Avatar billede peti16 Nybegynder
06. september 2005 - 16:15 Der er 15 kommentarer

er min cpu ved at stå af?

jeg nogle problemmer med min comp.

hardware:
bundkort: abit NF7-s
psu: 400W
cpu: athlon xp 3000+ (kun et år gammel) køllet af ThermalTake cpu køller
ram: 768mb pc2700

symtomer:
den er blevet varmere.
den slukker ned ved 100% cpu brug.

har haft nogle problemmer med at den slukker ved en brug af 100% cpu. jeg haft installeret Folding@Home som bruger 100%, når den slukker kommer der ingen fejlmeldinger, og for at kunne starte den igen skal man tage strømmen fra psu'en indtil dioden ikke lyser mere. har prøvet med en anden psu dog uden virkning.
jeg har prøvet at rense cpu-køller-gitter, uden forskel for.
jeg ville så lige hører jer hva kunne gøre, har ikk den store lyst til at købe ny cpu, hvis det ik er nødvendigt.

ps. har kørt hotcpu, men nåede kun til complex matrix 90% før den døde(gik ud).
Avatar billede cpufan Juniormester
06. september 2005 - 16:19 #1
problemet ligger blot i at den bliver for varm,
enten er kølingen ikke moteret korrekt, eller luftindtag er blokeret, eller cpu'en er overclocket.
Avatar billede peti16 Nybegynder
06. september 2005 - 16:23 #2
cpu'en er cloket ned på 1700mhz hvor den før kørte med 2100mhz? har jo prøvet at rense kølleren.
Avatar billede cpufan Juniormester
06. september 2005 - 16:26 #3
hvis køleribberne er monteret med kølepasta, kan det tænkes at pastaen ikke har været smurt på i et jævnt lag udover hele cpuen, det kan også tænkes at der slet ingen kølepasta er brugt
Avatar billede peti16 Nybegynder
06. september 2005 - 16:28 #4
der er køllepasta på. og har smurt det godt ud
Avatar billede cpufan Juniormester
06. september 2005 - 16:42 #5
det kan jo også være at det er blæser(ne) monteret på ribberne der er ved at være slidte, de koster ikke mange basse-ører, så dem ville jeg prøve at skifte.
Avatar billede peti16 Nybegynder
06. september 2005 - 17:32 #6
det har ik hjulpet.. tror heller ik det er kølling da den går ned selvom den ik er varm
Avatar billede johnstigers Seniormester
06. september 2005 - 20:58 #7
"der er køllepasta på. og har smurt det godt ud"

Hvor meget har du brugt?
For meget kølepasta har nemlig modsat effekt :)
Avatar billede zoone Nybegynder
07. september 2005 - 10:16 #8
... og standard "køllepasta" har en tendens til at størkne, så brug noget ordentligt (fx. arctic silver), og som John-drengen siger: Et tyndt lag (max 1mm)
Avatar billede mrrius Nybegynder
07. september 2005 - 11:03 #9
kar du prøvet at skifte kølepastaen på cpu'en. ikke for meget og ikke for lidt , da begge er skidt
Nåe den går ned, fryser computeren før den slukker ned, det kan være tegn på for meget varme på cpu'en.
den cpu , du har , hvis du har smurt køle pasta ud på de små cache chips , på cpu'en , så er det nok det der er problemet. så er der en stor chance for at du har smadret cpu'en...
Heldigvis , så har amd lært af at have cache rammen blottet på athlon xp  ,at de er inde i chipsen , idag
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. september 2005 - 20:30 #10
et tyndt lag = en dråbe på str. med et knappenålshoved der skrabes ud over kernen.
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. september 2005 - 20:30 #11
1 mm er alt for meget :)
Avatar billede peti16 Nybegynder
07. september 2005 - 20:55 #12
den frusser ik før den går ned. og cpu'ens temp er ik steget siden jeg fik pc'en.
der pasta på ik for meget ik for lidt,
Avatar billede mrrius Nybegynder
09. september 2005 - 11:41 #13
hot cpu , stredser ikke kun cpu , den stredser f.eks også chipset, osv.
Det kan godt lyde som om hot cpu har brændt et eller andet af. den stredser systemet så meget at selv strømforsyningen kan komme til sin ret.
Det kunne også tænkes at en af de installerede programmer konflikter med andet
Avatar billede mrrius Nybegynder
26. september 2005 - 14:11 #14
Nåå, jo . Du har en amd xp. Den cpu serie , har jo cache rammen blottet. Det betyder at man skal være meget forsigtig når man smører køle pasta på cp'uen. hvos du kommer til at smørre køle pasta på cache rammen ( de bitte små chips som sider på cpu'en), så kan cpu'en være brændt af , da kølepastaen kan have lavet en kortslutning...
Avatar billede mrrius Nybegynder
26. september 2005 - 14:13 #15
Hvis du bruger silver kølepastaen , så er muligheden for at brænde cpu'en af meget meget stor , da den kølepasta er meget strøm ledende ( hvis den bliver smurt ud på cache ram). men ellers er det en god kølepasta