Avatar billede kakadue Nybegynder
26. august 2005 - 03:00 Der er 7 kommentarer

Lagerstyring - salg af flasker og kasser.

På mit kollegium sælger vi i vores øldepot både øl og sodavand i hele kasser samt flasker enkeltvis. Vi har så anskaffet os SummaSummarum og ønsker at benytte lagerstyringsfunktionen. Når jeg angiver at jeg har købt f.eks. 10 kasser øl hos leverandøren står der meget smukt 10 kasser på lageret i Summa. Men hvad så hvis jeg sælger to enkelte flasker? Det ville jo være ret smart hvis jeg kunne få Summa til at forstå at der i de 10 kasser jeg har på lageret, er f.eks. 30 flasker i hver, altså 300 flasker, og at når jeg så har solgt to er der 298 flasker tilbage, altså 9 kasser og 28 flasker. På samme måde skulle systemet selvfølgelig være fleksibelt når jeg bestiller nye varer hjem.

Jeg kan forstå at det måske er styklistefunktionen jeg skal have fat i, men jeg synes ikke rigtig jeg kan få det til at spille som jeg vil. Måske er jeg helt på afveje, så nu spørger jeg altså her, i håb om at der er nogen der forstår hvad jeg søger og kan guide mig lidt :)

På forhånd mange tak.
Avatar billede leif Seniormester
26. august 2005 - 07:04 #1
Havde det været i C5 var du gået ind i lageret oprettet en vare med type Stykliste, der kan du sige du 1 kasse indeholder fx. 30 stk. flasker + 1 kasse !
Avatar billede leif Seniormester
26. august 2005 - 07:04 #2
Den vare ville du så både bruge i Indkøb og Salgs øjemed.
Avatar billede kakadue Nybegynder
28. august 2005 - 17:14 #3
Hm okay, jeg synes ikke jeg opnår det samme i Summa. Jeg forsøger at lege lidt videre med det. Hvis nogen får en lys ide, så sig endelig til.
Avatar billede bulbous Nybegynder
29. august 2005 - 11:25 #4
Følgende er fra SummaSummarums hjælp:

Styklister

Styklister giver mulighed for at sammensætte en vare, som består af andre varer i dit varekartotek. Når du opretter en ordre/faktura, kan du nøjes med at indsætte varen, som indeholder styklisten.
Styklistens varer kan så blive sat ind på fakturaen og køb og salg af styklistevarene blive registreret og lageret reguleret, alt efter hvilke valg du har foretaget.

Du kan også få indsat ekstra beskrivelse sammen med din vare ved at oprette en beskrivelse.

Bemærk, at styklisten skal være oprettet, før varen indsættes på bilaget. Hvis du har ordrer liggende med varer, som er blevet indsat, før de fik oprettet en stykliste, skal du slette varen og indsætte den igen, for at styklisten anvendes på bilaget.

Bemærk også, at styklister kun i begrænset omfang understøttes ved import af ordrer. Se Import af ordre/faktura for detaljer.

Opret stykliste

Gå til vinduet "Varer" i SummaSummarums hovedvindue.
Højreklik på den vare, der skal oprettes en stykliste på, og vælg Egenskaber.
Gå til fanebladet "Beskrivelse og stykliste".

Vælg hvorledes styklisten skal fungere på valglisten "Stykliste".

Indsæt varer
Sæt markøren i kolonnen "Varenr." i tabellen "Stykliste" og Tast F9 for at vælge en vare fra varelisten.
Sæt markøren i kolonnen "Antal" i tabellen "Stykliste" og angiv, hvor mange der skal indgå af den pågældende vare i styklisten.

Tast Enter for at tilføje en ny linie og fortsæt med at tilføje varer til styklisten på samme måde.
Avatar billede kakadue Nybegynder
29. august 2005 - 13:35 #5
Jeg har selvfølgelig læst hjælpen, men jeg synes ikke jeg kan få det til at virke. Som jeg ser det skal jeg først oprette en vare med f.eks. 1 flaske øl, så en vare på en kasse, og derefter en vare der består af en stykliste, som indeholder 30 stk af flaskevaren og varen med den ene kasse. Er det korrekt? Ellers skal jeg vist have det skåret ud i pap.
Avatar billede bulbous Nybegynder
29. august 2005 - 13:39 #6
Som jeg forstår det er det omvendt:
"Styklister giver mulighed for at sammensætte en vare, som består af andre varer" læser jeg som om at det er i dit fald kassen, der først skal oprettes, derefter skal de enkelte sodavandssorter oprettes. Når du så laver en købsordre på en kasse, skal du også fortælle programmet, at du vil have så og så mange af x-sort sodavand i.
Avatar billede karsten_madsen Juniormester
29. august 2005 - 18:39 #7
Kakadue. Du har forstået det helt rigtigt. Men husk lige at få den seneste version 2.6.9, hvor der er rettet en hel del vedr. styklister. 2.7.0 er lige på trapperne