Avatar billede zmiley2k Nybegynder
31. august 2005 - 23:26 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Udskiftning af cpu+bundkort og ram-> slukker efter 3 min

Hej

Jeg har lige købt et nyt bundkort, cpu, køler og ram. Det jeg har købt er en AMD Athlon XP 3200+ med et ASrock bundkort ved navn:K7Upgrade-600 og en køler som skulle være godkendt til en 3400+ og 2stk 512MB RAm pc3200. Da jeg har samlet hele skidtet og starter den op finder den ram osv men den kan ikke finde nogen af mine harddiske eller mine drev(CD-DVD)... Hvis jeg trykker f2 for at komme til Bios blev skærmen sort og uanset alle mine forsøg har computeren slukket af sig selv efter ca. 3 min. brug. så kan jeg ikke tænde den bagefter kun hvis jeg hiver strømkablet ud af psu'en.og venter ca. 1 minut. Det er lykkedes mig at komme ind i bios 1 gang ud af 20 forsøg men jeg nåede ikke rigtig at finde noget brugbart før den slukkede.. Jeg har prøvet kun at have 1 harddisk og floppy på .. det hjalp ikke... jeg har prøvet (da min eksisterende PSU er på 300w) at bruge en 400 watt. Intet har hjulpet... Når jeg skriver dette tænker jeg om det kan være ram'mene? man kunne prøve at fjerne 1 af dem men det burde da ikke gøre at den kører fint i 3 min og slukker...!!! Jeg hænger måske lidt til at køleren ikke klarer det den skulle da CPU'en kunne blive for varm og slukke på den måde.-..  Men er der nogen der har nogle andre tankegange?
Avatar billede dragonknight Juniormester
31. august 2005 - 23:53 #1
Det bør ikke være RAM, hvis den lykkedes med at tælle RAM op.

Har du brugt kølepasta mellem CPU og køleren ? ?
Avatar billede adema Nybegynder
01. september 2005 - 00:44 #2
jeg må give dragonknight hold her. er du sikker på der er kølepasta mellem cpu og køleprofilen?

for det lyder virkelig som om cpu'en overopheder..

ellers tjek efter i manualen til bundkortet og se om du har fået sat kølerens fan til det rigtige sted. da jeg mener at huske nogle boards har andre fan installers der minder om den man bruger til cpufan.. kan være den giver for lidt strøm eller er sat lavere i bios så din køler ikke yder sit ypperste.

håber da for dig at du får fundet ud af noget. held og lykke med det
Avatar billede mrrius Nybegynder
01. september 2005 - 12:58 #3
det lyder som varmeproblemer , er den cpu-køler nu også god nok ? er der for lidt eller for meget køle pasta ?
Har du vendt hardisk kablerne forkert? Jumpet forkert?
Du kan måske se i bios hvad din cpu temeratur siger efter den har slukket sig selv...
Ellers kan du måske føle med en finger helt i bunden af køleren ( så tæt på cpu som muligt) og mærk om du kan have din finger der mere end et par sekunder uden at brænde dig. Det at du skal vente nogle minuter , før du kan tænde den , kan tyde på varmeproblemer. Jeg har været ud for mange gange at den boxed cpu-køler ikke er kraftig nok , når det endelig gælder ( ved kraftige spil ). men du når jo ikke engang at belaste systemet , før du får problemerne
Avatar billede mrrius Nybegynder
01. september 2005 - 13:00 #4
hvis det er varme problemer , så tænk på denne:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=118432
jeg har kun hørt godt om den. Lydsvag , og total god kølning
Avatar billede kenp Novice
01. september 2005 - 13:22 #5
som andre skriver så tyder på varme problemer som de andre skriver.. køre selv med identisk bundkort og CPU.

Men lyder som enten formeget/lidt kølepasta på.. elelr forkert montering af køler.. jeg bruger selv denne køler på det bundkort du har http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=121460 (kommer aldrig over 50 grader ved laveste omdrejninger)
Avatar billede zmiley2k Nybegynder
01. september 2005 - 13:22 #6
nu kører svinet... Det hjalp med kølepasta... Har jeg bare aldrig brugt men ok... Nu er problemet jo så at den ikke kan finde hverken mine 2 harddiske eller mit dvd drev eller dvd brænder... Jeg mener ikke at det gør noget at Motherboardet kun understøttet ATA 133 og mine hd'e er ATA 100 (Seagate Barracuda)??? Jeg har prøvet auto og user i Bios den finder dem bare ikke!! Nogen ideér???
Avatar billede kenp Novice
01. september 2005 - 13:31 #7
Sikker på at de ikke er jumpet ens.. dvs master eller slave for så kan det godt opstå det du beskriver.
Avatar billede zmiley2k Nybegynder
01. september 2005 - 13:51 #8
jeps har lige været det igennem... Hd'e er jumpet så den jeg har mit XP på er master og den som jeg bruger som extra plads er slave.. Også kablet er sat så hvis den skulle stå på cable select så skulle den meget gerne tage den i den rigtige rækkefølge
Avatar billede dragonknight Juniormester
01. september 2005 - 23:43 #9
Så ville jeg prøve med en reset af bundkortet. Der er en lille jumper, der skal flyttes fra pin 1-2 til pin 2-3 i 5 - 10 sekunder og så tilbage. De 220 Volt skal være koblet fra, når du gør dette.

Når du så genstarter maskinen, trykker du på den tast der bringer dig ind i BIOS (DEL knappen på ASUS kort), og i BIOS losder du default values, gemmer disse, og genstarter. Så burde den finde dine diske, hvis de er jumpet rigtig.
Avatar billede dragonknight Juniormester
01. september 2005 - 23:51 #10
losder = loader
Avatar billede zmiley2k Nybegynder
02. september 2005 - 22:32 #11
ok... nu er jeg ikke helt ny i faget men lige i det her tilfælde ved jeg at ASrock (som ASUS står bag) er det f2 man skal trykke på for at komme ind i bios osv. og på det her bundkort er det bare en jumper der skal sættes på og af igen.. CMOS reset...
Men jeg er glad for at du gider pensle det ud så enhver kan forstå det.. da det jo kan være der er andre der står i samme problemer.. =)
Avatar billede dragonknight Juniormester
02. september 2005 - 23:55 #12
Som du kan se i mit første indlæg, så skrev jeg: Har du brugt kølepasta mellem CPU og køleren ? ?

Og i dit indlæg af 01/09-2005 13:22:22, nu kører svinet... Det hjalp med kølepasta...

Så forstår jeg ikke hvorfor du tager Points retur. Det er da en underlig fremgangsmåde  ! ! ! ! !
Avatar billede zmiley2k Nybegynder
03. september 2005 - 12:28 #13
Det må du sku meget undskylde... Det er første gang jeg bruger denne side til gengæld.. så jeg var ikke helt inde i det med svar & kommentar og point givning.. jeg tror jeg kom til at give mig selv point på en eller anden måde ... Men kan man give point uden at de er ude??
Avatar billede dragonknight Juniormester
03. september 2005 - 23:13 #14
Ikke i denne tråd, for den er lukket. Det du kunne gøre, er at oprette er nyt spørgsmål på samme måde som her: http://www.eksperten.dk/spm/635104, hvor navnet på den du vil give points indgår i titlen, og med en reference til hvilket spørgsmål det gælder i spørgsmål boksen.

Men lad det nu ligge for denne gang, for jeg overlever sagtens uden points.

Her kan du læse en god FAQ om eksperten, og hvordan man gør: http://expfaq.1go.dk/