Avatar billede sn2002 Nybegynder
28. august 2005 - 18:47 Der er 53 kommentarer og
3 løsninger

Computer til musikredigering - råd

Jeg vil til at købe ny computer udelukkende til musikredigering, og har kig på den her opsætning: http://www.shg.dk/kundecenter/cart_send.asp?mode=ext&exid=RNP2EERCHG

Jeg er ikke noget computergeni som sådan, så jeg er gået efter det, som i mine øjne så bedst ud, og som stadig holdt sig inden for budgettet.
Derfor vil jeg høre, om I kan se nogle svagheder (kompatibilitets- og performance-mæssigt), eller komme med nogle gode råd/alternativer.

Mht. Athlon64, så vil jeg lige høre, om man stadig kan køre alm. Windows XP på den, selvom den ikke understøtter 64bit - og hvis man kan, hvad er så konsekvensen, hvis man kører almindelig XP, altså hvor meget sløver det systemet i forhold til, hvis det er 64bit. Jeg har nemlig planer om at have begge systemer installeret.
I den sammenhæng - kan programmer der ikke er skrevet til 64bit køres på en athlon 64 - og hvordan foregår det rent praktisk, hvis man kan (skal man fx slå noget til/fra i bios, eller logge ind på den alm. XP).

Et tillægsspørgsmål - hvad er micron, og hvad er forskellen på 0,09 micron og 0,13 på en processor - er det noget jeg skal tage med i overvejelserne?

Håber I gider hjælpe mig lidt på vej med denne investering.

På forhånd tak,
stig
Avatar billede driis Nybegynder
28. august 2005 - 19:08 #1
Du kan sagtens køre Windows 32 bit på den uden nævneværdig hastighedsforskel, så længe du kører programmer, der er skrevet til 32bit processorer. Benytter du programmer optimeret til 64 bit, vil Windows x64 have en klar hastighedsfordel.

Du kan nemt og transparent køre 32 bit programmer på Windows x64. Det sker ved en funktion kaldet WoW64 (Windows on Windows 64) helt automatisk,

Endelig, 0.09 micron refererer til at processeren er produceret med 0.09 micron teknologi, dvs. at den mindste del af processoren er 0.09 micron bred. Har du valget uden mellem 0.13 og 0.09, er 0.09 bedst, da den afgiver mindre varme.
Avatar billede driis Nybegynder
28. august 2005 - 19:13 #2
I øvrigt, med Windows x64 skal du have 64 bit drivers til alt hardware. 32 bit drivers kan ikke installeres.

Med hensyn til dit valg af hardware, har jeg 2 kommentarer:
- Matrox kortet er ikke specielt hurtigt til 3D; men hvis det ikke skal bruges til det, er det et udmærket valg, specielt hvis du går efter muligheden for at tilslutte flere skærme.
- Jeg tror du ville blive glad for et lidt dyrere tastatur/mus sæt. Det er trods alt det du arbejder med hele tiden. F.eks. et Logitech MX3100 sæt med MX1000 mus, som er en fornøjelse at arbejde med. Den mus der er med det sæt du har valgt er efter min mening fysisk for lille, således at du risikerer at få smerter/irritation i hånden af at bruge den for længe af gangen.
http://www.eksperten.dk/priser/hardware/hardware-vis.asp?Kode=H016994
Avatar billede winchester Nybegynder
28. august 2005 - 19:18 #3
Når du nu skal bruge computeren til ren musikredigering vil jeg anbefale dig at købe en P4 istedet.
Du kan købe et ASUS P5GDC Deluxe bundkort hos SHG til 989kr + en sokkel 775 P4 3,2Ghz cpu til 1719kr.
Du kan bruge de ram du har valgt. Det eneste du skal ændre er grafikkortet, her kan du vælge et Matrox PCI Express P650 med 128Mb:
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=340946

Du vil få mere glæde af en P4 cpu til netop dit behov.
Avatar billede winchester Nybegynder
28. august 2005 - 19:24 #4
En Intel P4 640 3,2Ghz kan iøvrigt også køre 64Bit. Bare så du er klar over det :-)
Avatar billede hexya Nybegynder
28. august 2005 - 19:24 #5
Det korte svar kunne være: "engen probleem" :^)

A64 kan køre det hele. Jeg tror nu nok jeg ville vente med at køre Win64 til Vista (Longhorn) kommer på gaden. Dels er - den kun på engelsk tilgængelige - XP-64 stadig ikke langt fra Beta-status, dels mener jeg at kunne huske at have set at den faktisk kører en anelse langsommmere end almindelig XP(!) Så det sløver ikke A64 at køre alm. XP - tværtimod.

Forskellen på 0,09 og 0,13 micron = 0,04 :^)
1 micron = 1 mikrometer = 1/1000000 meter = 1000 nanometer

I CPU-sammenhæng henviser micron til den bredde chippens "ledninger" har.
Jo mindre, des mindre energiforbrug og -tab, des "koldere" arbejdstemperatur, des bedre OverClocking-potentiale - alt andet lige.
Avatar billede sn2002 Nybegynder
28. august 2005 - 19:48 #6
tak for respons, allesammen.

Micron-delen er hermed opklaret og jeg vil prøve at gå efter 0.09.

Winchester -> tak for forslaget, men jeg er mere til AMD. Det er jo smag og behag, som ikke kan diskuteres, men tak for feedback :-)

Hexya/driis -> Ang. windows x64, så kan jeg fornemme, at det nok er smartest at holde mig til alm. XP, til der er kommet lidt flere erfaringer i 64-posen hos microsoft.

driis -> Matrox-kortet er netop valgt ud fra at jeg gerne vil have flere skærme - 3D er ikke så vigtigt her. Jeg vil helt sikkert overveje det med musen, da det er en lille ekstrapris at betale for større komfort i længden.

Det, der stadig står tilbage af spørgsmålet, er vel så:

Er kombinationen af delene anbefalelsesværdig (processoren i linket bliver 'opgraderet' til 0,09 i stedet for 0,13, og windows x64 bliver droppet)? Flere kommentarer/gode råd?

Husk at lægge svar også, hexya og winchester.
Avatar billede winchester Nybegynder
28. august 2005 - 20:00 #7
AMD it is then, det er dit valg :-). Ellers ser det ganske fornuftigt ud. Går ud fra du vil bruge Raptor disken til systemdisk.
Avatar billede eikhorsholm Nybegynder
28. august 2005 - 20:03 #8
Hvor mange penge vil du bruge på maskinen samlet, med skærme osv.?
Avatar billede driis Nybegynder
28. august 2005 - 20:03 #9
Fordelen ved at installere Windows x64 nu er at du får hastighedsforbedringen, hvis du senere vil bruge 64 bit optimerede programmer, med det samme så snart du installerer det 64 bit optimerede program. Hastighedsforskellen mellem Windows 32 bit og 64 bit ved udelukkende kørsel af 32 bit programmer er marginal, men falder ud til Windows 32 bit maskinens fordel. Dette skyldes WoW64 emuleringen, som i øvrigt ikke er en emulering i ordets almindeligste forstand, instruktionerne bliver stadig kørt direkte af processoren, men under et specielt subsystem der sikrer at 32 bit programmerne kommunikerer rigtigt med 64 bit komponenterne ( = Windows og drivere ).

Jeg har kørt med WIndows x64 Beta 2 i 3 mdr nu, uden stabilitetsproblemer. Jeg ville nok tage valget mellem 32 bit og 64 bit på baggrund af en undersøgelse af, om du kan skaffe 64 bit drivere til alt dit hardware. Hvis blot en af producenterne ikke leverer  64 bit drivere endnu er valget enkelt, idet det er træls at have betalt for noget hardware man ikke kan bruge, blot fordi der endnu ikke findes en driver til det.
Avatar billede hexya Nybegynder
28. august 2005 - 20:12 #10
Selvom der er gratis opgradering fra XP Pro til Pro-64, så skal du lige bøvle med at få producenterne til al din hardware og software til at fixe dine drivere. Og pånær de tunge serverprgs kan prgs, der kører 64bit tælles på en finger. Derimod vil nogle 32bit prgs som sagt køre et par % langsommere.

Se fx hvilke prgs, der kører 64bit her (højre spalte):
http://www.amd.com/gb-uk/Processors/ProductInformation/0,,30_118_8796_11869,00.html

Det korte af det lange er at med mindre du kører server - og det var jo ikke det du skulle bruge den til - får du ikke glæde af de 64bit, før der kommer prgs og drivere. Og lur mig om der gør det meget før Vista kommer på gaden om godt et år. Derimod går der nok lææængere tid før lige netop de programmer du ønsker dig kommer i 64bit.

Det betyder dog ikke nødvendigvis, at du ikke skal gå efter en A64, for på de nyeste er der bla SSE3 support. Men den processor du har valgt er alt for dyr, og sandsynligvis en Winchester (u SSE3 support og ikke at forveksle med Ekspertens Winchester :^)

Din lager-HD på 80GB bliver sikkert også hurtigt fyldt op, når der skal komponeres store værker, og den er også alt for dyr i GB/kr, her ville jeg købe en 200GB til 700kr. (pt flest GB/kr).

Tjekker lige mere om processorer med SSE3, svært at finde data, forhandlere "holder det hemmeligt" - stand by...
Avatar billede winchester Nybegynder
28. august 2005 - 20:22 #11
Nej jeg understøtter ikke SSE3... Hehe (c:
Avatar billede sn2002 Nybegynder
28. august 2005 - 20:24 #12
winchester -> ja, Raptoren er til systemet og programmerne og WDen er til projekterne.

eikhorsholm -> budgettet ligger på ca. 10.000 alt i alt.

driis/hexia -> ja, det er også mest det, der er grunden til at jeg sikkert dropper x64, da det er et gammelt men meget stabilt lydkort, jeg benytter mig af, men som nok ikke vil få en 64bit driver-version. Jeg havde ikke lige taget det med driverne med i overvejelserne :-(.
Lige for at være helt sikker: jeg kan godt købe en Athlon64, men bruge den som 32bit med min gamle winXP som eneste styresystem, ikke? Og de nuværende drivere til det gamle lydkort vil også kunne benyttes på en Athlon64 med winXP på?

Ang. lager-HD, så har jeg en ekstern til det formål, så den på 80GB er udelukkende til igangværende projekter, hvilket er nok til omfanget af mine produktioner.

Jeg er ikke nok inde i det til at vide noget om SSE3 og winchester - hvordan finder man ud af om den er/har det?
Avatar billede winchester Nybegynder
28. august 2005 - 20:29 #13
Du skal finde en version af Ahtlon64 3500+ der hedder Venice. Det er navnet på kernen, og den nyeste revision. Nogle benævner den i stedet "Revision E3". Altså den nyeste udgave af 3500+ cpu'en. Der findes vidst 3 forskellige nu.
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=320933 <- Venice
http://www.officeit.dk/templates/product.asp?productguid=ADA3500BPBOX&groupguid=12373 <- Revision E3 (Samme cpu)
Avatar billede winchester Nybegynder
28. august 2005 - 20:31 #14
Og så er der Newcastle modellen du havde kig på. Den er med 0.13Micron.
Indimellem de 2 findes Winchester udgaven der bragte 0.09Micron teknologi til Athlon64. Venice er så en videreudvikling af denne teknologi.
Avatar billede sn2002 Nybegynder
28. august 2005 - 20:35 #15
ok, winchester, så napper vi den processer du nævner i stedet for (altså 3500+, venice, 0.09 micron til 1725,- i shg). Løser det problemet med SSE3 også?
Avatar billede winchester Nybegynder
28. august 2005 - 20:39 #16
Ja.. altså, den har SSE3 :-)
Avatar billede sn2002 Nybegynder
28. august 2005 - 20:41 #17
ok :-)

Jeg smider lige det her spørgsmål igen, (så tror jeg ellers også den er ved at være der!): jeg kan godt købe en Athlon64, men bruge den som 32bit med min gamle winXP som eneste styresystem, ikke? Og de nuværende drivere til det gamle lydkort vil også kunne benyttes på en Athlon64 med winXP på?
Avatar billede winchester Nybegynder
28. august 2005 - 20:43 #18
For at citere hexya de trick: "engen probleem" :^)
Avatar billede hexya Nybegynder
28. august 2005 - 21:04 #19
@#¤&#%¤&¤ for h.... jeg kan ikke finde data om SSE3 hvor de bliver sammenholdt med
deres produktnummer, så man kunne sammenligne på edbpisser.dk. Ikke engang AMD oplyser hvad den indeholder:
http://www.amdcompare.com/us-en/desktop/Default.aspx

Der udover er jeg helt enig, du skal gå efter en Venice, der kan, har og vil det hele.

Jeg ville bare gerne lige have sammenlignet priserne på dem, for jeg synes, det lyder dyrt at give 1700kr for en 3500+ hvis en 3200+ fx kun koster en tudse. Men det overstiger åbenbart min weekend-hjerne at løse det problem lige nu... beklager.

Til slut vil jeg bare sige, at til især en DAW-pc (digital audio workstation) er stabilitet vigtigere end så meget andet - så, mærkevare-MoBo, -RAM osv, men det har du jo allerede valgt. Og for 10000kr kan du jo næsten købe raketvidenskab - tillykke med det store budget :^)
Avatar billede hexya Nybegynder
28. august 2005 - 21:28 #20
Winchester> har du et skarpt skud i bøssen :^) til et link, der lister/forbinder instruktions-sæt med core-revision/stepping?
Avatar billede sn2002 Nybegynder
28. august 2005 - 21:37 #21
http://www.shg.dk/kundecenter/cart_send.asp?mode=ext&exid=D16332T3KD - sådan bliver det så.

win x64 er droppet!
athlon64 3500+ newcastle 0.13 micron er droppet til fordel for en athlon64 3500+ venice 0.09 micron!
Det billige tastatur/mus-sæt er droppet til fordel for Logitech mx3100-sættet!

Udeladelsen af win x64 betyder, at jeg har en lidt til overs i budgettet, hvis I har et forslag til noget, der kunne give performancen et ekstra pift?

Ellers takker jeg jer for hjælpen - det sætter jeg virkelig pris på!
Avatar billede hexya Nybegynder
28. august 2005 - 21:59 #22
Nu er det jo en DAW vi har gang i, så jeg er sleeet ikke færdig *lol*
Jeg går ud fra du ikke vil høre lyd over AC97 eller en anden integreret skod lyd-chip. Men hvilket lydkort skal der så i?
Avatar billede sn2002 Nybegynder
28. august 2005 - 22:18 #23
Jeg har et hoontech/st audio DSP2000 ( http://www.staudio.com/products/dsp2000.html ) - købte det for en 3 år siden til 4.500 og det har virket upåklageligt siden. Desværre bliver det, så vidt jeg kan læse mig til, ikke opdateret drivermæssigt mere - men xp-driverne virker fint, så jeg tror bare jeg holder mig til xp...
Avatar billede hexya Nybegynder
28. august 2005 - 22:21 #24
Jeg formoder, at din beslutning betyder, at du ikke vil ofre 250kr på at få 120GB ekstra på lager-HD. Men fred med det - det er jo trods alt 5 store fadøl vi snakker om :^)
Avatar billede sn2002 Nybegynder
28. august 2005 - 22:33 #25
jo, det kunne jeg selvfølgelig godt - men jeg har en forestilling om, at det hjælper på søgetid og performance, jo færre GB der skal gennemsøges, hvorfor jeg holder projektdisken på 80GB. Er det helt ved siden af?

Jeg har som sagt en ekstern lagerdisk i forvejen, så der vil kun komme til at ligge igangværende projekter på 80GB'eren - hvilket sjældent vil fylde mere end en 30-40GB max.
Avatar billede hexya Nybegynder
28. august 2005 - 22:37 #26
Fornuftigt lydkort. Skulle du have været ude i noget nyt ville jeg nok have anbefatet noget brugt - fx et Digidesign Digi001, der samme med Protools jævnligt går over brugtdisken (dba.dk) til omkring 3000kr. Skulle det være nyt ville jeg have overvejet et E-MU 1812M, som har samme AD/DA som Protools 192 og efter sigende lyder p.... godt. Men ingen grund til at lokke. If it's not broken, don't fix it.
Avatar billede hexya Nybegynder
28. august 2005 - 22:42 #27
Jeg lægger ikke hovedet på blokken, men mener at huske at HD's søgetid og performance - alt andet lige - primært er afhængig af, hvor fuld disken er. Altså 40GB på 80GB = 50%, 40GB på 200GB = 20%.
Avatar billede sn2002 Nybegynder
28. august 2005 - 22:48 #28
nej, det er jo det. På et eller andet tidspunkt skal jeg jo sikkert have et nyt, men lige nu passer det stadig ind i mit setup og til mine behov.

Jeg har overvejet at bruge et par tusinde på Behringers Truth monitors, da jeg lige nu mixer min musik over et par almindelige opus10 højtalere, der lyder godt, men mangler en del i bunden, når man selv skal sidde og mixe. Behringer er jo hverken Genelec eller Tannoy, men det er ifølge rygterne et par gode monitors til den pris, og jeg har ikke råd til at gå en prisklasse op...
Men vi får se.

Hvad har du selv af udstyr?
Avatar billede hexya Nybegynder
29. august 2005 - 00:23 #29
En AMD 1100 - men til gengæld er der integreret A97-lyd på bundkortet :^)

Det er alt for dyrt at købe nyt grej i dag - for i morgen er det billigere. Så jeg nøjes med at drømme - og skrive mine ideer ned på en blok med blyant *lol*

Men nu må du altså ikke begynde at snakke - især - højttalere, for så kommer jeg aldrig i seng.
Har pt fire sæt (excl PC-speakere) - Snell, Kef og 2 gange B&W, hvoraf det ene er 805, som jeg faktisk købte - brugt naturligvis - med henblik på nearfield produktion/mix. Som stereo speaker lyder de fantastisk - bortset fra den manglende bund, som pga af "fysikerne" altid mangler på små højttalere.

Har tænkt mig at supplere med sub eller flytte mit bord over til en væg. Rigtig placering af speakere er alfa omega for lyden og kan i mange tilfælde betyde mange tusind kroners besparelse. Op af en væg øger bunden med x db op ad to vægge i et hjørne øger med 2x db og op af 3 med 3x db. JAMEN, man må da slet ikke placere højttalere op ad en væg -hvad med de stående bølger og steroeperspektivet!? De stående bølger skal undgås, men perspektivet er rimeligt ukritisk fordi der lyttes så tæt på - en slags overdimensionerede hovedtelefoner. Vigtigst af alt er, at man kender lyden på sine højttalere - ved hvordan de performer - i forhold til hvordan det samme lyder på andre højttalere.

Her kommer så guldtippet fra en livslang erfaring af omgang med lyd - og det er gratis :^)

Højttalere er ikke raketteknologi. De hviler alle - bortset fra elektrostater - på en stort set grov og simpel grundteknologi. Derfor lyder mange højttalere der er 30 år gamle stadig kanon godt i dag.
Snell A (første serie fra Peter Snell selv) fra omkring 1980 havde bla. reflektorer af hård masonit, der var slået i med blåsøm! Peter Snell døde og solgte firmaet (ikke nødvendigvis i den rækkefølge) og de følgende 15-20 blev de fulgt op nye "forbedrede" versioner i serie 2, 3 og 4 - uden blåsøm. Lød de bedre? Nej, A'eren fra første serie er og forbliver en legendarisk højttaler længe endnu.

Eller tag fx Mærsks skamstøtte Operaen. For millioner af kr i lydmålinger. Lyder den så godt? Ja - hvis man spørger regeringens klakører på Berlingske og JP. Ikke ubetinget - hvis man spørger uvildige i udlandet. Jamen lyder den så i det mindste bedre end fx Wiener Operaen, der over 130 år gammel? Nej! Og heller ikke bedre end nogen af Europas andre århundrede gamle koncerthuse incl Det Kongelige Teater. Det mest positive, der egentlig kan siges om den er, at form og indhold følges ad. For faktisk lyder den lidt som den ser ud - umusikalsk.

Højttalere er ikke raketteknologi, men det er sværere end raketvidenskab at lave et par der lyder godt.

Det betyder så alt sammen, at man aldrig, aldrig bør købe højttalere nye. Fx kostede 805'erne - så vidt jeg husker - omkring 16-18.000kr så sent som i '93. Jeg gav 4500kr for mine. Desuden er højttalere det led i kæden der rykker mest på lydkvaliteten og dermed også på lydkvalitet pr krone.

Du MÅTTE jo ikke spørge til højttalere - sagde jeg jo :^)
Avatar billede winchester Nybegynder
29. august 2005 - 06:11 #30
Godmorgen d'Herre, så gik der lige Audio-nørd i den i går aftes hva!? :D
Hehe.. Det er fair nok, rart med lidt input. Arbejder faktisk også selv lidt med lyd.. på meget meget hobbyplan. Men kan høre jeg kan regne med hjælp herfra hvis jeg har spørgsmål :-)

hexya: Jeg finder lige nogle links til dig omkring AMD kerner, revision osv. når jeg kommer hjem i eftermiddag.
Avatar billede sn2002 Nybegynder
29. august 2005 - 10:52 #31
hehe, jeg kan se, jeg kom til at ramme et ømt punkt der! Jeg må, med stor beklagelse i stemmen, tilstå, at jeg ikke kender nogle af de højtalermærker, du nævner - men det er fedt at se nogen udtrykke deres lidenskab!
Men kan du så ikke lige anbefale verdens bedste højtalere til 2000,- i alt? ;-)
Så kan jeg lige se, om der bliver plads i budgettet - det er jo lidt nedprioriteret på min liste, da mine Dantax Opus10 lyder ok. Har desuden også overvejet at tage forbi en kammerats studie, hvis min musik skal 'rigtigt' ud til masserne, i stedet for 'kun' gennem internettet.

Winchester -> du spørger bare, hvis du har spørgsmål til hjemmestudiet!
Avatar billede winchester Nybegynder
29. august 2005 - 16:31 #32
Hexya -> Jeg mente jeg havde et link med sådan en liste, men det er et Roadmap istedet. Og det fortæller mest om de nye revisioner og cpu'er der kommer, og ikke meget om de ældre modeller.
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2476&p=1
Avatar billede winchester Nybegynder
29. august 2005 - 19:45 #33
Mht. til højtalere. I har vel forstærkere tilsluttet computeren osv. til at trække jeres højtalere, ikke?
Jeg mangler et par gode højtalere som kan tilsluttes direkte i pc'en. Pris er underordnet i første ombæring. Kunne godt tænke mig nogle inputs.
Vil ikke have et Logitech surround-sæt eller sådan noget geil.
Vil kun have 2 højtalere, og det skal være kram.
Avatar billede hexya Nybegynder
30. august 2005 - 03:02 #34
God nat i stuen :^)

Dit spørgsmål, sn2002 (get a name :^), om den ultimative højttaler, vil jeg vende tilbage til, i morgen eller overmorgen. Jeg "kom til" at starte bagfra i nat.

Winchester> ..2 højttalere... kram... Ja, det er lige, hvad du selv kan få, når du kommer med sådanne ytringer. Ikke noget med gensplejset-stereo-opreklameret-surround-pis, der. Bare fordi, en beklemt, rødøjet hifi-producent med forhøjet blodtryk og ondt i bundlinien, har siddet halvsnaldret og tårevædet under en julefrokost og har bekendt sig om hans kones monsterdyre brystimplantater til salgsdirektøren, der har gået 10 år i skole for at lære, hvordan man sprayer en lort med guldbronce og pumper den op med trykluft, og derfor får den ide at "more is better".

Jamen se selv, hvad det gør ved folk (http://www.eksperten.dk/spm/643684) - måske skulle vi bare overveje at gå tilbage til mono :^)

Først 3, så 3.1, så 4, så 4.1, så 5.1, så 6.1 så 7.1 så... er der kun en kubikcentimeter tilbage, hvor det lyder rigtig "sweet spot". Så tag dog et par hovedtelefoner på, TUMBER! Ja, for i vores liberale, købmandselskende samfund er det gratis at tage røven på folk, så længe man bare har et SE-nr og et stempel. Det skal forbrugerminsteren og Bent Betjent nok sørge for. Folk kan jo bare selv se sig for! Jamen det gør de også, hvis de ellers havde tid til det. Men de knokler røven ud af bukserne for at få råd til at udbygge og tilplastre deres overetage med japansk åndenød... og VC-regeringen vil have dem til at arbejde endnu mere. Og det kan jeg godt forstå, for så får de ikke tid til at fordybe sig i, hvad de går og sysler med i og omkring snapsetinget. Giv folket flæsk og tv (frit oversat efter romersk satiriker), så skal de nok blive både overvægtige og dumme og lade magthaverne i fred, og trøstekøbe masser af status-tismufytter til nettopris for at bedøve deres ikke-liv ... ahrmm.. hvor kom vi fra? Nåh jo...

Nu har vi købt vores LP'er og erstattet dem med CD'erne fordi de "lød" bedre og kunne saves i med en leverpostejshammer uden at gå i stykker - sagde de. Men så sagde de også, at hvis vi erstattede dem med den remastrede ditto, så ville det lyde bedre. Det gjorde vi så. Men hvis vi så også lige ville erstatte dem igen med DVD-Audio, eller SACD (super audio) på 24bit 192 KHz. Og pludselig kunne vi nu godt få at vide, at
16bit 44.1 KHz alligevel ikke lyder så godt (!).

Og ved I hvad - de lyder faktisk næsten lige så godt som en velpresset LP under en god pick up. Jamen, så blev ringen da endelig sluttet, og vi fik fred. Troede vi.

Men her tager den umætteligt grådige, og i forevejen overvægtige forbruger,  der af købmændende er blevet hjernevasket til at forveksle kvantitet med kvalitet, over, og stiller sig derfor tilfreds med mp3, der i bedste fald lyder som en ridsefri lakplade afspillet med et rustent søm. Og når p2p-piraterne har fået stillet stolen for døren, så er der ingen tvivl om, at det bliver normen - og at den kommer til at koste lige så meget, som en CD gjorde - nu (blot) med dårligere lyd - mens vi andre, der nyder kvaliteten, kommer til at betale ekstra for blot at kunne bibeholde samme lydkvalitet som på CD - og meget mere ekstra for SACD og DVD-A - den samme lyd, som en LP kan give.

Sidste gang det lykkedes elektronik-købmændene at fylde de tommer hjerner med løgn, var da VHS vandt over BetaMax, som igen var mere udbredt end Philips2000. Mens systemernes markedsføringsbudgetter var i overenstemmelse med den nævnte rækkefølge, så var kvaliteten selvfølgelig præcis omvendt. Men hva' piver jeg over... sådan  går det jo i alle livets forhold, hvor den laveste fællesnævner er produktet af den kloges næring af den uvidendes frygt og grådighed.

ahrmm...  nå ja, PC-højttalere :^)

Mine PC-højttalere er faktisk sådan noget Logitech-agtigt ikke-kram.
Da jeg for nogle år siden anskaffede mig det, var det det mest hypede i alle anmeldelser. Det skyldtes højst sandsynligt, at artiklerne næsten skrev sig selv. For når anmelderne havde skrevet "Creative Cambridge SoundWorks MegaWorks THX 550 (5.1)", så var der jo ikke meget mere plads på siden end til at uddele stjerner. Og fordi sådan noget giver en høj timeløn, så kvitterede anmelderne med fem stjerner, hver gang. Ja, det er sgu næsten ligesom amerikanske bøger, der betales efter sideantal(!) Der var den igen, kapitalismens kritik- og kvalitetsløse "more and big is better and beautiful". Ha, måske også derfor, der næsten ikke findes nogen amerikanske litterære klassikere - men masser af kalorielette screenplays.

Nå, men de lyder som... bilstereo. Kompakt, komprimeret lyd, der aldrig når ud af pappet. Måske er det fordi, jeg kun spiller på to + sub. Hvem ved - jeg har aldrig haft de andre tre pakket ud af kassen. Det opgav jeg, da jeg havde hørt de to første.

Her kan jeg så høre sn2002 skrige højt af grin, mens han hulkende fremstammer "Creative! Det kunne du da have sagt dig selv". Og til mit usle forsvar har jeg kun, at Cambridge fik deres "gode" navn, før de blev opkøbt, og at jeg har købt dem brugt til under halv nypris - naturligvis :^)
Lad mig lige komme andre latterudbrud i fårekøbet :^). De lyder stort set lige dårligt på AC97-chip som over mit veltrimmede HiFi. Det betyder, at de nærmest ikke kan "høre" forskel på noget, der svarer til 30.000kr og så noget til 1kr!

Hvad skal du så købe Winchester? Det fattige svar er: jeg ved det ikke. Uden, at jeg selv synes, jeg kender markedet for sub-forstærkede PC-højttalere godt nok, så virker det, som om købmændene har regnet ud, at der ikke er et marked for et HighEnd segment. Måske noget med, at foran en pc lytter "man" alligevel kun til mp3 og streams. Og det er jo nok ikke helt forkert - eller så er det blot en selvopfyldende profeti. Men hvis det er resonementet, så burde man jo heller ikke bygge hovedtelefoner, der koster på den forkerte side af 50.000kr. (eller var det 100.000?)

Din forespørgsel på rigtig gode PC-højttalere bliver altså svær, dels fordi der kun skal være to (som jo ikke er normen for det marked) og dels, fordi du vil have dem Sub-forstærkede, og du dermed afskærer dig fra små passive HiFi speakere.
Der findes muligvis nogle subforstærkede surroundsæt beregnet til TV som er ok, men jeg kender dem ikke, og du vil jo også kun have to højttalere.
Måske du skulle kigge på det samme som sn2002 nemlig et par aktive (altså forstærkede) studie-højttalere. De fylder jo en del mere, men sådan ER de fysiske love altså. Man kan jo ikke slå fx hr. Hertz og hr. (deci)Bell ihjæl - de er jo allerede døde.

Men jeg ved præcis, hvordan den kombinerede optimale Studiemonitor og High Fidelity PC-højttaler skal bygges. Det har jeg nemlig tegnet på en blok - med blyant. Og hvis det ikke var fordi min gamle kompagnon fra et fælles PA-firma havde flyttet sin højttaler- og forstærkerproduktion til fyn for nogle år siden (http://www.cadaudio.dk/index.htm), så havde jeg allerede bygget dem sammen med ham.

Jeg vil dog foreslå dig, at købe tre- fire sæt ad gangen - på nettet eller i en forretning med returret. Så kan du beholde det bedste eller returnere hele lortet.

I øvrigt, tak for forsøget på link til cpu-data. Forhåbentlig bedre held næste gang - så jeg også kan få chancen til at blive klogere :^)

Så var der ikke mere i posen for i nat.
Avatar billede winchester Nybegynder
30. august 2005 - 15:47 #35
Jeg tror faktisk jeg har fundet et højtaler sæt der kan tilfredsstille mit behov til pc-højtalere:
http://www.m-e.dk/shop/productinfo.asp?id=80845

Det er alligevel ikke mange pc-højtalere der har 1" diskant enhed og 5" mellemtone.

De fåes også med sort kabinet, så jeg tror jeg prøver dem til at starte med.
Avatar billede winchester Nybegynder
30. august 2005 - 15:48 #36
Avatar billede hexya Nybegynder
30. august 2005 - 20:55 #37
Linkfix (godt ord :^) til "Jamen se selv, hvad det gør ved folk, måske skulle vi bare overveje at gå tilbage til mono"

Det gav jo slet ikke mening, med det jeg havde fået lagt - skulle have været:
http://www.eksperten.dk/spm/643736
Avatar billede hexya Nybegynder
30. august 2005 - 21:16 #38
Åh nej, nu gør du ligesom mig, køber højttalere uden at have hørt dem - og så NYE endda. Jamen har jeg talt helt for døve øren - suk :^)

Men de ser rigtig pæne ud. Og de ligner faktisk et par højttalere. Og så er de VILDT billige - hvis de er mere værd. Du kommer nok til at savne noget bund, men det kan jo suppleres med alderen, hvis det viser sig, de er værd at bygge videre på.

Bortset fra Studiemonitorer var jeg faktisk ikke klar over, at der BLEV lavet små aktive til stereo. Så er der måske håb endnu (hvis de kalder mig håbløs :^)
Hvor kan du se tommeangivelse på enhederne? Kunne også godt tænke mig nogen ydermål...
Avatar billede hexya Nybegynder
30. august 2005 - 21:38 #39
Nå ja producentens link...
Ser man det - Italiano med "attivi biamplificati" og "controllo dei bassi" og det hele *lol*
Italiernerne behøver nu ikke sådan at være til at spøge med, hvad højttalere angår. De har da i hvertfald mindst en highend-producent
http://www.sonusfaber.com/

Kunne stadig godt tænke mig nogen ydermål... men mon ikke det ligger tæt på 18x30x22

Og så glæder jeg mig til at høre, hvordan de lyder :^)
Avatar billede mrrius Nybegynder
31. august 2005 - 10:34 #40
Nu er dette blevet et rigtigt langt indlæg , og ikke nået at læse alle indlæg , men det der springer i mine øjne , ved din configuration , er at du ikke har valgt et lydkort...?
Hvis du vil bruge den til lyd redigering , så vil mit første krav være: en god lydkort. Den bundkort du vælger er fint nok, men du har valgt en bundkort med agp , du kunne lige så godt, havde valgt en med pci-express x16 nå alligevel du skal vælge nyt grafikkort. Selv grafikkortet ville jeg ikke vælge. der vil jeg klart vælge en ati radeon eller geforce. f.eks http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=151444
Der findes jo idag programmer , som kan bruge gode grafikkorts , til lydoptagelser.
Du vælger en raptor harddisk på 36gb , der vil jeg måske overveje at købe f.eks 2 x 200 gb harddisk og lad dem køre raid, og dermed få hastigheds forøgelsen, samt have ca 200 gb hirtige harddisk plads...
Floppy drevet , kunne jeg overveje ikke at købe
Avatar billede sn2002 Nybegynder
31. august 2005 - 10:53 #41
Tak for input, mrrius - Jeg har allerede et velfungerende lydkort (se mit indlæg af 28/08-2005 22:18:45), hvorfor jeg ikke skal bruge nyt.
Ang. grafikkort, så har jeg valgt Matrox, fordi det er et stabilt no-bullshit grafikkort - har fra kammerater kun hørt gode ting om kortet, når det drejer sig om pålidelighed og stabilitet, og jeg 'tør' derfor ikke satse på et nyere, smartere kort, da man tit kan ende i noget værre gris på den måde. Computeren skal som sagt udelukkende bruges til musikredigering, hvorfor et super-3D grafikkort ikke er det store bevendt.
Jeg har haft raid-muligheden oppe at vende, men har fået anbefalet af en kammerat med et studie at investere i Raptoren med 10000RPM i stedet for.

Ja, floppydrev, jeg ved ikke - det er måske af nostalgiske grunde jeg har puttet et i, men det KUNNE jo ske at nogen kom med et 10 sekunders guitar-lick på en floppydisk :-)
Avatar billede winchester Nybegynder
31. august 2005 - 15:42 #42
hexya: http://www.hardware-test.com/ht/test_show.asp?id=3873 Her kan du se højtalerne i forhold til andre. Det er de helt sorte.
De er pænt store i forhold til at være en pc-højtaler.

Hvis du går ind på www.m-e.dk, under "højtalere" - "Empire", så kan du læse deres beskrivelse. De nævner enheds-størrelser.
Avatar billede hexya Nybegynder
31. august 2005 - 23:58 #43
Winchester> forstår ikke "Det er de helt sorte". For dem du henviste til i første link (Linkfix: http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=710276) er da ikke helt sorte. Men de fås måske både med og uden plastiktræ :^)

De er nok en-to cm dybere + køleribber end de 22cm jeg først skønnede dem til, for der skal jo også være plads til forstærkeren.

Jeg er meget glad for at se, at der er håb forude - at der er andre, der har tænkt i highend-baner til PC-stereo.
Jeg håber så gli italiani er bedre til at lave lyd end til at designe hjemmesider (gælder også for Sonus Faber, der ikke kan scalere til min portrætorienterede skærm.
Mon det afspejler nord- vs sydeuropas status indenfor IT. Jeg mener, bare fordi man har IT som landedomæne, så er det jo ikke ensbetyde med, at man ved, hvad man snakker om *g*.
Hvis man hører alt for mange nyheder fra Italiensk politik især, så kan man godt få sine tvivl om, hvad den bananrepublik har at gøre i EU - eller var det, hvad vores gyllemonarki havde at gøre... ahrmm... AAhrmm.

Jeg er nu ikke ubetinget enig med dem i, at det er en smart ide, at bruge rør på en sub alene - ikke engang, når den er klasse A. Vi vil have musikalsk lækkerlyd, javel, gerne mellemtone og diskant, men stram dybbas - og rør er altså ikke så hurtige.

sn2002> Jeg har også Matrox (ældre G550), fordi det ganske rigtigt er bygget med de bedste komponenter, hvilket både målt på, såvel som subjektivt, betyder bedre, stærkere og renere signal, resulterende i et knivskarpt billede. Jeg bruger sikkerhedsbriller, så det ikke skær i øjnene :^)

Jeg har ikke glemt "artiklen" om den "ideelle højttaler", men ånden (i flasken? *G*) holder åbenbart fridag.
Avatar billede winchester Nybegynder
01. september 2005 - 04:27 #44
Importøren i DK har importeret den sorte model man kan se på http://www.hardware-test.com/ht/test_show.asp?id=3873.
Har skrevet en mail til www.m-e.dk, og de skriver tilbage at modellen de sælger, er den helt sorte model. Altså med sort plastic-træ :-), ikke mørk træ-farvet plastic-træ..

Og ja, Matrox laver nogle rigtig solide kort. Skal også selv have et i nær fremtid.

God morgen til jer, nu vil jeg på arbejde.
Avatar billede mrrius Nybegynder
01. september 2005 - 10:05 #45
ok , så ik det med lydkortet.
jeg har ikke hørt om nogen som har problemer med ati radeon eller geforce grafikkortene, jo geforce har køle problemer ( bare skift køleren til en ordentlig en. f.eks zalman).
Før år 2002 var der problemer med drivere , men heldigvis for os , har nogle domstole tvunget microsoft til at udgive windows coderne , så f.eks ati og geforce kan lave de rigtige drivere. maxtrox havde jo et tæt sammenarbejde med microsoft , så de kunne lave de rigtige drivere. ( man skule vel tro at maxtrox er ejet af microsoft).
Nå men grunden til at jeg foreslog et " ordentlig " gamer 3d kort  var at de grafikkorts chips er total gode til lyd.
jeg forstår godt problematiken med raid , så det er ok med raptoren...
men er den maxtrox egentlig ikke også en nyere smart grafikkort?
Avatar billede winchester Nybegynder
01. september 2005 - 16:15 #46
Damn! Du generaliserer for hårdt mrrius.
GeForce har varmeproblemer? Hvad er det for noget at slynge ud. Meget usagligt og meget useriøst.

En anden ting.. Muligt du har ret her, Men. Forklar mig lige hvordan et "ordenligt" grafikkort er god til lyd? Det udsagn kræver en uddybning.
Avatar billede winchester Nybegynder
05. september 2005 - 16:24 #47
hexya: Har fået højtalerne idag, og de er mægtig store! Meget større end jeg lige havde regnet med.
De er 16,5cm brede, 22cm dybe + 2,5cm kølerib på den ene højtaler, og så er de 29cm høje.
De største pc-højtalere jeg har set til dato! Og der er masser af lyd i dem. Jeg er i hvert fald imponeret, og i forhold til dem jeg havde før, så får jeg meget mere ud af mine musikfiler nu.
Avatar billede hexya Nybegynder
06. september 2005 - 09:28 #48
Hjertelig tillykke med at du blev glædeligt overrasket. Hvis dit bord står op af en væg så vil de også give lidt mere bund, når de vender bagsiden med basrefleksen mod en væg (endelig ikke klods op af).

Så var mit skud på målene 18x30x22, da ikke helt ved siden af (30/08-2005 21:38:08 :^)

Sidder der i øvrigt forstærker i dem begge eller blot i en? Og hvis den blot sidder i den ene, hvad vejer så den uden?
Avatar billede winchester Nybegynder
06. september 2005 - 17:40 #49
Der sidder kun en forstærker i den ene højtaler. Hvad den lige vejer, ved jeg ikke. Men pakken med begge højtalere + emballage vejer 11kg. Så jeg vil skyde på en 4 kg, da den er betydeligt lettere end den med forstærkeren.

Højtaleren uden forstærker er forbundet med almindeligt højtalerkabal så man har mulighed for at opgradere med et bedre kabel. Dog tror jeg det der fulgte med er at ok kvalitet. Det er sølvbelagt kobber.

Højtalerne skal tilsluttes computeren med et 2 x phono - 3,5mm mini-jack signalkabel, så den kan også opgraderes til et bedre. Det tror jeg også den bliver. Kvaliteten er ikke den bedste.
Avatar billede winchester Nybegynder
06. september 2005 - 17:42 #50
Det er rart, og desværre en sjælden ting blandt pc-højtalere, at man kan opgradere kablerne, så man kan trimme lyden til det ypperste.
Avatar billede hexya Nybegynder
07. september 2005 - 03:07 #51
Jeg tror ikke du skal smide penge efter andre kabler.
For det første er det signalkabler - ikke særligt følsomme i forhold til højttalerkabler. I det hedengangne firma havde vi engang fået for et par forskellige signalkabler til test. De kostede mellem 2 og 3000 kr pr sæt. Men kablet fra Fona-fup til 39,50 kunne de ikke slå - det lød bedst (på lige det grej og den opstilling).

For det andet er signalvejen jo ikke særlig lang.

For det tredje er der grænser for, hvor meget en forstærker/højttaler til 800 kr kan udnytte fra et bedre grundsignal.

For det fjerde er det svageste led ikke kablet, men mini-jacket.

Så hvis du vil gøre noget - som jeg ikke ville :^) - så var det, at lodde kablet direkte fast på lydkortet.

Læg i stedet pengene, du sparer på et kabel, i sparegrisen, hvorpå der står: "lille aktiv sub med variabel delefrekvens".
Avatar billede winchester Nybegynder
07. september 2005 - 15:50 #52
Nå ja, tror lige jeg ikke lodder noget som helst :-D.
Fulgte aldrig rigtig med i fysiktimerne, og det eneste jeg husker omkring lodning er et mindre brandsår på armen..

Skal dog ikke have en sub, skulle bare have et par rigtig gode pc-højtalere, og det har jeg fået nu.

Har dog sub til anlægget.
Hvordan er det bedst at indstille sådan et svin mht. frekvens? Kan ikke helt gennemskue det. Den skal vel indstilles i forhold til hvilke frekvenser højtalerne kan spille, ikke?
Avatar billede hexya Nybegynder
07. september 2005 - 23:55 #53
Jo. Ideelt set overtager den der, hvor satellitterne falder af. Men hvis du ikke har noget mekanisk måleudstyr, så bruger du bare det biologiske. Det er alligevel det, der tæller i sidste ende :^)
Avatar billede winchester Nybegynder
09. september 2005 - 19:34 #54
hexya og sn2002 -> Tjek lige min tråd, har et lille problem med brummen fra højtalere. Det kan være sådan et par audiofiler som jer kan nogle tricks :-)
Avatar billede winchester Nybegynder
09. september 2005 - 19:34 #55
Avatar billede hexya Nybegynder
09. september 2005 - 22:20 #56
Tja, der kan du så selv se, hvad jeg mente med at mini-jack er - #¤%&)*§kod! Køb en kontaktspray eller vådt stikket i Isopropylalkohol og massér med "the good old" in-out.