Avatar billede javahustler1 Nybegynder
30. august 2005 - 09:22 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

At finde mindre udviklingsprojekter

Jeg er uddannet som datalog, og jeg har arbejdet som professionel systemudvikler i mange år. For et stykke tid siden blev jeg selvstændig, og har udviklet et større produkt, som bliver solgt af nogle sælgere. I perioder foretages en del ny-udvikling af dette produkt, og der er løbende nogle mindre ændringer af produktet.

Men generelt - jeg har en del tid tilovers. Problemet er blot, at det er svært at udnytte disse timer, når man har et større produkt på markedet (der kan være kritiske fejl, som skal rettes *straks*, der kan være mindre fejl, som skal med i den nye release, og der kan være fortvivlede kunder, der ringer, eller at man blot skal have mulighed for at tage telefonen). I disse tilfælde er det en fordel at befinde sig på sin vante stol, og ikke som freelance-konsulent i et fælles-lokale, hvor der sidder 30 fastansatte, som er utilfredse med, at 20 medarbejdere er blevet fyret, og at freelancere har overtaget deres job).

Jeg har følgende model:
Kriterium 1: 10 til 20 timer om ugen på projektet.
Kriterium 2: Kundekontakten sker via telefon og email.
Kriterium 3: Arbejds-lokationen er mit private kontor.
Kriterium 4: Projektet skal være overskueligt og forholdsvis uafhængig af andre).

Man kan sige, at det er svært at opfylde de 4 kriterier 100%, men det er jo også en model.

De 4 kriterier lægger op til, at projektet ikke er stort, og at en mand kan håndtere dette fuldstændigt.

Jeg taler tit med freelance-konsulent-sælgere, og de kan alle tilbyde forskellige jobs. Men i alle tilfælde vil de 4 kriterier ikke blive opfyldt.

Mit spørgsmål er: Hvilken metode skal man anvende, for at finde projekter som opfylder de 4 omtalte kriterier ?

Har du erfaring med ovenstående, og har du en løsning som kan hjælpe mig, så skriv en kommentar her på eksperten (eller hvis du er genert, så send den til javahustler1@hotmail.com).

Java Hustler
Avatar billede vallemanden Nybegynder
31. august 2005 - 01:44 #1
Hej

Det lyder intersant, meen er der KUN java du udvikler i?
(går ud fra det er java siden dit navn)
Avatar billede ambrass Nybegynder
31. august 2005 - 08:04 #2
Det lyder jo som drømmejobbet. Men uanset hvor meget du vil prøve at holde projekterne adskildt vil du på et eller andet tidspunkt have så mange af dem, at de begynder at overlappe.
Jeg er ansat i det offentlige, og som eneste systemudvikler i hele området, har jeg total styr på mine opgaver og omgivelser. Jeg arbejder faktisk efter din model. Men der skulle ikke mere end 4 projekter til før modellen ikke holder 100%: Brugerne/kunderne har ingen sans for din model og vil have service her & nu, og følgende murphys lov til prikke, vil de som regel have det på samme tid.
Man kan planlægge sig ud af meget, men man kan ikke forudse det uforudsete, og derfor vil der altid være tidspunkter hvor projekter overlapper. Med lidt fiflen ved modellen kan jeg nu have op til 8 samtdige projekter, der (for det meste) passer sig selv. Sammenfald sker, men er sjældne. Og nu hvor vi skal regionaliseres, bortfalder en del af projekterne. Og det er jo altid godt :-)
Avatar billede javahustler1 Nybegynder
31. august 2005 - 09:02 #3
Hej vallemanden
Det er sandt, at jeg har fået en forkærlighed for java. Jeg har arbejdet forskellige programmeringssprog, og det er i princippet ligegyldigt hvilket programmerinssprog man bruger.

Forkærligheden for java skyldes, at java er et objektorienteret sprog, og du kan have mange programlinier, og mange udviklere og stadig bevare overblikket. Anvendes programmeringssproget C, vil dette stille større krav til udviklerne. En anden ting ved java (ikke ved java som programmeringssprog): det er hurtigere at udvikle applikationer. Anvendes fx den gænse C++ under Linux, får man et core dump hele tiden, og man skal gætte på, hvad der er galt. I java plejer du at få en konkret angivelse af, hvad der er galt og hvor.

Men som sagt, er det det et spørgsmål om vane. Jeg må tilstå, at jeg til små-programmer bruger Delphi, da Delphi genererer en pæn exe-fil, som kan køre uden at have et runtime-miljø (fortolker).
Avatar billede mfalck Praktikant
31. august 2005 - 09:25 #4
En ide kunne måske være at finde en eller to ligesindede så man kan fordele arbejdsbyrden lidt samt dække for hinanden ?
Avatar billede Slettet bruger
31. august 2005 - 10:28 #5
Hejsa,

Hvis det skulle blive nødvendigt så kan jeg godt hjælpe dig med nogen timer om ugen (10-20) og jeg har udviklet meget i Java, faktisk kun Java. Jeg lever af at programmere og jeg har et firma i min fritid hvor jeg laver hjemmesider og desktop-apps
Så hvis du vil indgå en form for sammenarbejde om evt. større opgaver så er du meget velkommen til at kontakte mig

MVH

Bjarne
Avatar billede mfalck Praktikant
31. august 2005 - 10:37 #6
Jeg kunne evt også være interesseret i det - er også java-mand - omend det er J2EE jeg er god til.
Avatar billede javahustler1 Nybegynder
31. august 2005 - 10:44 #7
Hej maximus
Det lyder godt - sender du ikke en email til javahustler1@hotmail.com.
Avatar billede javahustler1 Nybegynder
28. september 2005 - 22:09 #8
-
Avatar billede mfalck Praktikant
28. september 2005 - 22:10 #9
blev det til noget ?
Avatar billede javahustler1 Nybegynder
28. september 2005 - 23:03 #10
Nej :( - jeg prøver igen, måske er der kommet nye på eksperten.
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2005 - 23:27 #11
Hmm, jeg troede at det var ok med mig, det var i hvert i fald det indtryk jeg fik, men jeg har jo så hellere ikke hørt noget fra dig siden.