Avatar billede misterbee Nybegynder
24. august 2005 - 18:52 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Switche står af

Vi har nogle 8 ports og 16 ports switche fra 3com - har haft dem i 3 år.

Indenfor de sidste 2 uger har vi 3 gange oplevet, at netværket "dør", så der ikke er forbindelse internt. Vi skal slukke og tænde for switchene, så er de klar igen.

Har nogen en ide til hvad der er galt - kan det være virus?

Der er ikke management på switchene, så vi kan ikke rigtig se noget nogen steder...
Avatar billede bufferzone Praktikant
24. august 2005 - 18:55 #1
Det kan være mange tind, f.eks. et defekt netkort i en af maskinerne, der jammer/flodder nettet. Det kræver arbejde at finde en sådan fejl, for du er faktisk nådt til at afmontere maskinerne en af gangen for at kunne identificerere hvilken der giver problemer (det er ikke nok at slukke for maskinen)

Det kan selfølgelig være et havaf andre ting, dårlige kabler, switchene der er stået af osv osv
Avatar billede misterbee Nybegynder
24. august 2005 - 19:23 #2
Jeg har ikke rigtigt mulighed for at afmontere computerne 1 ad gangen og vente i 2 uger, det bliver jeg aldrig færdig med. Jeg læser din mail sådan at det er et hardwareproblem, ikke virus. Findes der programmer som kan teste om der er et netværkskort som "støjer" - fordi jeg synes egentlig også performance i netværket har været lidt dårligere på det seneste (det kan være en efterrationalisering)
Avatar billede Spotgun Seniormester
24. august 2005 - 19:45 #3
Står switchene evt. et sted hvor de har svært ved at komme af med varmen? Evt. i et indelukket rack-skab?
Avatar billede bufferzone Praktikant
24. august 2005 - 19:48 #4
Du kan gennemføre sniffning med f.eks. TCPDump (windump hvis vi taler windows), men det kræver at din switch understøtter mirror porting, hvor al traffik samles på en port hvor du så sniffer.

Efterfølgende skal du så tolke det sniffede og det kræver selvfølgelig viden
Avatar billede misterbee Nybegynder
24. august 2005 - 20:00 #5
spotgun: Ja, de står i et rackskab.
bufferzone: Jeg er desværre ikke i den vægtklasse.
Avatar billede misterbee Nybegynder
24. august 2005 - 20:02 #6
Jeg kunne så måske ændre spørgsmålet til: Er der nogle switche som er bedre end 3com Office Connect, hvis nu jeg skal ud og købe 24 porte til under 10.000? (gerne langt under)
Avatar billede majsmarken Nybegynder
24. august 2005 - 20:06 #7
... er helt anden mulighed: Har alle 230V enheder samme JORD potentiale ? Altså rigtigt 3 benet 230V stik til et "harem" MED jord...
Avatar billede Spotgun Seniormester
24. august 2005 - 20:23 #8
Hvis der evt. er ret varmt i racket, så kan de godt pludselig gå døde. Vi havde selv samme problem engang pga. manglende køling. Efter vi fik rettet det, er switchene ikke gået ned.
Avatar billede misterbee Nybegynder
24. august 2005 - 21:26 #9
majsmarken: ja, vores el er opdelt i edb og andet, alle edb har særlige stik og samme jord.
spotgun: racket er bare et krydsfelt med 2 switche, der er ikke rigtigt varmt - men jeg vil prøve at se om jeg kan få mere luft omkring switchene.

Tak for jeres inputs - selv om jeg ikke helt ved hvad jeg skal gøre :-(
Avatar billede misterbee Nybegynder
25. august 2005 - 08:08 #10
Her til morgen var en af switchene så helt død, ingen lys i lamperne, mulighvis er strømforsyningen defekt. Bufferzone du får lidt points for hurtigt svar