Avatar billede Slettet bruger
21. august 2005 - 12:50 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

SD Kort

Hej!
Jeg vil gerne købe et SD kort, eller mmc kort, til et digital kamera, så jeg kan tage flere billeder!
spørgsmål:
1. Hvor mange billeder kan man ca. "lagre" på et SD kort, på 128 mb, når kameraets pixel(s) er 4.0 ?
2. Er 4.0 fint nok, til bare at tage billeder, i alm, fotostørelse?
3. Hvad er billigst, og nemmest? Mmc kort eller SD kort?
Glæder mig til jeres svar :D
Avatar billede old-faithful Praktikant
21. august 2005 - 12:59 #1
1. For ukomprimerede billeder, skal du gange det totale pixel tal med 3 for at få størrelsen på en fil. 4 Megapixel: 3 x 4000000 = 12000000 dvs. 12 MB.

2. Ja! Bruger selv 2 Megapixel til alm. fotostørrelse, og er tilfreds, så 4 er udmærket.

3. Billigst? Kig på http://www.edbpriser.dk/ , som er guru-siden indenfor priser.
Avatar billede old-faithful Praktikant
21. august 2005 - 13:02 #2
Ad 1)
Derfor kan du forvente ca. 10 billeder på 128 MB-kort, ved allerhøjeste opløsning og kvalitet. De fleste kameraer kan dog komprimere og/eller gemme billeder i lavere opløsning, så der kan fås flere billeder ind. Vil dog anbefale at købe et kort på mindst 256 MB, så du ikke løber "tør"...
Avatar billede Slettet bruger
21. august 2005 - 13:17 #3
flere spørgsmål (svarer du på dem, får du pointsne')
1. Vis det er på 256 mb, hvor mange billeder er der så plads til? Skær det ud i pap, jeg er noob!
2. hvor mange billeder vil der så være plads til på et 512?
Stadig med de 4.0 mpx self :D
Avatar billede re-flex Nybegynder
30. august 2005 - 12:57 #4
1: Et 4MP billede ved medium komprimering fylder ca. 1.1MB. Så groft sagt vil du kunne have ca. 115 billeder (128/1,1). Ca. 465 på et 512MB.

2: 4MP er mere end rigeligt til almindelig fotostørrelse, går ud fra et almindelig fotostørrelse er 10x15cm. Dette kan du selv regne ud. Dog skal du komvertere centimeter til tommer istedet for. For bedste kvalitet skal du benytte 300DPI (Dots Per Inch). Et print på 10x15cm svarer ca. til 3,90x5,90 tommer. Herefter tager du så hver led, og ganger med 300 (3,93x300 og 5,91x300). Dette giver henholdvis 1170x1770. Så kan dit kamera tage i denne opløsning, kan du sagtens få dine billeder printet i 10x15 format. Tager du billeder i 150DPI eller 72DPI, så skal du gange tallen med dette istedet for 300. Jo laver DPI du bruger, dets lavere behøver opløsningen også at være, men til gengæld bliver kvalitet også lavere.

3: MMS og SD kort ligger på stortset samme prisleje. Men SD er oftest lidt dyrere, men også noget hurtigere. MMC overfører med ca. 2,5MB/sek. hvorimod SD overfører med op til 10MB/sek. Men prisforskellen er givet godt ud ved køb af SD kort.
Avatar billede Slettet bruger
08. september 2005 - 15:18 #5
da i ikke kom med et svar, er det tid til at være egoistisk, så tager point selv, for at lukke!
Avatar billede the_real_zax Nybegynder
08. september 2005 - 21:50 #6
1.
det er nok de dummeste svar jeg har læst... der er ingen som kan svare på dette spørsmål uden at vide hvilket kamera der skal tage billedet, kamera mærke og model.
2.
ja det er helt fint. længer forklaring kan fås hvis du vil.....
3.
du kan købe det hvor du vil, på nettet er det billigst i en butik får du svar. men sd kortet er langt hurtiger.