Avatar billede dvk Nybegynder
11. august 2005 - 14:25 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Protoshop CS 8.0 vil ikke åbne mine PSD-filer

Hej,

Jeg har et stort problem med PhotoShop.

Programmet vil ikke åbne mine PSD-filer, så jeg kan redigere i dem. Den kommer med følgende fejlmelding:

"Could not complete your request because the layer is not a valid text layer"

Uha jeg bliver glad, hvis der er nogen der kan hjælpe :-)

/dvk
Avatar billede mr2wear Nybegynder
11. august 2005 - 15:55 #1
Kan du slet ikke åbne PSD filerne overhovedet?? Eller er det når du vil redigere i noget i et dokument?
Avatar billede dvk Nybegynder
11. august 2005 - 16:01 #2
Den vil slet ikke åbne filen.

Den åbner programmet, og så kommer fejlmeddelelsen.
Avatar billede mr2wear Nybegynder
11. august 2005 - 17:13 #3
bumbum... det lyder umiddelbart som en permanent fejl i programmet.. Hvis du har "fået programmet af en ven" og ikke købt det, ka programmet godt være skadet.

Er det CS2 eller bare CS? For jeg har selv haft problemer med CS2..
Avatar billede dvk Nybegynder
11. august 2005 - 17:32 #4
CS..
Avatar billede dvk Nybegynder
11. august 2005 - 17:33 #5
Jeg har søgt på Google og læst om andre med det samme problem, men jeg kan ikke finde nogen løsning på problemet..

Kan det være fordi jeg mangler de skrifttyper der er brugt i billedet?
Avatar billede siggi_ods Nybegynder
10. november 2005 - 12:56 #6
Er de PSD filer lavet i en anden version af PS?
Avatar billede odysseus1400 Nybegynder
27. marts 2007 - 21:41 #7
Problemet kan skyldes, at den psd-fil, du vil åbne, er lavet i en temmelig gammel version af Photoshop...

I meget gamle versioner af Photoshop, arbejdede man ikke direkte i billedruden, når man arbejdede på sin tekst, men i en dialogboks, der åbnede.. I billedruden blev der vist en pixel-baseret gengivelse af teksten.. Skulle man rette i teksten, måtte man slette den pixelbaserede tekst og prøve igen... Jeg kan ikke huske, hvor langt man skal tilbage, for at finde denne metode. Det var den, man brugte i version 4, men om den har været brugt i nyere versioner, kan jeg ikke huske.

Senere gik Adobe over til, at man nu kunne arbejde på sin tekst direkte i billedruden.. Den første version eller to, der havde denne "feature" (som det jo som bekendt hedder på godt dansk), genererede teksten i billedruden på en anden måde, end de nyeste versioner af Photoshop gør. Det er psd-filer herfra, der er problemet.. Jeg mener, der i hvert fald er tale om Photoshop 5.5 og 6.0, men du må ikke hænge mig op på det... Og psd-filer fra disse versioner af Photoshop fremkalder præcist den fejlmeddelelse, du beskriver..

Desværre er der ikke andet at gøre ved det, end at finde en af disse gamle versioner af Photoshop, åbne billedet i den, og så enten slette tekstlaget eller lave tekstlaget om til pixelgrafik og gemme det, før du forsøger at åbne filen i CS..