Avatar billede lonepeter Novice
13. august 2005 - 16:36 Der er 24 kommentarer og
2 løsninger

Hvad er dit vandforburg?

Hejsa...

Jeg har igennem længere tid holdt øje med vores vandforbrug og det er os fuldstændig umuligt at holde vores forbrug nede på det anslåede forbrug som vandværket har sat, både her hvor vi bor nu og der hvor vi boede før.

Vi er 2 voksne og 1 lille barn og vores vandforbrug ligger på omkring 150 m3 pr. år, det er 50 m3 mere end vandværkerne mener vi skal bruge.

Så jeg kunne godt tænke mig at høre hvor meget vand i andre bruger, er det os der er nogle vandsvin eller er det bare vandværkerne der sætter et urealistisk lavt forbrug???
Avatar billede boxer Nybegynder
13. august 2005 - 17:06 #1
Vi er også 2 voksne + en meget lille. Vi bruger 177m3 om året.
Vasker sjældent bil hjemme.
Vander aldrig græs med vand fra hanen.
3/6 literskyl i begge toiletter.
Har vaskemaskine og opvaskemaskine - ikke vandbesparende på nogen måder :o)
Avatar billede dyrbye Praktikant
13. august 2005 - 17:07 #2
Vi er 2 voksne og 2 piger på 12 og 16 år - vi bruger ca. 105 m3.
Avatar billede lonepeter Novice
13. august 2005 - 17:24 #3
anonym, okay, det minder jo meget godt om vores, blot er vores (op)vaskemaskine A mærket...

Dyrbye, lige præcis hvad gør i for at holde forbruget så langt nede? Tager ultra korte bad eller hvad??
Avatar billede colabund Nybegynder
13. august 2005 - 17:41 #4
er du sikker på, at du ikke har noget som løber et sted???
Altså at måleren står stille, når der ikke er noget forbrug???

Prøv evt at aflæse dagligt, og se om du kan se et mønster.
Selv aflæser jeg både vand og strøm hver søndag, og kan fx se, om et TV har stået tændt en nat, eller om jeg har slukket den ene cirkulationspumpe.

Måske konen synes det er sjovt at vaske en bluse af gangen, mens du er på arbejde...
Avatar billede boxer Nybegynder
13. august 2005 - 17:45 #5
Hovsa - jeg glemte lige en vigtig oplysning.
Vi bor i et ældre hus hvor badeværelset er langt fra varmtvandsbeholderen.
Det betyder at vi skal lade vandet løbe et par minutter inden vi får varmt vand. Det er noget der rykker meget ved vandforbruget.
Avatar billede lonepeter Novice
13. august 2005 - 17:50 #6
Colabund, ha, sjovt nok, jeg havde også en "rytme" med at aflæse det hele hver søndag, der hvor vi boede før... - og jeg har da også lavet et excel ark og skal til at gøre det fast nu igen... :-)

Jo, måleren står helt stille når vi ikke bruger vand, jeg har også målt mig frem til at et toilet skyl tager 4 liter vand.... :-)

Det er mig der står for tøjvasken normalvis, så jeg er bange for at vi ikke kan give hende skylden for det... :-)
Avatar billede helle100 Nybegynder
13. august 2005 - 17:58 #7
Det er altid en god ide, at slukke vandet, mens man børster tænder, sæber sig ind osv. I har vel ikke badekar? For det sluger jo en hel del.
Avatar billede dyrbye Praktikant
13. august 2005 - 21:47 #8
Opvaskemaskine, vaskemaskine og toiletter har alle lavt vandforbrug.

Pigerne bruger absolut alt det vand de finder nødvendigt.

Vandet løber ikke medens man børster tænder.

Vi skyller ikke opvasken inden den kommer i opvaskemaskinen - fjerner selvfølgelig det der kan fjernes ned i skraldespanden.

Vi har to vandtønder til at vande blomster og drivhus.

Fylder vaskemaskinen og opvaskemaskinen inden den bruges.
Avatar billede colabund Nybegynder
13. august 2005 - 22:05 #9
Men stadig er 150 M3 alt for meget....
Prøv den daglige aflæsning i et stykke tid, prøv måske endda aflæsning morgen og aften.
Hvad for en slags bolig har du??
Avatar billede kenp Novice
13. august 2005 - 22:19 #10
kan da oplyse at vi bruger ca. 7 - 8 m3 om måneden og vi er 2 voksne og 2 små børn.. så vi ligger på lige omkring 100m3 om ået. og det skal lige siges at vandværket mener at vi bruger ca. 50 m3 for lidt om året så vi får skiftet vandmåler hver år på den konto....
Avatar billede lonepeter Novice
13. august 2005 - 22:40 #11
Tja, vi er flyttet i et rækkehus der er bygget sidste efterår, og vi bruger hverken vand i haven eller til at vaske bil med og vi slukker også vandet når vi børster tænder etc.

Men vi skyller godt nok af inden vi sætter i opvaskemaskinen og vi vasker temlig tit, vel gennemsnitslig 1 gang om dagen og det samme med opvaskemaskinen, så mulighvis at noget af forklaringen ligger der... Måske i virkeligheden at det er badene der tager for lang tid, det er i hvert fald der jeg selv bedst kan se at der kan spares...

Uanset så var det meget rart lige at høre fra "jer andre" om det overhovedet kan lade sig gøre at holde sig på 100m3 og det kan jeg så forstå at det kan det, så der er ikke andet for end at skrue spare bissen endnu mere på i fremtiden...

Hvis i alle vil lægge et svar for jeres indput, så vil jeg dele points mellem jer...
Avatar billede colabund Nybegynder
13. august 2005 - 22:47 #12
Prøv nu at aflæse morgen og aften i et par uger.
Måske fanger du et problem, som vil spare dig for mange penge fremover.
Avatar billede kenp Novice
13. august 2005 - 22:53 #13
Man kan altid spare... men man skal heller ikke blive fanatiker...

ingen point her...
Avatar billede tumben Novice
14. august 2005 - 00:38 #14
99 m3siden 1 februar...dvs 6 md...ppyh vi bruger vist meget vand ;-)2 voksne og et barn.
vandet masser af have, vaske tonsvis af gange, "svømmebassin"...karbade, højtryksspuling...og jeg ska gi dig skal jeg...må vist til at skære lidt ned.
Avatar billede boxer Nybegynder
14. august 2005 - 06:17 #15
Du får et svar :o)
Avatar billede helle100 Nybegynder
14. august 2005 - 10:03 #16
tumben: God ide:)
Avatar billede lonepeter Novice
14. august 2005 - 12:07 #17
Tata! - Har lige prøvet at tage et sparsomt bad, vandforbrug reduceret fra 80 liter til 37... :-) Så der har vi da vist noget af forklaringen...

Nu er der jo gået lidt sport i det så jeg skal prøve at følge lidt op på det her i spg... :-)
Avatar billede lonepeter Novice
14. august 2005 - 12:08 #18
I andre læg lige et svar så i kan få del i den enorme point sum... :-)
Avatar billede syltetoej Nybegynder
14. august 2005 - 12:47 #19
ok
Avatar billede lonepeter Novice
14. august 2005 - 13:08 #20
Syltetoej, det er kun dem der har deltaget i et spg og bidraget til løsningen af et problem e.l. der skal deles points mellem.
Avatar billede syltetoej Nybegynder
14. august 2005 - 13:21 #21
pokkers :D
Avatar billede lonepeter Novice
14. august 2005 - 13:36 #22
syltetoej, hvis du vil tjene points, så skal du deltage i og forsøge at besvare andres spørgsmål. Det kan godt virke lidt uoverskueligt i starten men i reglen vil der være en helt del spørgsmål som man godt kan deltage i og tjene lidt points på...
Avatar billede larsendrengen Nybegynder
15. august 2005 - 07:20 #23
Mit forbrug (2 voskne + 2 børn på 5 og 1) ligger på 88 m3, og ligesom kenp, så vil vores vandværk ikke tro os. Bortset fra at vores måler er skiftet 4 gange nu og dette brug har været sådan de sidste 6 år (plus/minus et par m3). Vi voksne går i brusebad hver dag (ca. 5-6 min), bruger opvaskemaskine hver anden dag, vaskemaskine næsten hver dag. Vander aldrig have/vasker bil hjemme, men har investeret i regnvandstønde til vanding i tørre perioder. ALt i alt synes jeg ikke vi er fanatiske, men bruger vand med omtanke.
Avatar billede lonepeter Novice
15. august 2005 - 08:38 #24
Ja, det må jeg sgu nok sige, vi må til at spare... :-)
Avatar billede kenp Novice
15. august 2005 - 12:50 #25
skal måske lige siges til vores at vi faktisk vander have og vasker bil engang imellem... samt renser fliser.... (men har vandtønder til vand til alm. blomster og normalt også have men ikke til 3 ugers tørke)
Avatar billede dyrbye Praktikant
15. august 2005 - 13:18 #26
Du får et svar :o)