6
Mener faktisk at den Danske lovgivning siger at hvis man er forhindret i at kunne afspille et købt stykke musik, så må man omgå en evt. beskyttelse så det bliver muligt at høre musiken.

..men jeg er sikker på at du kan finde dit svar inde på www.piratgruppen.org som boxer også nævner.
Avatar billede mhkr Nybegynder
13. september 2005 - 22:03 #7
Jeg kan afsløre at linket fra Boxer virker glimrende. Nu er filerne omdannet til normale mp3 filer som kan virker i min afspiller.

Selvfølgelig surt at skulle til at rode med filerne, men jeg synes det er lidt bittert at betale knap 10 kr pr sang uden at kunne bruge dem i mp3-afspiller. Så denne metode virker således for os betalere, så vi kan bruge vores indkøbte musik ordentlig
Avatar billede boxer Nybegynder
13. september 2005 - 22:09 #8
Dejligt :o)
Du får lige et svar.
Avatar billede mhkr Nybegynder
15. september 2005 - 08:25 #9
For lige at komme med en sidst kommentar må jeg give redhack ret.

Jeg har prøvet at snakke med Antipiratgruppen, og hvis man ikke kan afspille sangene på andre måder er det lovligt nok at ændre i formatet. Så hvis sangene er indkøbt med det formål at blive afspillet i en mp3 afspiller som ikke understøtter DRM sikringen, er det ok at ændre filerne. Hvis man derimod har indkøbt sangene primært til at afspille på en normal computer og kun bruger dem i mp3-afspilleren som en sekundær løsning er reglerne for ændring af filerne anderledes. Reglerne inden for området er således lidt kringlede og afhænger af hvad den enkelte bruger har tænkt sig at bruge de indkøbte filer til.