Avatar billede slide Nybegynder
15. august 2005 - 23:29 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Bogføring af kontorartikler og småanskaffelser

Hej med jer

Jeg har tidligere haft dette spørgsmål oppe og vende men ingen vil rigtig svare - Så nu opretter jeg det pånyt med
flere points som lokkemiddel.
Jeg tror nu ikke mit spørgsmål skæver de store anstrengelser at svare på.

Jeg er stadig 100% novice indenfor regnskabsføringens forunderlige verden, så bær over hvis spørgsmålene er
simple og skær det lidt ud i pap for mig.

1.
Jeg har på Internettet bestilt nogle visitkort og betalt med firmaets Dankort.
----------------------------------------------
Subtotal 264.00 DKK
Forsendelse- og ekspeditionsgebyr 39.50 DKK
Total Pris 303.50 DKK
Heraf moms 60.70 DKK
----------------------------------------------
Posteringer:
Bank 58000 kredit kr. 303.50 DKK? (eller skal Forsendelse- og ekspeditionsgebyr et andet sted hen? Hvis ja, hvor?)
Hvilken konto debiteres?
Bogføres den dato jeg betaler eller den dag beløbet trækkes?

2.
Jeg har i en fotoforretning købt et digitalt kamera og betalt med firmaets Dankort.
----------------------------------------------
Inklusiv moms 11.283,95
Eksklusiv moms 9.027,16
----------------------------------------------
Posteringer:
Bank 58000 kredit kr. 11.283,95 DKK?
Hvilken konto debiteres?
Bogføres den dato jeg betaler eller den dag beløbet trækkes?

Afskrivning:
Jeg har kunnet finde at afskrivningsloven omkring småbeløb i 2005 er på 11.000 ekskl. moms, er det korrekt?
Det betyder vel at jeg kan afskrive hele kameraet på en gang?
Hvordan gør jeg det og på hvilke konti?

Jeg har fundet frem til følgende konti i Summasummarum - er det de korrekte?:
Konto 6900 - Fragt. (debiteres?)
Konto 7000 - Kontorartikler. (debiteres?)
Konto 7200 - Porto. (debiteres?)
Konto 7400 - Småanskaffelser 10.500. (debiteres?)
Konto 58000 - Bank. (krediteres?)

Jeg har oprettet begge kreditorer i kreditormodulet, men er i tvivl om jeg skal postere herigennem med de fakturaer jeg har betalt.
Kommer de købte ting så ikke til at fremgå af mit varelager?
Så vidt jeg kan forstå går man denne vej, hvis man køber varer til videresalg?
Kan jeg tilføje ting til min købsfaktura selv om de ikke er på min vareliste og er det måden at undgå at tingene kommer i varelisten på?
Kameraet skal vel også fremgå som et aktiv et eller andet sted? - kommer det automatisk til det?

Ok, hvad jeg har indtil videre er altså:
Jeg opretter en købsfaktura på hver af tingene.
Ved købsfakturaen for visitkort, angiver jeg fragten på en linie for sig.

På betalingsdatoen (den dato hvor pengene trækkes på kontoen?) går jeg så i klassekladen og bogfører købsfakturaerne og modposterer på Bank?

På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede halifax Nybegynder
16. august 2005 - 02:27 #1
1.
Debet:  Kontorartikler kr. 264,00  (se Bem.a)
Debet:  Fragt og Gebyr m.v momspligtige kr. 39,50
Kredit: Bank kr. 303,50
Brug ALTID din betalingsdag eller ordredag som bogføringsdag. Det er jo her firmaets forpligtelse indtræder. Posteringsdato i banken er sekundær.

Bem. a Brug eller opret evt. en konto som hedder Reklame og Marketing. Er der ikke en sådan konto i standardkontoplanen, som du åbenbart bruger, kan du fx. oprette den med kontonr. 7010

2 - Ja, kamerakøb ligger inden for småanskaffelser 2005
Debet:  Småanskaffelser kr. 11.283,95
Kredit: Bank kr. 11.283,95

Kontoen "Småanskafffelser" hører til i driftsregnskabet og hele anskaffelsen udgiftsfører (=afskrives) i anskaffelsesåret. Derfor er kroner NUL tilbage at tage op som et aktiv.

Var købet fx. på kr. 100.000,00 ecxl. moms skulle det bogføres på en konto under Aktiver, fx. "Biler på gule plader" Ved årets afslutning vil du afskrive 30%, kr. 30.000,00. Posteringer
Debet:  Afskrivninger (under Drift)
Kredit: Biler på gule plader (under Aktiver)

Tilbage bliver saldo kr. 70.000,00 som et aktiv ved åretsudgang, medens afskrivningen har forringet driftsresultatet med kr.30.000,00.

Jeg vil ikke anbefale dig at oprette Købsfakturaer i dine to nævnte tilfælde. Købsfakturaer er som du skriver til køb af varer til at lægge på eget lager med videresalg for øje. Herved får du bogført et varelager, som indgår i balancen som et Aktiv. Modpost hertil er Kreditorer (= leverandører), der optræder som et passiv, gæld, indtil leverandøren betales.

Dine køb ovenfor er "omkostningsfakturaer" som du bruger som bilag.
Foretager du indkøb som er driftsomostninger, fx. firmabrevpapir og kuverter, og opnår 14 dages kredit bogfører du
Debet:  Kontorartikler (under Drift)
Kredit: Kreditorer diverse  (under Passiver)

Fjorten dage senere ved betaling bogføres
Debet:  Kreditorer diverse  (under Passiver)
Kredit: Bank  (under Aktiver)

På den måde har du styr på din "diverse" leverandørgæld uden at den er specifiseret ud på de enkelte leverandører (kreditorer). Som specifikation til kontoen opbevares "ikke betalte fakturaer" i et ringbind indtil betaling sker ved kreditperiodens udløb (eller når saldoen på kassekreditten tillader det).    :)

Gav det dig lidt klarhed? Ellers må du sørge specifikt igen.
Avatar billede halifax Nybegynder
16. august 2005 - 02:44 #2
PS Du er "100% novice indenfor regnskabsføringens forunderlige verden"
Er det et nystartet firma med en endnu beskeden omsætning så vær opmærksom på, at der ikke er pligt til at lade sig momsregistrere (hos TldSkat) før omsætningen på årsbasis er kr. 50.000,00 eller derover.
Et tip; besøg  www.virk.dk  og læs om bl.a. Firmastart
Avatar billede slide Nybegynder
16. august 2005 - 10:15 #3
Jeg har været igang siden marts måned, så lad os sige 90% novice.
Jeg er "desværre" allerede nået over 50.000 kr. grænsen, så der er ingen vej udenom. ;-)

Har været på virk.dk - godt site.

Grunden til mine nok lidt simle spørgsmål er, at man ikke bare prøver sig frem i Summasummarum. Hvis man laver fejl, får man en hulens besvær med at føre tingene tilbage igen.
Derfor vil jeg bare gerne lave det ordenligt første gang.
Avatar billede halifax Nybegynder
16. august 2005 - 12:35 #4
LOL, ja, "Gør det rigtigt første gang" er et godt motto at gå frem efter i alle hverdagens forhold.

Sker der en bogføringsfejl (shit happens) må du aldrig rette ved at bogføre differencen. Den forkerte transaktion rettes ved at bogføre den igen i "den modsatte side", dvs. der byttes om på debet og kredit så effekten af posteringen ophæves. Herefter bogføres den korrekte transaktion.

I særlige tvivlstilfælde er det en god idé at spørge revisor om korrekt postering af en økonomisk handling. Fx. særlige posteringer i f.m. årsafslutning og/eller særlige posteringer når regnskab er "Overført til nyt år".

Flere ting? Eller kan spørgsmålet lukkes?
Avatar billede slide Nybegynder
16. august 2005 - 12:42 #5
Jeg kigger lige på regnsbabet i aften for at se om noget stadig er uklart - derefter lukker jeg spørgsmålet.

Men jeg tror svaret er dækkende.
Avatar billede slide Nybegynder
16. august 2005 - 19:22 #6
"Brug ALTID din betalingsdag eller ordredag som bogføringsdag. Det er jo her firmaets forpligtelse indtræder. Posteringsdato i banken er sekundær."

- Gælder det også når bankkontoen skal krediteres?
Hvis der f.eks. købes over internettet, kan der jo gå lidt tid fra man har bestilt, til pengene trækkes.

Mht. småanskaffelser så gælder grænsen på 11.000 så pr. vare - eller køb pr. år?

Når du har svaret på de par småting, så lukker jeg spørgsmålet, så du kan få nogle points. ;-)
Avatar billede halifax Nybegynder
17. august 2005 - 06:08 #7
ad 1. Ja, det gælder også når bankkonto skal krediteres, dvs. når du køber noget eller afgiver ordre, selv om betalingen først fremgår af bankudtog pr. en senere dato. Begrundelsen er at alle økonomiske forpligtelser skal fremgå af regnskab/status, når firmaet forpligter sig - som ved afgivelse af en bindende ordre. I praksis bogfører de fleste nok pr. faktutadato, når de har fakturaen fra kunden/leverandøren - også selv om beløbet endnu ikke er trukket i banken. Samenlign det med "gamle dage" hvor man typisk betalte med check. Den blev bogført den dag den blev udskrevet og sendt til kunden efter modtagelse af faktura, men der kunne gå otte dage eller mere før den blev indløst i banken.
Ved kreditkøb bogføres faktura på "Diverse kreditorer" som beskrevet ovenfor, og på bankkonto den dag beløbet sendes/overføres til kunde/leverandør

Ulemper er, at dit bogholderi på bankkonto ikke følger posteringsdato på bankens kontoudtog, hvilket kan synes nemmest, især af afstemningsmæssige grunde. Men det må du se bort fra.

ad 2. Småanskafffelser straksafskrives pr. vare. Der kan således godt være flere gange kr. 11.000,00 i 2005.

Skriv hvis du har mere. Ellers vil jeg sige på forhånd tak for point.  :)
Avatar billede slide Nybegynder
17. august 2005 - 11:31 #8
Perfekt - det var alt hvad jeg skulle vide.
Avatar billede SizZLeR Nybegynder
20. maj 2010 - 14:04 #9
Ja nu er jeg selv noget novice indenfor disse ting, men jeg husker da jeg startede forretning sammen med en kammi, at vores revisor udtrykkeligt sagde til mig, at bogføringsdato skulle følge posteringsdato på kontoudtoget.

Således hvis jeg køber en vare d. 10/09 med firmaets VISA kort og beløbet trækkes f.eks. d. 11/09 så er det sidstnævnte dato som skal bruges når bilaget inddateres.

Det stemmer jo også meget godt overens med, hvis man benytter sig af, at inddatere bilag ved, at importere sit kontoudtog fra sin netbank. :-)