Avatar billede hojhus Nybegynder
09. september 2005 - 21:38 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Primary IDE Channel - conductor cable not found - hjæælp

Har "rodet" med computeren, installeret netkort til bredbånd .. og det virkede også .. et stykke tid. Da jeg så lukkede computer og startede op senere "frøs" den i opstarten .. prøvede opstart igen og kan se:

Primary IDE Channel - conductor cable not found
Secondary IDE Channel - conductor cable not found

er det en hardwarefejl på min harddisk ?? Kan den kun afhjælpes ved et besøg ved en reparatør ?
Kan kun starte op i fejlsikret tilstand !

Hjææælp ... mange tak !!
Avatar billede haverslev Novice
09. september 2005 - 21:56 #1
Prøv lige at checke om dit/dine fladkabler er sat korrekt i soklerne på bundkortet.
Tyder på at de er gået løs under den netkort install.
Avatar billede dragonknight Juniormester
09. september 2005 - 22:05 #2
Det vil sige, at den virker som den skal i fejlsikker tilstand ? ?
Avatar billede hojhus Nybegynder
09. september 2005 - 22:11 #3
Checker kabler .. , må skrive tilbage hvis den virker. Er på netcafe lige nu :[ ... ellers imorgen .. TAK for kommentarer.

Den "virker" i fejlsikker tilstand .. men kan ikke gå på net osv., ser heller ikke ud som om der er fejl på harddisk. Men kabler er strukket lige lovlig meget ud mellem harddisk og diskette .., har haft dem ude og sluttet til igen .. men ikke checket bundkort !
Avatar billede strych9 Praktikant
09. september 2005 - 22:19 #4
Tror du ikke den siger "80 pin conductor cable not found"?
Avatar billede hojhus Nybegynder
09. september 2005 - 22:49 #5
jo .. det er vist det , det går lidt hurtigt når den starter op .., men hvad er det ??
Avatar billede strych9 Praktikant
09. september 2005 - 22:51 #6
Det betyder ikke så meget. Bare at du har et 40 pin kabel i hvor du burde have 80 pin for at få fuld ATA100/133/whatever hastighed.

Det siger en af mine harddiske såmænd også under opstart, men det virker altså upåklageligt. Bare med "almindelig" hastighed.
Avatar billede hojhus Nybegynder
09. september 2005 - 22:52 #7
ok .. det er så ikke det som gør at den ikke vil starte op ??
Avatar billede strych9 Praktikant
09. september 2005 - 22:53 #8
Du skal nok kigge efter andre ting.
Prøv i fejlsikret tilstand at gå til start -> kør, skriv msconfig og tryk enter.
I fanebladet Start helt til højre deaktiverer du alt og genstarter computeren normalt. Jeg gætter på at den vil starte. - Og så fjerner du det sidste skod software du lagde ind. =)
Avatar billede strych9 Praktikant
09. september 2005 - 22:54 #9
Hvis ikke, så må du fjerne det sidste stykke hardware du satte til den.
Avatar billede hojhus Nybegynder
09. september 2005 - 22:56 #10
Det sidste "skod software" var såmænd SP2 fra Microsoft :]  ..  prøver kabler, config og "alt" når jeg kommer hjem ! Ellers andre forslag VELKOMNE :)
Avatar billede strych9 Praktikant
09. september 2005 - 22:58 #11
Jow, hvis/når du fjerner det sidste stykke hardware så husk lige at fjerne driveren fra enhedshåndtering i fejlsikret tilstand (bare højreklik og vælg fjern).

Så altså for at opsummere, gør dette i rækkefølge:
deaktiver alt med msconfig og se om det virker
fjern sidste hardware incl driver og se om det virker
fjern SP2 om nødvendigt
fjern software der kan være i konflikt med sp2 (kan især være antivirus, diverse firewalls og alt andet der opererer på kernel niveau)
Avatar billede hojhus Nybegynder
09. september 2005 - 23:03 #12
Sidste hardware var såmænd netkort :] .. realtek som XP selv har drivere til .., vil det sige at jeg ikke kan køre f.eks. AVG-antivirus ?? eller noget andet av-program pga. SP2 ??
Avatar billede strych9 Praktikant
09. september 2005 - 23:05 #13
Nej, men av programmer af en lidt ældre dato, som feks Norton 2003 og 2004 fungerede ikke rigtigt med sp2.
Skal ikke kunne sige hvordan landet ligger med AVG, men det er en ting du må gøre dig tanker om og prøve når du troubleshooter.
Avatar billede hojhus Nybegynder
09. september 2005 - 23:09 #14
Jow .. men skal jo også passe på jeg ikke "shooter" computeren helt ned :)
Avatar billede strych9 Praktikant
09. september 2005 - 23:10 #15
Sorry, men det er en risiko du må tage. =)
Under alle omstændigheder tror jeg ikke du kan ødelægge den så meget ved at følge ovenstående at den ikke kan repareres uden datatab med en XP CD.
Avatar billede hojhus Nybegynder
10. september 2005 - 19:22 #16
Hej igen .., jo nu kan jeg starte op i "sidst kendte tilstand hvor computeren virkede som den skulle" :o)

MANGE TAK for hjælp !! Skal nok ha en til at komme og kigge på den for at den kan køre helt ordentligt, men kan da bruge den !

Strych9 - smid lige et svar.
Avatar billede strych9 Praktikant
10. september 2005 - 19:23 #17
fino, takker. =)