Avatar billede stefware Nybegynder
17. august 2005 - 09:28 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Låse computeren for små pilfingre.

Hej

Er der nogle der ved om XP kan låses på en eller anden måde for børn? Min 4 årige datter vil gerne lege med musen og taste, men indimellem kan de medføre der er forsvundne nogle filer. Evt. et program der også kan køre på andre OS?

Mvh

Stefan
Avatar billede dmcn Praktikant
17. august 2005 - 09:33 #1
Download en Ubuntu LiveCD og boot på den når datteren skal have lov til at rode. LiveCD'er installerer intet på maskinen, men kører alt fra CD og RAM, så så snart hun er færdig, lukker du ned, booter Windows og alt er som det skal være. Og så lærer hun jo også Linux fra starten. ;)
Avatar billede stefware Nybegynder
17. august 2005 - 09:38 #2
Det sjove kunne jo være hvis hun også kunne spille et par spil eller lig. Det glemte jeg at sætte ind!
Avatar billede dmcn Praktikant
17. august 2005 - 10:26 #3
Der følger diverse småspil med til Ubuntu, men skal det være "kendte" spil, bliver du nok nødt til at holde dig på Windows-platformen.
Har du overvejet at smide en ekstra, lille harddisk i, installere Windows på den, brænde et image ud og så bare gendanne når hun har været for kreativ?
Avatar billede stefware Nybegynder
17. august 2005 - 11:07 #4
Ikke så nemt med den bærbare. Men kunne jo være en løsning selv om jeg var mere til et prg. eller lign.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
17. august 2005 - 11:23 #5
Sæt screensaver/pauseskærm til at bruge [Brug Velkomsthilsen ved...]
Forudsat at du HAR en personlig Logon/brugerprofil...
Avatar billede stefware Nybegynder
17. august 2005 - 11:36 #6
Jeg fik det vist ikke formuleret ordentligt første gang, så jeg prøver lige igen. Hun roder med putteren og må gerne, desuden har vi nogle programmer hun "spiller". Derfor kunne det være rart hvis man kunne lave så hun kun havde adgang til disse programmer og ikke hele computeren, uanset hvad hun kommer til at trykke på.

Stef
Avatar billede gratis Nybegynder
17. august 2005 - 12:23 #7
lav en konto til hende ;) du gør sådan her:

|Kontrolpanel|Brugerkonti|under "Vælg en opgave" vælger du "Opret en ny konto" følg anvisningerne.Når du skal vælge konto type vælger du Begrænset.
Avatar billede integrale Nybegynder
17. august 2005 - 12:40 #8
Opret konto til hende (det bliver hun også stolt over!), som >gratis< skriver. Derefter flytter du alle de "følsomme" filer over i en ikke-delt mappe (højreklik på mappen i stifinder => egenskaber => deling => marker "Del ikke denne mappe"), så har hun ikke adgang til dine filer.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
17. august 2005 - 12:46 #9
... og et nydelig "børneskrivebord" / pauseskærm vil så også være passende.
Eks. herfra: http://www.disneythemes.com/
Og hendes eget foto i Login iconen...
Avatar billede integrale Nybegynder
17. august 2005 - 15:05 #10
God ide!

Jeg har i øvrigt opgivet at sikre min "seriøse" computer overfor mine børns opfindsomhed; derfor har jeg købt et par brugte PC'ere (et par år gamle - næsten gratis), som de kan muntre sig med - så er det kun virus/spyware/anden indtrængning/børnelokkere mv., man skal bekymre sig om ;-)
Avatar billede stefware Nybegynder
17. august 2005 - 15:36 #11
Jo det havde jeg tænkt på men det var nok mere i den her stil jeg havde i tankerne! http://www.easybits.com/
Avatar billede integrale Nybegynder
17. august 2005 - 16:41 #12
mnøøhh... det ser da meget godt ud, men måske lidt oversolgt med udsagn som "In minutes you will have created a completely secure PC environment for your kids".

Det kan selvfølgelig være lige, hvad vi har brug for. Tilsyneladende indeholder pakken også contend control ("My first browser"?), så selvom det ikke løser alle problemer 100% er det måske samlet set en god løsning.

På den anden side skal du ihukomme følgende advarende note fra easybits:

----------------------------------------
This technology aims to create a secure user environment in which inexperienced users’ access to computer resources is restricted in a predefined manner that drastically limits the harm limits they could do through carelessness or a lack of skills. This technology is not intended to prevent sophisticated users accessing resources and it may therefore be circumvented by a person with a knowledge of computers unless it is supplemented by other measures of preventing unauthorized access by skilled users.
----------------------------------------

Mao. er der fare for, at en nogenlunde opvagt unge (dvs. fra 6 - 7 år og opefter) vil kunne omgå systemet.