Avatar billede dkaaxx Nybegynder
07. september 2005 - 17:53 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Farve laser printer, Hvilken en til en lille klub

Nu har jeg et par timer prøvet at blive klogere på mit valg ved at læse indlæg her på siden. Synes dog det er svært at finde nogen svar der matcher mine behov:

Vi er en lille klub der udgiver et månedligt nyhedsbrev med en farvet forside og tekst inde i bladet (foldet A4 side).
Hidtil har vi printet "forsiden" ud på blækprinter - hvilket varer en krig, ikke mindst i "tørretid" - derefter vendt parpiret og trykt "midter siden" på en kopimaskine.

Nu kunne vi godt tænke os én printer (farvelaser) som kan printe på begge sider (er det det der hedder Duplex?)
Den skal kun tilsluttes én PC (Win. 2000), med tre amatørbrugere.
Printer forbruget er på ca. 300 sider om måneden, ca. 40% farve. hvor de 240 sider bliver printet på én dag i måneden.
Vi bruger ca. 1500-2500kr. på blæk om året.

Jeg har fået anbefalet Samsung CLP-550N http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=113822
Jeg synes selv den ser god ud, men 5 sider i min. viker langsomt af en laserprinter.-> Vi printer jo langt det meste på én dag.
Jeg ville også være mere rolig, hvis ole madsen sagde god for den :) - han virker som "printer guruen" her på sitet.

Håber der er oplysninger nok til at forstå vores behov, ellers må I spørge...På forhånd tak...
Avatar billede danzer Nybegynder
14. september 2005 - 14:52 #1
Hvis du ser på hele udvalget af farvelaserprintere hos edbpriser.dk, kan du se at det er de færreste laserprintere i den prisklasse som har duplex.
Den printer du har fået anbefalet har netværkskort, - men hvis i bare har een pc, med 3 brugere som skiftes til at bruge den skal du jo ikke bruge en printer med netværkskort, og så kan du jo nøjes med modellen CLP-550 den er omkring 500 kr billigere! http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=110314
Det er også lidt unfair at sammenligne dens hastighed på 5 farvesider i minuttet med den hastighed som sort/hvide laserprintere har - denne printer har jo en hastighed på sort/hvid på 20 sider i minuttet!
Man kan roligt sige at du får meget for pengene til den pris, men Samsung er ikke særlig udbredt, hvilket måske kan give problemer med service etc., men på den anden side så kommer en HP printer med Duplex væsentligt højere op i pris.
- Så hvorom alting er, så er Samsung printeren ikke noget dårligt valg -til prisen!
Avatar billede dkaaxx Nybegynder
14. september 2005 - 20:18 #2
Tusind tak for dit svar. Jeg lader den lige stå et par dage, og ser om der kommer andet respons.
Jeg var lidt i tvivl om den havde duplex, da mange printer har "duplex på forlangende", hvilket jeg ikke ved hvad betyder, men sikker noget i retning af, at det koster ekstra at få duplex?!
Avatar billede danzer Nybegynder
15. september 2005 - 12:02 #3
Yep - HPs laserprintere kan som regel udbygges med duplex, hvis ikke de da er leveret med dem. Hvis de har duplex står der et D til sidst i modelnavnet; f.eks. HP2200D. Hvis printeren leveres med netværkskort står der N bag efter modelnavnet etc. - Samsung bruger også et N ved deres netværksprintere, men det fremgår mærkelig nok ikke af modelnavnet om den har duplex eller ej.
Hvis du trykker på plusset hvor der står printer på den side jeg opgav et link til sidste gang, kan du på første linie se at denne printer har duplex!
Jeg har lavet denne kommentar til et svar, sådan at du kan give mig pointene, hvis ikke du får nogle bedre svar!
Avatar billede ole_madsen Ekspert
04. oktober 2005 - 11:18 #4
Duplex på forlangende er også kaldet "Manuel duplex" - printeren printer den første side og holder en pause for at vente på du tager siden og lægger i den manuelle bakke. Det er træls, hvis man skal lave det på mere end 2-3 ark.

Samsung er kendt for at levere duplex for meget lave priser. Og med jeres forholdsvis begrænsede forbrug af printeren, kan det ikke svare sig at kigge på noget i en højere prisklasse - der ellers nok ville være billigere i drift.

Næste prisklasse ligger nemlig (med duplex) over kr. 10.000,- - og der kan købes en del farvepatroner og reservedele for de 6000,- der er i forskel.

Men ellers har Danzer helt fat i det rigtige, så der er bestemt ikke grund til at uddybe nærmere :-) - med mindre der er noget specifikt der skal afklares.

Jeg troede iøvrigt efterhånden de fleste klubbers medlemsblade var "døde" til fordel for e-mail baserede nyhedsbreve.... ;-)
Avatar billede dkaaxx Nybegynder
04. oktober 2005 - 16:33 #5
Undskyld jeg ikke har accepteret før // jeg er en travl mand :)

Men mange tak for jeres svar og kommentarer. 4000 kr. er mange penge at bruge for en lille forening, når man er i tvivl om hvad man får -> Så tak for hjælpen.
Vi er en afdeling af en boligforening, med 220 lejemål, hvor vi ikke har mails til lejerne. Men det var da en idé, at kunne tilmelde sig e-mail baseret nyhedsbrev...