Avatar billede martinbk Nybegynder
21. august 2005 - 12:07 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

dele internet forbindelse over stort LAN uden DHCP

hejsa, jeg sidder på et stort kollegie og en af mine nabo'er er så venlig at jeg må koble mig på hans ADSL forbindelse, vi har rodet lidt med forskellige modeller, men kan ikke rigtig finde noget vi kan bruge, så er her nogen som kender programmet til at dele hans forbindelse med mig uden at lave en DHCP server på hans maskine, problematikken består i at kollegiet allerede kører en DHCP server, og vi bliver ikke videre populære ved at sætte endnu en op.

krav til programmet:

OS: Windows 2003 Server
en form for authentication gateway ville være en stor fordel, måske PPPoE?

håber nogen kender lige nøjagtig det program jeg står og mangler :)
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
21. august 2005 - 13:32 #1
Windows har en mulighed for at dele internetforbindelser, men det kræver jo altså at maskinen er tændt. Det mest oplagte ville være at sætte en router på. Det kan sagtens gøres uden at forstyrre netværket uden om.
Avatar billede martinbk Nybegynder
21. august 2005 - 15:51 #2
ja windows har en mulighed kaldet ICS, som laver DHCP servere og en masse andet jeg ikke skal bruge til en fis, at sætte en router på er måske et alternativ, problemet med en såkaldt bredbåndsrouter er jo bare der ikke er ret meget mulighed for at lave authentication, og jeg er ikke særlig interreseret i at sætte en åben gateway op på et stort LAN
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
21. august 2005 - 22:08 #3
martinbk: Min router har i hvert fald en WAN (wide area network) port og nogle LAN porte. Det er kun LAN-portene der kan få tildelt IP-adresser fra DHCP-serveren.
Jeg kan ikke se at du er dårligere stillet sikkerhedsmæssigt ved at sætte en router på-
Avatar billede martinbk Nybegynder
04. januar 2008 - 01:04 #4
løsningen endte med at blive en VPN tunnel