Avatar billede jonathan87 Nybegynder
10. september 2005 - 21:06 Der er 38 kommentarer og
1 løsning

Overførsel af filer

Hvordan overfører man hurtigst meget store filer over internettet?
Avatar billede udvikler Nybegynder
10. september 2005 - 21:11 #1
Først og fremmest skal du lukke ned for alle dine andre programmer som kører i baggrunden - det kan forsage langsommer internet.

Derefter kan du lave en diskoprydning således:
Start -> Tilbehør -> systemværktøjer -> diskoprydning
Det gør at du sletter alle unødvendige filer som fylder og gør din computer langsommere.

Du kan også gå ind her:

gå ind i internettet -> funktioner -> internetinstillinger -> slet filer -> sæt hak ved slet offline indhold -> slet evt. cockies hvis du vil.

Nu tror jeg ikke at der er mere at gøre. nu er din computer hurtig :)
Avatar billede jakobdo Ekspert
10. september 2005 - 21:14 #2
Hvilken fil snakker vi om?
Snakker vi FTP eller HTTP?

Nogle download programmer som f.eks. FLASHGET kan hente en fil med max hastighed!

Max hastighed = din download speed eller langsomste led mellem sender af filen og til dig.
Avatar billede jonathan87 Nybegynder
10. september 2005 - 21:23 #3
jakobdo>> vi taler en masse billedefiler, men egentlig vil jeg også bare lære det generelt (så forslag om at brænde det over på en cd hjælper ikke). og angående ftp og http så aner jeg det ikke. jeg ved intet om sådan noget. har dog mod på at lære det
Avatar billede jakobdo Ekspert
10. september 2005 - 21:25 #4
Ok!
Vi tager den step-by-step!
Hvor ligger de billeder du vil have?
Avatar billede udvikler Nybegynder
10. september 2005 - 21:26 #5
HTTP er internet filer
FTP er et måde af overføre sine hjemmeside filer over på sin computer
Avatar billede jakobdo Ekspert
10. september 2005 - 21:29 #6
aco: FTP er et måde af overføre sine hjemmeside filer over på sin computer
Dette er ikke korrekt!
FTP = File Transfer Protokol!
Og du kan jo også hente filer via FTP (hvilket protokollen rent faktisk er udviklet til)
Avatar billede overloaded Mester
10. september 2005 - 21:31 #7
HTTP= Hyper Text Transfer Protocol.
FTP= File Transer Protocol.
Avatar billede jonathan87 Nybegynder
10. september 2005 - 21:32 #8
Altså de er egentlig på min fars computer, men jeg har så omkring 100 mb af dem på min computer, så vi har noget at arbejde med. d:\Billeder\Fars billeder\
Avatar billede jakobdo Ekspert
10. september 2005 - 21:36 #9
Hvor skal de billeder hen?
Avatar billede udvikler Nybegynder
10. september 2005 - 21:37 #10
jakobdo:
Læg mærke til at jeg skrev (EN MÅDE at overføre hjemmeside filer)
Dvs. at det er en af tingene man kan :)

jonathan87:
Prøv lige at forklare hvad problemet er egentlig. Filerne ligger på din fars computer og du kan ikke overføre dem eller hvad ? Først skrev du at overførslen går langsomt og at vi skulle hjælpe dig med at gøre overførslen hurtigere. Nu begynder du at skrive om din fars computer ? :)
Avatar billede jakobdo Ekspert
10. september 2005 - 21:37 #11
Så langt jeg er med, er følgende:
1: Du har nogle billeder på din computer!
2: Din far har nogle billeder på sin computer!
3: Dit problem er hvordan i for mulighed for at kopiere filer mellem hinanden?
Avatar billede jonathan87 Nybegynder
10. september 2005 - 21:45 #12
Okay. Jeg skal give en af mine venner nogle billeder som er på min fars computer(og nogle få af dem er også på min computer). Det skal jeg først i næste uge, men jeg vil godt lære, hvordan man gør det i dag, så derfor siger vi at opgaven er følgende:

1. Jeg har nogle billeder på MIN computer.
2. Jeg vil godt overføre disse til min fars computer.

forstår i?
Avatar billede overloaded Mester
10. september 2005 - 21:51 #13
Så er der jo bare at installere en ftp server på din computer og din fars computer.
http://www.aclogic.com/
Avatar billede jakobdo Ekspert
10. september 2005 - 21:52 #14
Jeg er med nu! (det er altid godt at få det skåret i ud i pap) :o)

Du kan gøre det på følgende måder:

1: En af jer installere en FTP-server (det kunne du evt gøre, så kan din far logge ind på den server, og uploade billederne)
2: Hvis i begge bruger et IM-program, som f.eks. MSN, ICQ eller lign, kan i overføre filer der igennem.
3: Der findes garanteret også programmer som i begge kan installere, og så kan i overføre igennem det, dog kender jeg ikke et konkret!
Avatar billede jonathan87 Nybegynder
10. september 2005 - 21:56 #15
okay. er ftp så det hurtigtste (altså når jeg først forstår hvordan det virker). jeg synes nemlig ikke MSN er særlig hurtigt
Avatar billede udvikler Nybegynder
10. september 2005 - 22:02 #16
Ftp er en af de hurtigste metoder. Synes helt sikkert at du skal brge den fremgangsmåde!
Avatar billede jakobdo Ekspert
10. september 2005 - 22:04 #17
På denne side kan du hente gratis ftp server og ftp klient: http://sourceforge.net/projects/filezilla/
Avatar billede udvikler Nybegynder
10. september 2005 - 22:09 #18
Har hørt dårligt om programmet filezilla som du foreslår jakobdo. Især da jeg efterspurgte et godt ftp program lige da jeg gik igang med at lære php.

Jeg fik en anbefaling til dette program:
http://www.download.com/CoffeeCup-Free-FTP/3000-2160_4-10287417.html?tag=lst-0-3
Avatar billede overloaded Mester
10. september 2005 - 22:19 #19
Eller Cesar ftp, det kan alle finde ud af at bruge http://www.aclogic.com/
Avatar billede jonathan87 Nybegynder
10. september 2005 - 22:20 #20
ja, nu er jeg jo i tvivl. jeg vender tilbage lidt senere i aften
Avatar billede overloaded Mester
10. september 2005 - 22:21 #21
Det ser ud til at CoffeeCup kun er en klient og ikke en server.
Avatar billede jakobdo Ekspert
10. september 2005 - 22:23 #22
FileZilla bruger jeg selv som klient, kan dog også varmt anbefale FlashFXP.
Men igen, det er kun klienter.
Den eneste FTP server jeg har kendskab til er Serv-U.
Avatar billede overloaded Mester
10. september 2005 - 22:29 #23
Bruger selv ftp kilenten i total commander http://www.ghisler.com/
Avatar billede jonathan87 Nybegynder
10. september 2005 - 22:37 #24
okay. her er situationen. jeg har installeret Cesar ftp. og lavet en konto og sat en mappe til deling. hvis en person skal hente mappen skal han så også have cesar eller kan  han bare bruge en internetbrowser?

i øvrigt så har jeg totalcommander og er meget glad for det. kan du give en lille guide til hvordan man gør der? jeg synes nemlig det virker lidt uoverskueligt
Avatar billede jakobdo Ekspert
10. september 2005 - 22:39 #25
Han kan godt hente via internet browser!
Så skal han bare bruge adressen:
ftp://user:pass@dinip
Avatar billede jonathan87 Nybegynder
10. september 2005 - 23:11 #26
den, der har filerne skal have en ftp server, og den som skal downloade filerne skal bare have en klient. har jeg forstået rigtigt?
jeg vil holde pause for i dag. jeg vender tilbage i morgen. men indtil videre tak for hjælpen alle sammen.
Avatar billede jakobdo Ekspert
10. september 2005 - 23:14 #27
Du har delvist forstået det!
Den som har en server, kan nemlig både gøre sådan at en klient kan hente billederne.
Men det kan også gøres sådan, at en klient kan gemme billeder på serveren.
Avatar billede jonathan87 Nybegynder
10. september 2005 - 23:24 #28
ok. jeg afprøver det hele i morgen
Avatar billede jakobdo Ekspert
10. september 2005 - 23:26 #29
Lyder som en god ide! (din ip kan du forresten finde på siden: www.myip.dk)
Avatar billede jonathan87 Nybegynder
11. september 2005 - 18:19 #30
hej. så er jeg tilbage. jeg har fået installeret Cesarftp, og lavet en konto, og sat en mappe til deling. hvad gør man så, overloaded?
Avatar billede overloaded Mester
11. september 2005 - 20:22 #31
Når det hele med rettigheder til mappe og filer er i orden så skal dem som sidder med klienten bruge din ip. Er du bag router skal port 20 og 21 forwardes.
Avatar billede jonathan87 Nybegynder
11. september 2005 - 23:52 #32
hvordan ordner man rettigheder til mappe og filer. jeg har jo angivet File Access Rights. er der mere end det?

for det andet,hvordan forwardes port 20 og 21. og hvad betyder forwardes?
Avatar billede jonathan87 Nybegynder
12. september 2005 - 02:39 #33
jeg er kommet noget længere og har fået ordnet routeren nu. men....
det er sådan lidt tilfældigt om man kan logge på eller ej, og hvis man kan, om man så kan overføre og læse filer. jeg synes ikke der er overensstemmelse mellem de rettigheder man kan angive inde i File Access Rights og de rettigheder som man får
Avatar billede jonathan87 Nybegynder
12. september 2005 - 15:59 #34
Eftersom I har besvaret mit spørgsmål vil jeg lukke nu. Jeg er lidt usikker på, hvordan jeg giver point, også fordi jeg vil give til flere personer på en gang. Kan jeg få et svar på det?
Avatar billede jakobdo Ekspert
12. september 2005 - 16:41 #35
Alle som du vil give point til, beder du lægge et svar!
Når alle så har svaret, vælger du deres navn og trykker ACCEPTER.
Avatar billede jonathan87 Nybegynder
12. september 2005 - 18:02 #36
får alle så fuldt point eller kan jeg fordele pointene som jeg ønsker? i øvrigt er I alle tre velkomne til at lægge et svar.
Avatar billede jakobdo Ekspert
12. september 2005 - 18:12 #37
Svar!
Hvis du markere alle og trykke accepter, får de point/antal modtager = 20 point hver.
Hvis du synes en har gjort det bedre/dårligere end en anden, kan du trykke advanceret og her selv vælge hvor mange point hver skal have (dog max op til de 60).
Avatar billede jonathan87 Nybegynder
12. september 2005 - 22:09 #38
da ingen andre end jakobdo har svaret får han alle point. men tak for hjælpen til jer alle
Avatar billede jakobdo Ekspert
13. september 2005 - 08:08 #39
Jeg siger mange tak, og skulle nogen føle sig snydt, så sig lige til, så skal jeg nok dele.