Avatar billede gudmund_nielsen Nybegynder
27. august 2005 - 10:01 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Kopiering af Navision til ny PC (Navision 3.55)

Kan man kopiere/flytte Navision biblioteket fra en maskine til en anden (ny) eller skal Navision installeres ved hjælp af disketter??? Begge maskiner kører Win98 og det er meningen at den gamle maskine kasseres og den nye tager over. Begge maskiner kører Win98.
Avatar billede ibka Novice
27. august 2005 - 11:14 #1
Hvis det er den gamle dos version kan du kopiere uden problemer.
Du skal nok lige på dit ikon til Navision højrekligge og gå til egenskaber/program og skrive kommandolinien ned, den kan du få brug for på den nye på maskine
Avatar billede gudmund_nielsen Nybegynder
27. august 2005 - 13:09 #2
OK, vidste ikke om den bruger registreringsdatabasen, men det gør den tilsyneladende ikke. Jeg har et andet problem. Jeg får fejlkode 20 fra NetBios når jeg starter Navision. Den kan åbenbart ikke finde serveren. Har du et forslag til løsning af dette problem? Klienten er installeret på en Win98 PC og der er ikke problemer på de andre arbejdsstationer som kører Win95 og Win98, kun på den nye PC jeg er ved at sætte op. Nå, måske kan du hjælpe...
Avatar billede ibka Novice
27. august 2005 - 13:46 #3
Netbios skal være installeret, men du kan se på den gamle maskine hvilke netprotokoller som er installeret. Hvis der er det samme installeret på begge maskiner kan det være at du skal fjerne alle netprotokollerne og så installere igen efter en genstart
Avatar billede ibka Novice
27. august 2005 - 14:03 #4
Har du tjekket det her - Du skal nok lige på dit ikon til Navision højrekligge og gå til egenskaber/program og skrive kommandolinien ned, den kan du få brug for på den nye på maskine. Kommandolinie c:navi.exe id=
Avatar billede gudmund_nielsen Nybegynder
27. august 2005 - 14:17 #5
Ja, jeg har kigget på den gamle maskine og jeg vil mene at den nye ligner 100% den gamle mht. protokoller. Jeg har ikke prøvet at fjerne dem og geninstallere dem igen, det vil jeg prøve i næste uge. Hjælper det noget at skrive navnet i HOSTS? Og hvilket navn bruger Navision på serveren (er det: naviserver1???).
Avatar billede gudmund_nielsen Nybegynder
27. august 2005 - 14:19 #6
Jeg har taget pif-filen på den gamle maskine for at anvende den på den nye, men lige lidt hjælper det. Mon en linie i HOSTS (se ovenstående) vil afhjælpe fejlen?
Avatar billede ibka Novice
27. august 2005 - 15:51 #7
Jeg har tidligere rodet meget med disse opsætninger, en ting fandt jeg ud af, virker det ikke, så slet netværket og installere det igen
Avatar billede gudmund_nielsen Nybegynder
29. august 2005 - 16:44 #8
ibka send mig et svar så du kan få points. Jeg fandt ud af det, men det er snørklet. Det første jeg gjorde var at jeg fjernede TCP/IP og NetBeui og genstartede maskinen. Herefter installerede jeg TCP/IP protokollen og genstartede maskinen. Så installerede jeg NetBeui og satte den til at være den primære protokol. Jeg genstartede maskinen og så virkede det. Jeg fandt ud af at rækkefølgen mht. installation af protokoller skulle være først TVP/IP og herefter NetBeui. Ellers virkede det ikke.
Avatar billede ibka Novice
29. august 2005 - 16:47 #9
Det er snørklet, og det står ingen steder i de vejledninger
Avatar billede janmh Nybegynder
02. december 2005 - 23:31 #10
Du kunne også bruge programmet LANACFG.EXE fra microsoft.

lanacfg [options]
  showlanapaths  - Show bind paths and component descriptions
  setlananumber  - Change the lana number of a bind path
  rewritelanainfo - Verify and write out lana info to the registry
  showlanadiag    - Show lana diagnostic info

C:\>lanacfg showlanapaths
Lana:  0
-->WINS-klientprotokol (TCP/IP)-->Internetprotokol (TCP/IP)-->Microsoft TV
Lana:  2
-->WINS-klientprotokol (TCP/IP)-->Internetprotokol (TCP/IP)-->Intel(R) 82540EM
Lana:  3
-->WINS-klientprotokol (TCP/IP)-->Internetprotokol (TCP/IP)-->1394-netværkskort

C:\>lanacfg setlananumber 2 0