Avatar billede svaage Nybegynder
11. september 2005 - 21:50 Der er 12 kommentarer og
3 løsninger

PC´en "fryser"

Min computer er her indenfor de sidste par dage begyndt at "fryse" dvs jeg kan ikke bevæge musen og kan ikke bruge tastaturet, den eneste mulighed er at slukke maskinene enten vha netledeningen eller on / off knappen, når maskinen startes igen, tjekker XP konsistensen af en bestemt harddisk partition.

Hvad kan der være galt ??? Er harddisken ved at stå af eller er det en ram-fejl ??

Hilsen Sv@@ge
Avatar billede boxer Nybegynder
11. september 2005 - 22:05 #1
Prøv at scanne harddisken for fejl ved at højreklikke på pågældende drev og gå i egenskaber. Under funktioner kan du lave en fejlsøgning - sørg for at der er flueben i begge bokse.
Avatar billede dragonknight Juniormester
11. september 2005 - 22:11 #2
Det kunne godt tyde på en harddiskfejl, så var jeg dig, så ville jeg straks tage en backup af alle data du ikke vil miste.

Når du er sikker på, at du har alle data, Kan du fra start > kør > chkdsk /p og så trykke enter.
Alternativt kan du åbne stifinder, og højreklikke på den disk det drejer sig om (Den der melder om fejl), og vælg egenskaber > Funktioner > Ud for status for fejlsøgning klikker du på undersøg nu > der markerer du både Ret fejl i fil systemer automatisk og Søg efter/genopret beskadigede sektorer, og trykker på start. Så vil den køre et check at din disk næste gang du starter den, så du genstarter den.
Avatar billede svaage Nybegynder
11. september 2005 - 22:59 #3
jeg vil prøve at scanne disken i morgen når jeg kommer hjem fra arbejde.
Avatar billede haverslev Novice
12. september 2005 - 10:38 #4
Hvis det er det samme drev hver gang, den checker for konsistens og dit filsystemet er fat32, så ville jeg nok overveje at konvertere det til NTFS.
Det er nemlig sjældent denne fejl optræder på NTFS fil sys..
Du konverterer ved at skrive:
convert C: /FS:NTFS    ( c: udskiftes evt. med det drevbogstav der er galt med )

For at se samtlige parametre du kan checke med/på skriver du:
convert /?
Avatar billede mrrius Nybegynder
12. september 2005 - 11:32 #5
Jeg tror du har et meget varmt CPU. Din cpu køler er støvet til og skal renses.
Du finder ud af om cpu'en bliver for varm , ved at du den næste gang den fryser , reseter computeren , og går i bios når den restarter, og ser med det samme temp på cpu'en. hvis den er over 60 grader , så er det nok det. Bundkortet kan have indstilling , hvor den vil skrue ned for cpu , når den når over f.eks 60 grader ( den kan også være andre grader. det gør den for ikke at brænde cpu'en af.

( dette skal du kun gøre hvis du har tjæk på det med at montere kølere). Hvis du afmonterer køleren , så skal du tørre al køle pasta af, og rense den for støv. Bagefter skal du påføre i en meget tynd lag kølepasta på cpu'en og montere den rensede cpu køler.

Hvis du ikke har tjæk på at afmontere cpu kølere, så syntes jeg at du skal bruge en støvsyger , som kan puste , og pust på cpu køleren , så den bliver rent for støv. husk at fjerne 220v fra computeren når du gør det. du skal ikke rørre køleren med støvsuger mundstykket , for ikke at ødelægge noget .

Det med at den tjækker harddisken , er kun fordi computeren lukkede forkert ned, vil jeg tro
Avatar billede svaage Nybegynder
13. september 2005 - 21:17 #6
jeg prøvede at støve cpu´en af som mrrius foreskrev, det virkede umiddelbart fint i går, dog var det sådan at maskinen i dag kørte som den skulle, men pludselig med sort skærm og maskinen kører videre tror jeg nok, jeg kan ikke få gang i skærmen igen uden at genstarte maskinen ved at tage strømmen, samtidig tjekker den stadigvæk konsistensen af den samme partition på harddisken som den har gjort hele tiden.

Nogle gode forslag ??
Avatar billede boxer Nybegynder
13. september 2005 - 21:28 #7
Har du scannet disken for fejl?
Har du adgang til en anden disk du kan afprøve og se om det er den der er ved at stå af?
Vigtigst af alt - har du taget backup af de vigtigste ting?
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. september 2005 - 14:07 #8
Hvis du har slukket maskinen på den hårde måde, så undgår du ikke en check for konsistens. Det er meget normalt, når man blot tager strømmen.
Avatar billede mrrius Nybegynder
14. oktober 2005 - 10:36 #9
det har nok hjulpet lidt at støve den af...
Du skal køre en fudstendig scandisk af harddisken. Før kan du ikke regne med at den kører stabilt.
Avatar billede boxer Nybegynder
06. januar 2006 - 15:39 #10
Løste vi problemet eller.....
Avatar billede svaage Nybegynder
08. januar 2006 - 12:16 #11
Undskyld den lange ventetid, det viste sig at være blæseren på skærmkortet der var stået af, det gjorde så at kortet blev for varmt og at CPU´en derved også blev for varm. Tak for hjælpen mirruis og boxer deler point
hilsen sv@@ge
Avatar billede svaage Nybegynder
08. januar 2006 - 12:19 #12
Jeg har prøvet at dele points mellenm jer men systemet acceptere ikke denne deling, hvad gør jeg galt
Avatar billede boxer Nybegynder
08. januar 2006 - 14:30 #13
Du skal bare markere vores navne i boksen til venstre og trykke på accepter. Då er pointene givet og delt.
Avatar billede svaage Nybegynder
09. januar 2006 - 17:46 #14
Dette er hermed gjort, endnu engang tak for hjælpen
Avatar billede boxer Nybegynder
09. januar 2006 - 18:03 #15
Velbekomme :o)