Avatar billede dstruct Nybegynder
12. august 2005 - 11:30 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Chipset fan

Har fået et ubehageligt problem, for 2 dage siden begyndte min HDD at sige nogle "scrat-scrat" lyde, så jeg slog på siden af kabinettet (jaja, dårlig ide, men hvordan stopper man den ellers?) dagen efter er min chipset fan blevet lidt ustabil.

Har et ASUS MBO så derfor er mine oplysninger fra ASUSProbe, normalt lå den rimeligt stabilt på 73-7800 (mener jeg), men nu her har den nogle dyk, nogle gange så lavt som 800. Kan dette skyldes andet end mit slag ? (så hårdt slog jeg heller ikke, hverken buler eller noget, mest bare et dask) og hvad skal jeg gøre ved det ? Lade den være, købe en ny ? og kan en ny overhovedet købes.

Modellen er et ASUS A8N-SLI
Avatar billede milter Ekspert
12. august 2005 - 11:39 #1
Skrat-skrat lyde fra harddisk er normalt tegn på, at det er på tide at tage back-up af alt, man helst ikke vil miste :(
Avatar billede milter Ekspert
12. august 2005 - 11:42 #2
Men chipsetkølere kan du sagtens købe løst. Kig på linket herunder, så er det bare med at finde den rigtige type.

http://edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=211&Parent=25&Producent=0&Rating=0&Max=&Soegeord=&Direction578=0&Sorted578=&Submit.x=24&Submit.y=8
Avatar billede plazm Nybegynder
12. august 2005 - 11:53 #3
Jeg kan så sige at du ikke er den eneste som har problemer med chipsætkøleren på det bundkort. Har jeg selv hvor min stod fuldstændig af kort efter samme problem.

Jeg har købt denne, og den kan holde temperaturen noget lavere end den lille køler, som i forvejen er brændende varm når den kører
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=74215

Asus A8N-SLI(-Deluxe) er et godt bundkort og kvalitet hele vejen, bortset fra den lorte køler de har sat chipsættet.
Avatar billede milter Ekspert
12. august 2005 - 11:57 #4
Andre har haft samme problem som dig. Her er et link, som også indeholder forslag til nye kølere:

http://www.planetamd64.com/lofiversion/index.php/t6415.html
Avatar billede dstruct Nybegynder
12. august 2005 - 13:51 #5
Rart at se det er en almindelig fejl, muligvis fremskyndt af mit slag, men da det er en reperation til ca. 100,- kr går det nok an.

Mange tak til jer begge, kan point deles mellem jer ?
Avatar billede milter Ekspert
12. august 2005 - 13:56 #6
OK med mig :)

MEN, jeg ville alligevel få checket harddisken hurtigst muligt. Jeg har selv prøvet at få de der lyde, og det kostede mig en h...s masse tid at få bare det meste af indholdet reddet!
Avatar billede milter Ekspert
12. august 2005 - 13:57 #7
Og det skulle så have været et svar :)

Kommer her.
Avatar billede plazm Nybegynder
12. august 2005 - 15:13 #8
okay med mig.
Og få tjekket den Harddisk :)
Avatar billede dstruct Nybegynder
12. august 2005 - 15:55 #9
Det er den lille hdd på 80 der larmer, så den ryger bare ud :)