Avatar billede steffen Nybegynder
31. august 2005 - 11:37 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Relæ-styring ud fra temperatur

Jeg vil gerne være sikker på, at min PC ikke får det for varmt, så derfor kunne jeg godt tænke mig at jeg kunne styre dels en 220V ventilator (til at trække noget koldt luft ind) og dels afbryde strømforsyningen til PC'en, hvis der alligevel bliver for varmt.

Blæseren skulle ca. tænde ved 25 grader i lokalet og strømmen afbrydes ved 35 grader.

Jeg vil tro at et sæt som Br 555b (http://www.brinck.dk/byggesaet/br555b.asp) vil kunne klare den ene del af opgaven, at styre blæseren - men hvad kan jeg bruge til den anden del (med at få slukket for maskineret, hvis blæseren fx svigter?).

Kan rumtermostater som fx dem fra RS (http://www.rsonline.dk/cgi-bin/bv/browse/QuickView.jsp?catoid=-905097171&cacheID=dknetscape) klare udfordringen? Eller skal brinck-sættet måske bare kombineres med et "omvendt" relæ?

Gode hints og idéer modtages ..
Avatar billede japping Nybegynder
31. august 2005 - 11:49 #1
Brinck's Br 2a har et 230 volts relæ med temperatur styring. Den kan du bruge.
Avatar billede japping Nybegynder
31. august 2005 - 11:52 #2
Relæet kan kun trække 100 mAmp.. Måske du skal bruge mere til PC ? Hvis det er tilfældet sætter du bare et andet relæ i forlængelse af Br 2a trækker dette ekstra relæ.

Snak med dem hos BR, de kan finde det rette til dig.

Husk også at putte elektronikken i en forsvarlig kasse med kabelaflastning, så der ikke er nogen der kommer til skade.
Avatar billede steffen Nybegynder
31. august 2005 - 11:53 #3
Med "omvendt" relæ menes omvendt i forhold til blæseren - i stedet for at _tænde_ noget der normalt er afbrudt (ventilatoren), _afbrydes_ noget der normalt er tændt (PC'en).
Avatar billede steffen Nybegynder
31. august 2005 - 12:23 #4
Tak for svaret - PC-setup'et bruger ca. 400W (2A), så der skal et andet relæ til også.

Når du skriver ".. så sætter du bare et andet relæ i forlængelse ..", så synes jeg ikke lige det lyder så lige til :-)

Men vil det sige at jeg fx fra http://www.brinck.dk/relay.asp kan investere i et "bistabilt relæ" (21.03 220Vac, 10A (1slutte og 1bryde) 89,-), og så kan det uden videre sættes sammen med Br 2a, temperatureren justeres til 35 grader, og så er opgaven løst?

God idé med en forsvarlig kasse - har du en idé om hvilken kasse der ville passe bedst til et "sæt" (1x 21.03 + 1x Br 2a)?

Er for resten kommet til at kigge på Br 451a hvor der står at den er forbedret, så den ikke "klaprer". Det lyder uden tvivl som om at det ville være usundt for PC-setup'et, hvis det blev udsat for "klaprende" strøm - måske 451a har en fordel der i forhold til Br 2a? Tror det skal være noget med en Br 451a og en 21.03 til at styre strømmen til PC'en. (Når strømmen til PC'en bliver afbrudt kan der så passende gå "noget andet" i gang, fx noget hyleri / blinkeri eller lignende :-)).
Avatar billede japping Nybegynder
31. august 2005 - 15:44 #5
steffen -->

Nej lige til er det ikke, når man ikke har prøvet det før :-)

INFO: primærside på relæet er den side der styrer relæet. Sekundærsiden er den der styres af relæet.

Ja, du investerer i det relæ du har fundet.
Relæet fra Br 2a eller 451a bryder og slutter en ledningsforbindelse. Nul tilslutter du 10Amp relæets primærside/styresiden. Fasen tilslutter du det ene bent på 2a/451a. Det andet ben på 2a/451a forbinder du med dit 10amp relæs primære side/styresiden.
Der ud over skal du selvfølgelig slutte strøm til 2a/451. Denne opstilling tester di og ser om 10 Amp relæet klikker korrekt. Når det er gjort kan du fortsætter.

For ikke at ødelægge din PC finder du en lampe eller lignende og tester med. Nul tilslutter du lampen og Fase tilslutter du det ene ben på sekundærsiden på dit 10 Amp. relæ. Det andet ben på 10 amp sekundærsiden tilslutter din lampe.

Nu kan du så teste om lampen slukker og tænder ved de rigtige temp.

Mht 451a - ja, sørg for at der er hysterese, ellers vil relæerne tænde / slukke omkring det samme koblingspunkt og du kan derved ødelægge relæer og ikke mindst PC.

Jeg er måske først tilbage på eksperten igen i morgen.
Avatar billede japping Nybegynder
01. september 2005 - 11:41 #6
Noget nyt ?
Avatar billede steffen Nybegynder
03. september 2005 - 00:29 #7
Hej,

Jep, det endte for blæserens vedkommende med at jeg faldt over et "mekanisk" relæ (is stil med RS-linket ovenfor) hos Bauhaus, som i hvert tilfælde fungerer rigtigt fint med blæseren - den går desværre kun til 30 grader, så jeg regner stadig med at bruge en af brincks fidelihutter til at tage strømmen når det er.

Mange tak for hjælpen!
Avatar billede japping Nybegynder
05. september 2005 - 09:13 #8
Ok, men jeg vil da gerne ha' de 200 point.
Avatar billede ttopholm Nybegynder
05. september 2005 - 09:22 #9
Hvad med at bruge bios'en til at slukke for din maskine, de fleste nyere bios'er kan håndtere det. Hvis din maskine når et vist punkt, kan den lukke ned... Eller speedfan kan også håndtere det, og det er software program
Avatar billede steffen Nybegynder
05. september 2005 - 18:39 #10
Hej,

Go' idé med BIOS'en - min PC er desværre typen der bare giver sig til at bippe når temperaturen bliver for høj - men det er et godt tip til andre der støder på samme problem. Speedfan er ikke go' her - det er et compaq motherboard og en 2.4 linux kerne.