Avatar billede troels_ak Nybegynder
11. august 2005 - 16:56 Der er 4 kommentarer

Begrænset eller ingen forbindelse

Jeg er i den situation, at vi har 3 computere her i huset, hvoraf de 2 er koblet på den enes forbindelse via flekstotal.
Dette virkede helt udmærket indtil i går, hvor den ene computer gav flg. fejlmeddelelse:

Begrænset eller ingen forbindelse.

Du kan muligvis ikke oprette adgang til internettet eller visse netværksressourcer. Problemet opstod fordi netværket ikke tildelte en netværksaddresse til computeren.
________

Jeg har forsøgt at bede den om at reparere forbindelsen, men den viser en fejlmeddelelse om at den ikke kan fornye IP'en.

Jeg har tjekket om det var netkablet der var noget i vejen med, men da jeg tilsluttede computeren et netkabel som en den anden tilkoblede computer, som i øvrigt har fin adgang til internettet, fik jeg stadig samme fejlmeddelelse.

Computeren er sat til automatisk at finde en IP addresse, men dette lykkes givetvis ikke.

Jeg har kontaktet Tele Danmark som ikke fandt nogen fejl på forbindelsen, så jeg spekulerer på, om det kan være min computer hvorpå fejlen ligger, eller om det muligvis er netkortet?

Under alle omstændigheder kan netkortet godt skelne mellem når der er tilsluttet et netkabel, og når der ikke er, men, som sagt, når det er tilsluttet er der stadig "begræsnet eller ingen forbindelse".

Jeg er ikke ligefrem ekspert på området, så der er med al sandsynlighed ting jeg har overset.
Avatar billede silvershadow Nybegynder
11. august 2005 - 17:20 #1
Flekstotal hvad er det? Swicht, router, hub eller hvad, prøv og sluk og tænd den igen.
Avatar billede troels_ak Nybegynder
11. august 2005 - 17:45 #2
Er prøvet på forhånd, men desværre uden effekt.
Avatar billede silvershadow Nybegynder
11. august 2005 - 17:56 #3
Jeg har haft det beskrevne problem med en switch, nå men det hjalp altså ikke her. Prøv eventuelt i enhedshåndteringen at fjerne netkortet og lod XP finde nyt hardware og installere drivere hertil.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
12. august 2005 - 08:06 #4
Hvis ovennævnte ikke hjælper, så prøv at sætte fast ipaddresse på problem maskinen.

For at du kan gøre dette skal du lige have nogle oplysninger fra den anden virkende computer, der kører på den samme linie.

Klik start | kør, skriv cmd og tryk enter.
Skriv
ipconfig /all
og tryk enter.

Her står computerens
ipaddresse
undernet maske
standard gateway
samt dns-servere.

Det er disse oplysninger, som du skal bruge på problem-pc'en.

Mht ipaddressen, skal du lave en ny der ligger f.eks 15 over den ipaddresse som den raske computer har.
Eks: rask computer: 192.168.1.6
syg computer skal så være: 192.168.1.21
(læg mærke til at det kun er det sidste tal der skal være forskellig fra den raske.

På den syge computer, klikker du start | indstillinger | netværksforbindelser.
Højreklik Lanforbindelse og vælg egenskaber.
Vælg TCP/IP i boksen og tryk knappen egenskaber.

Her skriver du oplysningerne ind, øverst ipaddresse, undernetmaske og standard gateway og nederst de 2 dns-servere.
Afslut med at trykke anvend og ok.

Check om den nu virker efter en genstart.