Avatar billede farout Nybegynder
27. august 2005 - 11:11 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Forlængelse af trådløstnetværk

Jeg skal lave et trådløst netværk.
Der skal virke i en stor(Kæmpe) virksomhed med lange afstande.

Jeg er først lige begyndt at kigge på indkøb af enheder, med jeg har et par uløste spørgsmål, som en af jer måske har erfaring i.

1. kan jeg forlænge afstanden ved at sætte repeatere op, og i givet fald hvad hedder en trådløse repeater?

2. er der nogle gode sider der handler om opsætning af trådløse netværk,
Avatar billede bufferzone Praktikant
27. august 2005 - 12:48 #1
1. ja det kan du, du opsætter flere trådløse accesspoints, og disse skal supportere bridging. Du kan også gøre det med kabler til de enkelte accesspoints og endeligt kan du bruge retningsbestemte externe antenner, med sådanne kan du faktisk række helt op til 14 Km (godt nok kun mellem to retningsbestemte antenner) disse kan du i øvrigt lave selv af ganske få midler.
Du skal vide at rækkeviden er meget afhængig af lokale miljømæssige faktorer, hvorfor det er vigtigt at du tænker dig ordentligt om, da du ellers kommer til atbruge penge der ikke rigtig giver god effekt.

2. Der er masser af sider, men hvis de ikke omhandler det udstyr du har kan de ikke rigtig bruges. Der er masser af sider der beskriver hvordan du laver antenner og hvordan du forlængerrækkeviden mellem to punkter. Selv her på eksperten harj eg skrevet to artikler om trådløst, en om sikkerhed og en om rækkevide
Avatar billede farout Nybegynder
27. august 2005 - 12:54 #2
Super
Gider du at ligge nogle links på de sider, så vil jeg give dig nogle points
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
27. august 2005 - 13:37 #3
Og så lige det sædvanlige: hvis du kan, så træk kabler i stedet for.
Det er måske en større investering her og nu, men kan spare bøvl og penge på længere sigt. Nu ved jeg ikke hvad du egentlig skal, men overvej fx. at trække kabler til de access points der nu skal være, i stedet for repeatere.
Avatar billede bufferzone Praktikant
27. august 2005 - 13:44 #4
der er flere links her

http://www.eksperten.dk/spm/642708
http://www.eksperten.dk/spm/642759

ellers kan google producere flere hundrede hits med lit intilligent søgning
Avatar billede farout Nybegynder
27. august 2005 - 13:55 #5
Der er tilsyneladnde noget galt lige nu, for jeg kan ikke acceptere dit svar, jeg prøver igen senere
Avatar billede bufferzone Praktikant
27. august 2005 - 13:59 #6
du skal huske at trykke på navnet du vil accepterer, også selvom der kun er et navn at accepterer
Avatar billede farout Nybegynder
27. august 2005 - 14:00 #7
ErikJacobsen Takker, men det er ikke muligt :)det vil kræve en invistering på omkring 4mio. alene i kabeltræk.
Avatar billede farout Nybegynder
27. august 2005 - 14:00 #8
tak
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
27. august 2005 - 14:06 #9
Jeg siger heller ikke at alt nødvendigvis skal trækkes som kabler. Men trådløse netværk virker ikke altid 100% - så er det sagt ;)
Og så skal så overveje hvad tabet er for virksomheden, når det ikke virker.
Det ved vi ikke nok om her, men jeg vil blot advare om ukritisk at vælge en trådløs løsning.
Jeg ville mene at du ubetinget skal søge konsulentbistand.
Avatar billede bufferzone Praktikant
27. august 2005 - 15:09 #10
Her er jeg helt grundlæggende enig med erik, hvis vi taler firmaløsninger der er bare minimalt kritiske, så skal der ordentlig rådgivning, der kikker på de faktiske forhold til.
Avatar billede farout Nybegynder
28. august 2005 - 13:32 #11
Jeg har arbejdet met it i mange år, og jeg har også brugt konsulenter, og rådgivere i hobetal. :)
Jeg kan lige så godt sige til jer at meget af det i lærer i systemudvikling, ikke holder, specielt alle lovord omkring konsulenter og rådgivere, min erfaring er at de alligevel ikke ved hvad de taler om, og deres hovedformål er at tjene kassen.

hvis i vil spare jeres firmaer for mange penge, så drop kunsulenterne, og sæt et test miljø op hver gang i skal ud og invistere stort, udgifterne for test miljøet bliver tjent hjem mange gange i forhold til at bruge rådgivere.

Tak for hjælpen :o))
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
28. august 2005 - 14:07 #12
Det kommer jo nok an på de konsulenter du anvender, og efterfølgende vurdering af deres arbejde. Men I bestemmer selv.
Avatar billede farout Nybegynder
28. august 2005 - 21:09 #13
Desværre ikke nej, men det lærer du når du skal ud og arbejde med det du har lært. :)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
28. august 2005 - 21:13 #14
Næh, men siden du overhovedet stiller dette spørgsmål, så er min vurdering at du ikke ved nok om trådløse net til at man kan forsvare at du laver beslutninger om det for den virksomhed. Du skal finde nogen, der ved noget om det. Kald dem så konsulenter, eller noget, det er da ligemeget.
Avatar billede farout Nybegynder
30. august 2005 - 21:12 #15
Du må tro lige hvad du vil :)
Faktum er at du i modsætning til mig ingen praktisk erfaring har, og derfor advarer jeg dig mod dyre rådgivere, det kan du så bruge til hvad du vil.
Du er nu velkommen til at få det sidste ord, jeg har fået svar på mit spørgsmål.

Klø på lille ven.
Avatar billede mrrius Nybegynder
31. august 2005 - 13:17 #16
hvor meget billigere er det at lave trådløst netværk?
Hver access point kan højst føde x antal computere, osv...
I Min ejendom , det tænker vi på at lave trådløst netværk , når det kommer til stykket , så viser det sig at vi sparrer 500 - 1000 kr pr lejlighed. En 54mbit trådløs netværk er sjældent over 20 mbit , når det kommer til stykket. sikkerheden er ikke højere end netadministratoren´s evner. Du ender med at bruge en hulens masse penge på noget som nok ikke er tilfreds stillende i længden. jeg vil ikke kunne leve med en 20 mbit netværk , hvis jeg sider på arbejde og skal overføre halvstore filer.
hvorfor skal det koste 4 milioner at lave netværket?
Det er ikke kablerne der er dyre , 4 kr pr m eller måske billigere. hvor mange computere snakker vi egentlig om.det må være omkring 1100 computere eller mere...?

Her er en lille hobby model af hvad du leder efter , men det er nok ikke lige den du vil bruge.
http://infohuset.dk/product.asp?product=465