Avatar billede lindhardt Nybegynder
21. august 2005 - 20:48 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Konvetering af VOB filer til avi eller andet

Hej ....
Jeg har købt en Sony DVD camera, som optager direkte på en 8 cm. DVD skive. Jeg kan vælge at formatere dem som Video eller VR, ved den ene kommer der 3 VOB filer og en masse andet snask, ved det andet format kommer der kun en enkelt VOB fil. Det er vist nok dem med optagelserne, ikke?
På hver skive har jeg 20-40 optagelser. Jeg vil godt smide de optagelser over på en almindelig DVD, men der er nogle af de optagelser som jeg gerne vil slette inden.
HVis jeg bruger Windows Movie maker, så kan den ikke læse mine VOB filer men kræver AVI filer eller noget i den stil. Hvis jeg ser 8 CM. DVDerne i Windows media player, kan jeg se alle optagelserne, men jeg kan ikke slette enkelte film sekvenser.
Jeg har talt med en Sony center, og de fatter lige så lidt som jeg....
Jeg er lidt panisk, har 5 skiver som jeg gerne vil have gjort noget ved.
Hvad skal jeg gøre, hvilket program skal jeg bruge, som er lidt let at anvende? SKal filerne konverteres? Jeg er total blank og forvirringen bliver kun større. HVad er forskelle på de 2 formater?
Mvh
Kim
Avatar billede boxer Nybegynder
21. august 2005 - 21:08 #1
WinAVI Video Converter kan konvertere fra vob til avi:
http://www.winavi.com/en/video-converter/video-converter.htm

NeroVision Express kan noget med VR - da jeg ikke har nogen VR filer, kan jeg ikke fortælle hvordan det virker.

Hvis du ikke har Nero 6, kan du hente prøveversioner her:
http://www.nero.com/eng/nero-prog.php
For at få NeroVision Express, skal du downloade de 2 første pakker.

Danske sprogpkker hentes her:
http://www.nero.com/eng/sp_file.php?spla=dan

Har du Nero og vil bare opdatere henter du dem her:
http://www.nero.com/eng/nero-up.php

Med NeroVision Express kan du også klippe i dine film. Programmet kan også noget med formatet VR (redigerbar video) som du forespørger.
Som sagt her jeg ingen erfaring med den del af Nero så jeg linker lige til deres User Guides:
http://www.nero.com/eng/User_Guide_Vision_Express_3.html
Avatar billede majsmarken Nybegynder
22. august 2005 - 07:55 #2
Avatar billede boxer Nybegynder
22. august 2005 - 08:16 #3
Hvis det bare er vob filer du vil have på DVD, kan du bruge NeroVision Express. Du åbner bare programmet og vælger Tilføj Videofiler. Når det er gjort, trykker du bare Næste et par gange. Så konverterer og brænder Nero en DVD der kan afspilles på de fleste DVD afspillere.
Avatar billede lindhardt Nybegynder
22. august 2005 - 17:22 #4
Jeg vil prøve at bruge Nero og WinAvi. Vender fluks tilbage i aften når det er afprøvet.
Boxer skal du ikke give det som et svar, så du kan få point?
PS: Tusind tak for svarene, jeg var blevet lidt panisk til sidst.
Mvh Kim
Avatar billede boxer Nybegynder
22. august 2005 - 17:46 #5
Jo jeg skal afgive det som et svar. Jeg var bare ikke 100& sikker på at det var det du eftersøgte.
Avatar billede lindhardt Nybegynder
22. august 2005 - 22:20 #6
Jeg har Nero Visio Express. Jeg har nu prøvet det og det virker meget let at anvende, og det laver automatisk MPG filer, som jeg vel kan lave en DVD video ud fra. Den opdeler også mini DVD i de enkelte video klip. Så alt er godt. Der er dog et meget stort men, der er ingen lyd på, øv. Der står noget med at man skal have en anden ver. med dolby et eller andet. Vil det hjælpe på lyden hvis jeg købet dette?
Avatar billede lindhardt Nybegynder
22. august 2005 - 22:30 #7
Den Nero som jeg har understøtter ikke VRO filer, som mit kamera åbenbart optager i når den står i VR format. Jeg har endnu ikke prøvet WinAVI, kan den klare VRO filer?
Avatar billede boxer Nybegynder
22. august 2005 - 22:59 #8
Der hvor du vælger Lav DVD - DVD-video, skal du lige prøve at vælge redigerbar DVD. Jeg gætter på den kan klare VR formatet.

Hvilken version af Nero bruger du?
Nu ved jeg ikke om den spurgte efter Nero 6 eller en plugin. Du kan se hvilke plugins Nero har her:
http://www.nero.com/eng/Plug_Ins.html

Jeg ved ikke om lyden vil virke med dette, men du kan prøve at downloade en prøveversion Neros nyeste version her:
http://www.nero.com/eng/nero-prog.php
Du skal bruge pakke 1 og pakke 2

Hvis du vil have dansk Nero:
http://www.nero.com/eng/sp_file.php?spla=dan
Også pakke 1 og pakke 2.

Så har du mulighed for at prøve programmet inden du beslutter dig for at købe det. Jeg ved ikke hvor lang prøveperioden. Hvis du installerer prøveversionen, er det muligt at du sletter din gamle Nero. Men du kan altid afinstallere prøveversionen og geninstallere din gamle version af Nero igen.

Jeg tror ikke Winavi kan konvertere VRO - det står der ikke noget om i programmet.
Avatar billede lindhardt Nybegynder
23. august 2005 - 12:20 #9
Jeg bruger Nero Vision Express 2. I mine menuer står der "Brænd CD: Video CD, Super video CD eller mini DVD" lav ny film.

Jeg har ikke menuen lav DVD- DVD video. Men måske det hænger sammen med at det er en ekstern DVD brænder som jeg benytter, og jeg endu ikke har haft den tilsluttet til min nye PC, som jeg skal lave videoredigeringen på. Så måske fordi PC'en ikke kender til en DVD brænder, så vil Nero ikke vise "brænd/lav DVD"

Nero lavede nogle MPG filer, antallet svarer til de videosekvenser jeg har optaget. Når jeg anvender Nero til at se disse filer er der ingen lyd på, men når jeg anvender Media player i WIN XP, så er der fin lyd på. Så i aften vil jeg prøve at lave en DVD med Nero, og se om lyden kommer med på DVD'en.

Jeg er meget glad for at du har hjulpet mig med dette!!! Og jeg accepterer dit svar i aften.

Mvh Kim
Avatar billede boxer Nybegynder
23. august 2005 - 12:25 #10
Du har nok ret i at det er fordi Nero ikke kan se at du har noget DVD drev.
Der skal selvfølgelig være tilsluttet et DVD drev.
Det er muligt at du skal geninstallere Nero efter dit DVD drev er tilsluttet - jeg har aldrig prøvet med eksternt DVD drev.
Avatar billede lindhardt Nybegynder
23. august 2005 - 14:00 #11
Sender en kommentar i aften når jeg har prøvet at brænde....
Avatar billede lindhardt Nybegynder
23. august 2005 - 21:58 #12
Nu er det lykkedes mig at brænde en DVD, og kun med de klip som jeg ville have med. Men desværre er det uden lyd :-( Så jeg må nok købe en ny version af Nero. Den version jeg har er den som fulgte med DVD brænderen.

Det er desværre ikke lykkedes mig at konvertere de VRO filer, øv.

Men tusind tak for hjælpen.
Avatar billede boxer Nybegynder
23. august 2005 - 22:07 #13
Velbekomme.
Tjek lige om du kan nøjes med at opdatere Nero gratis istedet for at købe en ny.
Avatar billede lindhardt Nybegynder
24. august 2005 - 20:40 #14
Hej igen,
Nu har jeg fået Nero opdateret og kører den nyeste version. Men nu har jeg fundet ud af at jeg skal købe en Video plug in, så Nero vil håndtere lyden på DVD'en. Så den har jeg lige bestilt.
Jeg har stadig problemer med VRO filerne. Det ser umiddelbart ud som at Nero ikke understøtter VRO filer, men hvis jeg vælger alle filer og læser VRO filen ind alligevel, så behandler den den. Det er dog ikke som jeg vil have det. Det ville være fedt at få en masse MPEG eller AVI filer istedet, ligesom når det er VOB filer. HVis du kender en løsning på det, så laver jeg nu et nyt spørgsmål.
Mvh Kim
Avatar billede boxer Nybegynder
24. august 2005 - 20:49 #15
Heller ikke hvis du vælger Redigerbar DVD?
Jeg ved desværre intet om VRO :o/
Avatar billede boxer Nybegynder
24. august 2005 - 20:50 #16
Men prøv da at oprette et spørgsmål om dette - det kan være at der er andre der ved noget om VRO.
Avatar billede lindhardt Nybegynder
24. august 2005 - 21:15 #17
Har nu oprettet et spørgsmål.
Hvis jeg vælger redigerbar DVD, skirver Nero at jeg skal indsætte DVD'en. 8 cm. DVD (VRO) sidder i drevet i PC, og den skrivbar DVD sidder i det eksterne drev, så jeg ved ærligtalt hvad Nero taler om...
Avatar billede boxer Nybegynder
24. august 2005 - 21:46 #18
Jeg søgte lidt på nettet efter VRO. Tjek det sidste program fra denne side:
http://www.snapfiles.com/shareware/gmm/swvideconvert.html
Det hedder TMPGEnc DVD Author. Jeg ved ikke hvordan det virker.
Avatar billede lindhardt Nybegynder
24. august 2005 - 21:55 #19
Jeg er også selv i fuld krig med at se på nettet, har bl.a. fundet et meget godt forum www.videohelp.com hvor der netop er en som skal konvertere fra VRO til AVI, og de anbefaler noget som hedder VideoReDo (www.videoredo.com) set lyder meget godt. Men jeg vil downloade prøve versioner af både TMPGEnc DVD Author og VideoReDo.
Skal nok sende nyt....
Tak for din hjælp!!