Avatar billede noerrebronx Nybegynder
23. august 2005 - 14:45 Der er 5 kommentarer

10/100 MB hubbet netværk

Forestil dig man har et rent 100Mbit hubbet netværk, altså INGEN switche. Alle enheder på det netværk er 100 Mbit. Hvad sker der i det ene øjeblik du tager en 10 Mbit enhed og sætter på netværket. Hvad sker der med den nærmeste hub og hvad sker der med den en tak længere ude?
Dette er et faktisk spørgsmål jeg har fået stillet fra et datterselskab. Svar med links til lignende problemer på nettet foretrækkes.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
23. august 2005 - 14:48 #1
Man bruger normalt ikke en "Hub" i dag - men en "Switch". I tilfældet "Switch" er det kun det ben, hvor der sidder en 10Mbit enhed på, der kommer ned på 10Mbit.

En gammeldags "hub" kan ikke køre med forskellig hastighed på de forskellige ben.
Avatar billede noerrebronx Nybegynder
23. august 2005 - 14:56 #2
Det ved jeg godt. Vi har en kudner der kører et rent hubbet netværk så det sker faktisk. Mit spørgsmål er om en 10 Mbit enhed vil trække hele netværket ned på 10 Mbit? Eller om den kun vil trække den hub den sidder på ned på 10 Mbit. Jeg tror godt jeg ved hvad svaret er. Jeg vil bare have det konfirmeret af nogle andre.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
23. august 2005 - 15:01 #3
Den vil trække alle ben på "hubben" ned. Er der så et ben der sidder i en anden "hub", så følger den også med.

Hvad med at sælge dem en bunke switche, og få lidt provision med i købet ;))
Avatar billede noerrebronx Nybegynder
25. august 2005 - 09:06 #4
Jeg har nu spurgt en netværks mand. Efter sigende skulle det være sådan at den KUN trækker netværket ned i det øjeblik man enten prøver at sende til eller sende fra den pågældende enhed. På alle andre tidspunkter skulle den fortsætte med at køre 100 Mbit
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
25. august 2005 - 09:12 #5
Ja, du kan jo selv checke: der plejer at være een lampe på en hub, der siger om den bruger 10 eller 100 Mbit. Den mellemting mellem en hub og en switch din netværks mand omtaler, har jeg aldrig set.