Avatar billede dkmail Nybegynder
14. april 2001 - 10:20 Der er 16 kommentarer

Hvem kan oplyse om forskellen på SQL og MySQL

Hvem kan oplyse om forskellen på SQL og MySQL udover at det ene koste en bondegård.? Kan det ene mere end det andet? Kan de 2 systemer kører sammen? Hvorfor hoster alle ikke begge systemer? Hvilken system anbefales?
Avatar billede tommyf Nybegynder
14. april 2001 - 10:22 #1
SQL er da ikke en database i sig selv? Det er vel bare de kommandoer man bruger til at hente, og indsætte informationer i databasen med?
Avatar billede tommyf Nybegynder
14. april 2001 - 10:23 #2
Her er en sammenligning mellem Access og MySQL, af de to er MySQL i hvert fald best:
www.mysql.com/information/benchmark-results/result-access,mysql.html
Avatar billede barefoot Nybegynder
14. april 2001 - 10:29 #3
SQL = Secure Query Language.
Altså databasesprog.
Når du tænker på SQL som koster en bondegård må det være microsofts MSSQL.
Jeg ved faktisk ikke om det er bedre end MySQL som jo er gratis, men de eksempler jeg har set med MSSQL er meget langsomme.
Avatar billede mrcorex Nybegynder
14. april 2001 - 10:29 #4
Som tommyf skriver er SQL et sprog i sig selv. MySQL er en database-server lige som Microsoft SQL, Sybase, Oracle, og der er flere andre database-servere på markedet.

Som tillæg kan Access nævnes da denne database også forstår det meste SQL, MEN det er ikke en database-server, men bare en selvstændig database. Dog kan man få en Access-database til at fungere som en database-server ved at access\'e den igennem ODBC.

Nogen egentlig sammenligning på SQL-syntax\'en mellem de forskellige database-servere er for voldsom at komme med her. Der er små forskelle i dem allesammen, men generelt forstår de alle det mest basale SQL.

/CoRex
Avatar billede dkmail Nybegynder
14. april 2001 - 10:59 #5
Hvem kan oplyse om forskellen på SQL og MySQL ? Jeg har gjort en fejl - DET ER NATURLIGVIS forskellen på MsSQL og MySQL ???????
Avatar billede mrcorex Nybegynder
14. april 2001 - 11:14 #6
Ahhh. Den ene er fra MySQL og den anden er fra Microsoft. Hehe! Den var for nem.....

Spøg til side. :)

Why not MySQL?
http://openacs.org/philosophy/why-not-mysql.html

Jeg prøver at finde mere dokumentation på forskellen!
Avatar billede mrcorex Nybegynder
14. april 2001 - 11:23 #7
software benchmark testing web site
http://www.databasewatch.com/

Avatar billede keysersoze Guru
14. april 2001 - 19:14 #8
den helt store forskel mellem MSsql og MYsql er ganske enkelt prisen... MS koster rimeligt hvorimod MY er gratis...

en anden mærkbar forskel er, at MS har en lidt mere brugervenlig (=Microsoft) brugerflade, hvor der er flere forskellige til MY...
Avatar billede barefoot Nybegynder
14. april 2001 - 19:17 #9
Og så er MySQL hurtigere end MSSQL
Avatar billede mrcorex Nybegynder
15. april 2001 - 21:44 #10
Det skal også nævnes at der er en stor support-organisation bag MS SQL. Jeg bruger selv MySQL på både min webserver og min lokale klient, MEN jeg ville ikke turde basere kritiske data på MySQL som en tidligere artikel også beskriver hvorfor. Hvis min SQL-server pludselig gik ned, ville jeg være MEGET glad for at den kører på MSSQL.

/CoRex
Avatar billede sjoggo Nybegynder
23. april 2001 - 11:02 #11
Spørgsmålet skulle måske nærmere være: Hvad er forskellen på MySQL og en rigtig database?

Det er faktisk sådan, at MySQL ikke kan håndtere transaktion dvs. opdatering af flere tabeller som een operation. Dette gør at MySQL, der er ok til visse typer applikationer er fuldstændigt uanvendelig til fx. ebusiness applikationer.
Avatar billede keysersoze Guru
24. april 2001 - 11:37 #12
er du blevet klogere?
Avatar billede dkmail Nybegynder
24. april 2001 - 11:45 #13
Ikke helt! ikke alle er besvaret - er der nogen der kan?
Hvem kan oplyse om forskellen på MsSQL og MySQL?
Kan det ene mere end det andet?
Kan de 2 systemer kører sammen?
Hvorfor hoster alle ikke begge systemer?
Hvilken system anbefales?
Avatar billede barefoot Nybegynder
24. april 2001 - 12:11 #14
MsSQL er sin navnet antyder lavet af microsoft.
Og som det meste andet fra microsoft koster det en del.
MySQL er et gratis produkt som kan downloades frit. Altså \"open source\".

Når ikke alle hoster begge systemer er det fordi at nogle hoster php og MySQL på linux.
Det er de gratis produkter.

Dem som hoster MsSQL kører som regel med windows og asp.

Det er to helt forskellige ting da php og linux + MySQL er gratis!

Det andet koster.
Det er altså \"open source\" folket mod dem med $$$$

MySQL er hurtigt, men der har ikke så mange funktioner som MsSQL

Men med mindre at du skal lave en avanceret handelssystem er MySQL en rigtig god ting.

Du kan lære php og MySQL her: www.webcafe.dk/php
Avatar billede mej Nybegynder
03. maj 2001 - 10:04 #15
>>Barefoot.. SQL = Secure Query Language.. Av! Det er nu altså Structered Query Lanuage.. Altså et struktureret forespørgsels sprog.. Det har intet med Secure at gøre!
Avatar billede dkmail Nybegynder
03. maj 2001 - 10:19 #16
Tak for alle svar!
Men jeg mangler endnu et svar - kan mssql og mssql kører sammen.
Eller er der en der kan oplyse og et godt webhotel der kan hoste mssql, eller er der andre forslag.