Avatar billede jespersahner Nybegynder
20. august 2005 - 21:32 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Valg af RAM

Jeg skal sætte noget mere RAM i min PC. I mit tilfælde er der tale om en gammel PC, hvor RAM'en er 256 MB, PC133, men herudover er der en betegnelse CL1, CL2 eller CL3. Hvad betyder den sidste betegnelse, og har det nogen betydning for mit valg?
Avatar billede peet49 Nybegynder
20. august 2005 - 21:35 #1
cl er hastighed jo lavere jo bedre
Avatar billede peet49 Nybegynder
20. august 2005 - 21:36 #2
Sæt samme type i, som du har i forvejen.
Avatar billede c-holst Novice
20. august 2005 - 21:38 #3
kunne du få fx everest til at fortælle hvilken blok du har i i øjeblikket.
www.lavalys.com

så kan vi bedre finde en til dig hvis du er interesseret:-)
Avatar billede jespersahner Nybegynder
20. august 2005 - 21:49 #4
Den jeg har siddende hedder:
SpecTek, 256 MB, PC133, SDRAM, men det fremgår ikke, om det er CL1, CL2 eller CL3, heller ikke på blokken, når jeg tager den ud.
Avatar billede jespersahner Nybegynder
20. august 2005 - 21:50 #5
Er everest det samme som AIDA32. I så fald har jeg nemlig AIDA32 :-)
Avatar billede jespersahner Nybegynder
20. august 2005 - 21:56 #6
Her kommer lidt info, klippet fra Everest:

Enheds Beskrivelse
DIMM2: SpecTek (256 MB PC133 SDRAM)
Beskrivelse    Værdi
Hukommelses Moduls Egenskaber
Modul Navn    SpecTek
Serie Nummer    0D38F200h
Produktions Dato    Uge 26 / 2001
Modul Størrelse    256 MB (2 ranks, 4 banks)
Modul Type    Unbuffered
Hukommelses Type    SDRAM
Hukommelses Hastighed    PC133 (133 MHz)
Modul Bredde    64 bit
Modul Spænding    LVTTL
Fejl Detekterings Metode    Ingen
Opdaterings Frekvens    Normal (15.625 us)

Hukommelses Timing
@ 133 MHz    3.0-3-3-6  (CL-RCD-RP-RAS)
@ 83 MHz    2.0-2-2-4  (CL-RCD-RP-RAS)

Hukommelses Moduls Karakteristik
Early RAS# Precharge    Ikke Understøttet
Auto-Precharge    Understøttet
Precharge All    Understøttet
Write1/Read Burst    Understøttet
Buffered Address/Control Inputs    Ikke Understøttet
Registered Address/Control Inputs    Ikke Understøttet
On-Card PLL (Clock)    Ikke Understøttet
Buffered DQMB Inputs    Ikke Understøttet
Registered DQMB Inputs    Ikke Understøttet
Differential Clock Input    Ikke Understøttet
Redundant Row Address    Ikke Understøttet

Hukommelses Moduls Producent
Producent    Micron Technology, Inc.
Produkt Information    http://www.spectek.com/menus/memory_module.asp
Avatar billede jespersahner Nybegynder
20. august 2005 - 22:05 #7
Jeg har erhvervet noget andet RAM med nedenstående specifikationer, men når jeg sætter den i sammen med den anden, fungerer PC'en overhovedet ikke. Om det er pga. forskelligheder i RAM-blokkene eller der skal ændres et eller andet i BIOS, aner jeg ikke.

Enheds Beskrivelse
DIMM2: Kingston 32MX64PC133CL3168
Beskrivelse    Værdi
Hukommelses Moduls Egenskaber
Modul Navn    Kingston 32MX64PC133CL3168
Serie Nummer    1612B0EFh
Produktions Dato    Uge 23 / 2005
Modul Størrelse    256 MB (1 rank, 4 banks)
Modul Type    Unbuffered
Hukommelses Type    SDRAM
Hukommelses Hastighed    PC133 (133 MHz)
Modul Bredde    64 bit
Modul Spænding    LVTTL
Fejl Detekterings Metode    Ingen
Opdaterings Frekvens    Nedsat (7.8 us), Self-Refresh

Hukommelses Timing
@ 133 MHz    3.0-3-3-6  (CL-RCD-RP-RAS)
@ 100 MHz    2.0-2-2-5  (CL-RCD-RP-RAS)

Hukommelses Moduls Karakteristik
Early RAS# Precharge    Ikke Understøttet
Auto-Precharge    Understøttet
Precharge All    Understøttet
Write1/Read Burst    Understøttet
Buffered Address/Control Inputs    Ikke Understøttet
Registered Address/Control Inputs    Ikke Understøttet
On-Card PLL (Clock)    Ikke Understøttet
Buffered DQMB Inputs    Ikke Understøttet
Registered DQMB Inputs    Ikke Understøttet
Differential Clock Input    Ikke Understøttet
Redundant Row Address    Ikke Understøttet

Hukommelses Moduls Producent
Producent    Kingston Technology Company, Inc.
Produkt Information    http://www.kingston.com/products/default.asp
Avatar billede halifax Nybegynder
21. august 2005 - 03:25 #8
Er det sådan at din SpecTek blok indeholder chips på begge sider af RAM blokken (double sited), mens Kingston kun indeholder chip på den ene side (single sited)? Tror problemet ligger her, da de ikke kan køre sammen. Der går kuk i den, når memory controleren skal skrive/læse til/fra moduler med forskellig chipstørrelse.

SpecTek indeholder 2 rækker a fire banker med 32MB i hver chip, 2 x 4 x 32 = 256. Kingston indeholder en række a fire banker med 64 MB i hver chip, 1 x 4 x 64 = 256.

CL, CAS Latency, er udtryk for hvor hurtig (Timing) RAM er til at reagere og være klar til at udføre/modtage næste instruktion i forhold til bundkortets frekvens. Forenklet sagt udfører bundkortet tre frekvensslag ved 133MHz mod kun to ved 100MHz, før de er klar til næste instruktion. Sagt på en anden måde, højere busfrekvens betyder normalt højere CL værdi - de skal jo lige have tid til at reagere og være klar til den næste bit-strøm.

Everest Home er det fortsættende program efter Aida32. Se officiel siet www.aida32.hu .
Avatar billede jespersahner Nybegynder
21. august 2005 - 04:08 #9
->halifax: Ja, det er helt korrekt, at SpecTek indeholder chips på begge siden, mens Kingston kun indeholder chip på den ene side. Synes dog det er lidt underligt, at der så ikke rapporteres en hardware-fejl i Windows-Enhedshåndtering. Jeg må nok prøve, om jeg kan "låne" en Kingston-blok mere af butikken, så kan jeg jo købe den, hvis det kommer til at spille. Du hører nærmere, foreløbig tak for hjælpen!
Avatar billede huset Praktikant
21. august 2005 - 07:14 #10
RAM
RAM er en slags midlertidigt  lager, som ens PC kan lagre oplysninger, som dog forsvinder når man slukker sin PC.

Hvad er det PCén gemmer i RAM hukommelsen?
De oplysninger, der lagres i dine RAM, er de applikationer (programmer) du har åbne.
RAM er et hurtigt  arbejdslager, alt  data ens pc bruger og dermed bearbejder lagres under drift.

Det smarte er, at når man åbner et program, så hentes den i ens Ram lager og videre til harddisk. Mens man så  bruger programmerne, findes det jo så i ens Ram lager. De fleste har nok lagt mærke til at når man først har haft et program åben og haft det lukket igen, åbner det meget hurtigt. Det er bl.a. det det midlertidige lager bruges til.

Mange er i dag meget i tvivl når de står og skal investere i nye RAM.
Mulighederne er store, og det kan være svært at finde ud af hvilke der vil være optimale for en selv.

Man vil altid støde på begreber som:

§    Cas lantency
§    Pins
§    Hastighed
§    DDR1
§    DDR2
O.s.v.

CAS lantency
Folk som gør meget i at overclocke, skal være meget opmærksomme på bl.a. CAS Latency.
Som jeg skrev før overføres data til det midlertidige lager, og i Ram er det indlagt nogle små intervaller kaldet lantency med det formål at det hele skal kunne følge med og at der ikke opstår små fejl i overførelsen til lageret.
Overclockere søger selvfølgelig så lav en cas lantency som muligt da desto mindre delayes desto hurtigere overførsels hastighed. Selve forsinkelsen betegnes ofte som bl.a.  CL2.5 eller CL2. Desto mindre tallet er, desto bedre. Ram med lav cas lantency som CL2 kan i det fleste tilfælde klare en meget højere MHz og derfor oplagte til folk der clocker, eller generelt folk der ønsker meget hurtige Ram.

Metoden til at se hvor hurtige en Ram type man sidder med er ved at se på hvor lang en wait state man har. Som forklaret tidligere er lave tal  bedre. Et eksempel:

5-1-1-1 er jo lavere end f. eks. 5-2-2-2. De 4 tal på række er at man læser i Ram’ene i det man betegner burst. Det vil sige at når dataen hentes fra ens lager, så henter man den fra fire adresser som ligger lige efter hinanden. Når CPUén henter den data starter den selvfølgelig fra adresse 1 som tager længst tid. Når den først har hentet den data, ved den hvor den skal kigge, og derfor tager de næste 3 ingen tid, da den allerede kender adressen den skal hente fra. Derfra begrebet 5.1.1.1 o.s.v.

Pins
Dem er der ikke meget at fortælle om.
Pins er tilslutnings måden i selve DIMM (soklen) på bundkortet, og RAM klodsen. SDRAM har 168 pins, og har 184 pins.

Hastighed
RAM køre ved mange forskellige hastigheder, som altid angives  MHz. Desto højere MHZ Desto hurtigere læse og skriver den dataen. Man ser det på typen der måske hedder PC166 som selvfølgelig vil sige den er på 166MHz o.s.v. Ved de nyere typer som DDR angives det med bl.a. PC2100 PC 2700 o.s.v. Her er PC2100 så 266HMz PC3200 400MHz m.m.
Selvfølgelig skal ens bundkort så kunne understøtte hastigheden på ens RAM.
Man derfor så IKKE smide PC3200 RAM i et bundkort der kun understøtter op til PC2100.
Den anden vej går det ofte bedre, man kan i mange tilfælde bruge hurtigere RAM i langsommere bundkort. Dog vil jeg altid anbefale at benytte den hurtigste type som ens bundkort understøtter.
Men skal dog være klarover at smider man 2 forskellige hastigheder i, vil det altid være den sløve der dominere.

Håber dette giver dig et overblik, ellers må du spørge. Beklager det lange indlæg, emn kom hjem fra en bytur, og tænkte jeg ville tage mig tiden til at forklare dette grundigt!
Avatar billede mrrius Nybegynder
22. august 2005 - 11:15 #11
hmmm ... Hvorfor overhovedet bruge flere penge på den gamle computer, vil det i virkeligheden ikke være bedre at sælge den du har samlet, og køb en anden ny en.
Der er ikke noget i den computer du har som du alligevel vil bruge næste gang du vil opgradere. ram kan ikke bruges , da det hedder ddr ram idag.

Her er et lille expempel på en rigtig lækker computer til ikke mange penge:
http://edbpriser.dk/computere/homemade-info.asp?Kode=12564&Type=4&ID=1
3ghz cpu , radeon 9800pro , 512 mb ddr ram , 160 gb harddisk. ialt ca 4700 kr.
hvis du samtidig kan få lidt for din gamle , så får du noget moderne , som kan følge med det hele i dag. hvis dine behov ikke er så dyre(store) , så kan du for 2200 kr få denne computer:
http://edbpriser.dk/computere/homemade-info.asp?Kode=12970&Type=4&ID=1
Avatar billede mrrius Nybegynder
22. august 2005 - 11:18 #12
om din ram er cl 1 , cl 2 eller cl 2,5 bestyder ikke ret meget , det er mest hvis du iforvejen har købt din computer til at blive overclokked at det kan betyde noget. det er ihvertfald få % vi snakker om , hvis man ikke overclokker. så bare vælg de billigste, hvis du skal ud og købe gammelt ram ( dine gamle ram klodser er dyere end ddr ram som er betydelig hurtigere.
Avatar billede fjappe21 Nybegynder
22. august 2005 - 11:39 #13
CL er altid vigtig!
Avatar billede huset Praktikant
22. august 2005 - 11:41 #14
fjappe>> Ganske korrekt
Avatar billede mrrius Nybegynder
22. august 2005 - 13:10 #15
jo , men er det vigtig , f.eks at betale 1000 kr mere for en bedre cl, hvor meget mere hastighed vil man da få. bundkortet og cpu'en kan nok alligevel ikke udnytte forskellen fra den aller hurtigste cl til den langsomste
Avatar billede huset Praktikant
22. august 2005 - 13:12 #16
Kommer jo an på en krav og lyster. Personligt vile jeg gerne.
Avatar billede c-holst Novice
22. august 2005 - 21:52 #17
Synes det er lidt overkill at foreslå spørgeren at købe en ny maskine, når spørgeren helt konkret ønsker at opgradere sin gamle maskine med ekstra ram. Dertil er prisdif. noget for stor

bare lige et lille skud fra hoften

skal vi høre lidt fra spørgeren?
Avatar billede jespersahner Nybegynder
22. august 2005 - 22:13 #18
Tak for de mange input! Jeg tror, at halifax har ret i, at double-sided og single-sided ikke duer (i hvert fald i mit tilfælde). Jeg har nu fået fat i en ekstra double-sided, og problemet ser ud til at være løst. Tak til halifax!

Og JO, en ny maskine er bestemt overkill efter min mening. Jeg er nok den konservative type, der lægger mere vægt på, at jeg har en fungerede maskine med drivere, der virker osv. og en sikker installation. Køb af ny maskine er altid lidt problematisk, indtil man får "kørt den ind".

Til huset: Tak for dit lange indlæg. Fornemt efter en bytur..hvad kan det ikke blive til i ædru tilstand :-)
Avatar billede huset Praktikant
23. august 2005 - 07:41 #19
:D