Avatar billede blumis Nybegynder
03. september 2005 - 10:17 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Keyboard error - kan ikke boote

Hej.

Jeg har et meget underligt problem:

Jeg har oplevet før at min computer "fryser" hvorefter jeg er nødt til at genstarte den. Når jeg har gjort det er den nogle gange kommet med fejlen "Keyboard error or no keyboard present" selvom mit keyboard er tilsluttet via ps2. Det har så hjulpet at tage strømmen fra maskinen og starte igen, men ikke denne gang. Jeg kan simpelthen hverken komme ind i Windows eller BIOS (da jeg jo ikke kan trykke på del knappen, når keyboardet ikke genkendes.) Det virker heller ikke når jeg sætter keyboardet til en USB port.

Når jeg før i tiden har haft dette problem har det nogle gange hjulpet at resette BIOS, men det virker ikke denne gang. Jeg får stadig samme fejl når jeg booter.

Kan mit bundkort være defekt? Jeg er ret sikker på keyboardet ikke fejler noget.

Mit bundkort er et Soltek SL-75FRN2
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
03. september 2005 - 10:56 #1
Prøv med at resette biosen - se manual mht. hvordan man gør dette (fjerne bios batteriet)
Avatar billede boxer Nybegynder
03. september 2005 - 11:00 #2
Det kan være både keyboard og ps2 porten.
Avatar billede blumis Nybegynder
03. september 2005 - 11:03 #3
Jeg har prøvet at resette BIOS op til flere gange, uden succes
Avatar billede blumis Nybegynder
03. september 2005 - 11:06 #4
nogle gange når jeg prøver at starte den op, kommer den med 2 lange bip, og skriver så det samme : "Keyboard error or no keyboard present"

Min BIOS er Phoenix - AwardBIOS

anonym: det kan vel ikke være ps2 porten den er gal med, det virker jo heller ikke når jeg sætter keyboardet til en USB port.
Avatar billede peet49 Nybegynder
03. september 2005 - 11:06 #5
Kan være din PSU, der ikke giver det, den skal på 5Volt.
Avatar billede boxer Nybegynder
03. september 2005 - 11:11 #6
Du har ret - det er nok ikke ps2 porten. Men det er da nærliggende at tro at det er keyboardet. Kan du ikke låne et til at teste med?

ER der nogle enheder med udråbstegn ved inde i enhedshåndtering?
Avatar billede blumis Nybegynder
03. september 2005 - 11:14 #7
anonym: jeg kan slet ikke komme ind i windows, den hænger jo bare lige efter den har talt ram op, med fejlen som jeg har beskrevet i mit første indlæg...

men ja, jeg låner et keyboard senere og prøver med det.
Avatar billede boxer Nybegynder
03. september 2005 - 11:18 #8
Avatar billede blumis Nybegynder
03. september 2005 - 11:33 #9
hmm, jeg er lidt i tvivl om hvor jeg skal kigge, under Award eller Phoenix?

Min BIOS siger den hedder Phoenix - AwardBIOS v6.00PG. Er det så en Award eller en Phoenix?
Avatar billede boxer Nybegynder
03. september 2005 - 11:41 #10
Der er et link mere:
http://bioscentral.com/beepcodes/awardbeep.htm

2 beep kan også være, som du også selv er inde på, bundkortet eller rammene.
Avatar billede blumis Nybegynder
03. september 2005 - 11:41 #11
Jeg synes ikke jeg kan finde noget nogen steder om hvad 2 lange bip betyder
Avatar billede boxer Nybegynder
03. september 2005 - 11:42 #12
Byt evt. om på ramklodserne. Du kan også teste dine RAM - det tager lang tid:
http://www.memtest86.com/
Avatar billede blumis Nybegynder
03. september 2005 - 11:44 #13
Jeg har prøvet at bytte om på ram klodserne... Hvordan skal jeg kunne teste mine ram, når jeg ikke kan boote? Jeg sidder på en laptop lige nu, og de ram passer jo ikke heri.
Avatar billede boxer Nybegynder
03. september 2005 - 12:04 #14
Den diskette du gemmer memtest på, skal i maskinen inden du tænder den. Testen kører altså inden windows starter. Jeg ved ikke om du kan køre den men prøv.
Avatar billede blumis Nybegynder
03. september 2005 - 12:10 #15
Problemet har på mystisk vis løst sig selv... aner ikke hvorfor, men nu virker skidtet!

men anonym, jeg vil gerne give dig points for din hjælpsomhed så smid lige et svar
Avatar billede boxer Nybegynder
03. september 2005 - 15:41 #16
Mystisk - men godt :o) Måske var det fordi der var en fejl på den første sektor af rammene. Så hjælper det nemlig at bytte om på dem.