Avatar billede sar176 Nybegynder
08. august 2005 - 23:18 Der er 52 kommentarer og
1 løsning

Min harddisk mangler

Jeg har med stor glæde benyttet mig af svarene iforb. at \windows\system32\config\system, manglede ved opstart af min pc. MEN, nu da jeg skal installere, siger skærmen under installationsprogrammet, at der ikke blev fundet nogen harddisk. Er harddisken død, kan jeg "finde den igen" eller skal jeg have ny HDD, og kan jeg få de data der ligger på HDD nu, ifald jeg skal skifte HDD'en??

Tak for hjælpen.
Avatar billede donby Nybegynder
09. august 2005 - 01:15 #1
har du kigget i bios?? evt prøv disken i en anden maskine for at se om den er død.. Med mindre den er fuldstændig brændt af kan du stort set få alle filer ud af den. Jeg ville prøve disken i en anden masine, evt samtidig overføre vigtige data til en anden disk..står jumperne på disken korrekt??
Avatar billede diana1984 Nybegynder
09. august 2005 - 01:16 #2
Hvordan dælen kan din harddisk blive væk?? Du må da vide hvor du går og lægger dine ting!!!!
Avatar billede donby Nybegynder
09. august 2005 - 01:36 #3
stærkt diana1984, bare giv ham tørt på he he
Avatar billede sar176 Nybegynder
09. august 2005 - 09:44 #4
ok diana, der fik du mig ;-) donby, hvad er "jumper". Mht bios, så er jeg lidt i tvivl om hvor præcist jeg skal søge efter den (main, advanced mv.) Hvis jeg går ind i BOOT device priority, kan den godt se en HDD, (der står BBS-0(RAID):VIA VT6420 1st HDD. Er det korrekt?? Vil lige nævne at pc'en kun er godt 1 år gammel.
Avatar billede Slettet bruger
09. august 2005 - 09:48 #5
Når du starter computeren får du en skærm med sort baggrund her kan du læse diverse oplysninger om computeren, du kan blot se efter om din harddisk optræder på denne skærm, hvis den gør det har computeren fundet harddisken, men det har Windows nødvendigvis ikke
Avatar billede donby Nybegynder
09. august 2005 - 09:57 #6
jumper er en lille dims der sidder i enden på hd, på 2 små metalben. den ende med stikkene. jumperen bestemmer om disken er master eller slave, lyder dog ikke som om det er problemet
Avatar billede sar176 Nybegynder
09. august 2005 - 12:31 #7
Når pc en starter op siger den, at pri master og pri slave er "not detected", er det der jeg skal se? det hele går så hurtigt at man ikke kan nå at se efter HDD. Er det 1. eller 2. sorte billede jeg skal kigge efter HDD
Avatar billede Slettet bruger
09. august 2005 - 12:59 #8
"Når pc en starter op siger den, at pri master og pri slave er "not detected", "
Det lyder ikke specielt rart, har du været inde i computeren og pille ved det "jumper-halløj" der blev nævn tidligere ???
Avatar billede sar176 Nybegynder
09. august 2005 - 13:01 #9
Nej. Jeg havde den åben forleden da jeg fik fejlen første gang, men jeg pillede ikke ved noget, andet end at jeg tog batteriet til hukommelsen.
Avatar billede Slettet bruger
09. august 2005 - 13:02 #10
Hvis du går ind i BIOS det kommer du normalt ved at klikke på "Delete" tasten straks efter boot vil du normalt se hvilke diske systemet har fundet på det første skærmbillede
Avatar billede Slettet bruger
09. august 2005 - 13:04 #11
OK hvis du har haft batteriet ude er det muligt at BIOS har glemt vigtige detaljer, der er sikkert en menu der hedder noget i retning af "LOAD SETUP DEFAULT" gør det husk at gemme og genstart
Avatar billede sar176 Nybegynder
09. august 2005 - 13:05 #12
så genstarter den bare
Avatar billede sar176 Nybegynder
09. august 2005 - 13:06 #13
prøver lige med load setup
Avatar billede Slettet bruger
09. august 2005 - 13:06 #14
"så genstarter den bare" hvis du gør hvad ???
Avatar billede sar176 Nybegynder
09. august 2005 - 13:07 #15
hvis jeg trykker delete efter boot. Kan HDD have rykket sig løs da jeg havde åbnet kabinettet?
Avatar billede Slettet bruger
09. august 2005 - 13:13 #16
"hvis jeg trykker delete efter boot. Kan HDD have rykket sig løs da jeg havde åbnet kabinettet?" Det tror jeg ikke rigtigt passer for dig, hvis du kigger efter under boot-proceduren kan du se der kommer en besked som regel i nederste venstre hjørne hvor der står hvad du skal gøre for at komme ind i SETUP det er ofte "delete" men det kan også være F1 eller F2
Avatar billede sar176 Nybegynder
09. august 2005 - 13:18 #17
for at komme i bootmenuen skal jeg trykke F2, har jeg gjort og ændret til default setup. Det hjalp så ikke. Prøvede lige igen med at boote fra cd, men den skriver: "installationsprogrammet fandt ingen harddiske. Kontroller at alle harddiske er tændte og korrekt tilsluttet og at alt diskrelateret hardwarekonfiguration er korrekt. Dette kan betyde at der skal køres et diagnostiserings- eller installationsprogram fra producenten
Installationsprogrammet kan ikke fortsætte. tryk F3 for at afslutte".

Godt jeg har en bærbar pc også.....
Avatar billede Slettet bruger
09. august 2005 - 13:20 #18
OK øjeblik
Avatar billede Slettet bruger
09. august 2005 - 13:22 #19
Prøv at tage sidebeklædningen af computeren og se om harddisk og cd-drev sidder på samme fladkabel
Avatar billede sar176 Nybegynder
09. august 2005 - 13:25 #20
ok der fik du mig
Avatar billede Slettet bruger
09. august 2005 - 13:27 #21
"ok der fik du mig" øh?????
Avatar billede sar176 Nybegynder
09. august 2005 - 13:28 #22
ja. Der er jo flere fladkabler. Et gråt, meget bredt og fladt. Går til bundkortet. Samt et rødt, lidt tykkere, går fra HDD til bundkort, hvor der står sata1 på
Avatar billede sar176 Nybegynder
09. august 2005 - 13:29 #23
nå ja, det grå går fra floppydrevet
Avatar billede Slettet bruger
09. august 2005 - 13:30 #24
Det giver pludselig mening!!!!! øjeblik
Avatar billede Slettet bruger
09. august 2005 - 13:35 #25
Du er jo et moderne menneske der kører med SATA-disk, det havde været en rigtig god ide at indlede denne tråd med at fortælle det, men nu ved vi det. Du skal indlæse driverne til SATA disken når din XP-skive beder om det det sker ret hurtigt efter boot hvor du skal taste F6 du bliver så senere bedt om at sætte disketten i diskette-drevet og herefter kører det sikkert for dig
Avatar billede sar176 Nybegynder
09. august 2005 - 13:38 #26
Ok prøver lige det. Men jeg har ingen diskette at sætte i.
Avatar billede sar176 Nybegynder
09. august 2005 - 13:39 #27
Anede iøvrigt ikke at jeg havde SATA HDD, sorry
Avatar billede Slettet bruger
09. august 2005 - 13:44 #28
"Men jeg har ingen diskette at sætte i." Er du nu ikke en lille smule hjælpeløs?? hvis ikke du har fået den diskette i forbindelse med købet må du lave en. Prøv at sætte den cd der hører til dit bundkort i en computer og se om den ikke indeholder nogle drivere til SATA kopier dem over på en diskette osv.
Avatar billede sar176 Nybegynder
09. august 2005 - 13:45 #29
Ok trykkede F6 ved BOOT. Nu skriver den: instal. kunne ikke genkende en eller flere typer af lagerenheder som er instal. på dit system, eller du har valgt at angive et kort manuelt. tryk S for at angive yderligere SCSI.kort, cd rom drev eller specielle disckontrollere til brug i windows, incl dem som har en støttedisk fra en lager enhedsproducent.

tryk enter, hvis du ikke har nogen støttedisk fra en lagerenhedsproducent, eller hvis du ikke vil angive yderligere lagerenheder til brug i windows
Avatar billede sar176 Nybegynder
09. august 2005 - 13:47 #30
OG jo, jkeg er sgu hjælpeløs havd det her angår. Så du har helt ret, LOL
Avatar billede Slettet bruger
09. august 2005 - 13:49 #31
Det hjælper ikke at trykke F6 bare du skal indsætte den diskette jeg lige har omtalt og så taste S, få nu lavet den diskette før kommer du ikke videre
Avatar billede Slettet bruger
09. august 2005 - 13:54 #32
Men for god ordens skyld, din disk kan jo stadig være defekt
Avatar billede sar176 Nybegynder
09. august 2005 - 13:58 #33
Ja ok. Vi er enige om, at jeg skal finde SATA, osv osv, indtil jeg ikke kan komme længere på cd rommen ikk?? Efter at have lavet diskettetn skriver den, at filen txtsetup.oem ikke kunne findes
Avatar billede sar176 Nybegynder
09. august 2005 - 14:01 #34
ok den fandt jeg så, og kom også videre. MEN filen \winxp\viasraid.sys forårsagede fejlen <18> i line 2108 i d:xpsp1\base\boot\setupoemdisc.c

Så nu er vi lige vidt
Avatar billede Slettet bruger
09. august 2005 - 14:05 #35
UNO MOMENTO
Avatar billede sar176 Nybegynder
09. august 2005 - 14:06 #36
prøver lige et skridt før, så jeg får lidt flere filer med på disketten
Avatar billede Slettet bruger
09. august 2005 - 14:09 #37
Jeg tror du har lort på din XP-skive eller måske en ridse, prøv at skylle di XP-kive i håndvarmt vand tilsat lidt sulfo sæbe tør den derefter forsigtigt med lidt toiletpapir, prøv så igen med hele proceduren og se om du får de samme fejl
Avatar billede sar176 Nybegynder
09. august 2005 - 14:10 #38
jeg prøver. Den gav iøvrigt samme fejl med flere filer på disketten
Avatar billede sar176 Nybegynder
09. august 2005 - 14:19 #39
Det er det samme som før. Men nu skriver den SATA, foran alt det andet med winxp osv, som beskrevet 6 rækker ovenfor. Måske jeg ikke har de rigtige filer på disketten???
Avatar billede Slettet bruger
09. august 2005 - 14:20 #40
Læser jeg dine kommentarer rigtigt?? "d:xpsp1\base\boot\setupoemdisc.c"
Har jeg ret i at d=cd-drev?? og det altså er cd-en der mangler omtalte fil??
Avatar billede Slettet bruger
09. august 2005 - 14:21 #41
Jeg prøver lige at zippe en diskette men om den virker hos dig aner jeg ikke jeg vender tilbage om 20 minutter
Avatar billede sar176 Nybegynder
09. august 2005 - 14:24 #42
Ja D: er cd drevet
Avatar billede Slettet bruger
09. august 2005 - 14:31 #43
Prøv at downloade - unzip - og overfør på diskette og prøv med den
http://www.helgec.dk/SATA.zip
Avatar billede sar176 Nybegynder
09. august 2005 - 14:36 #44
Hej Helge. Jeg er sgu ked af det, men den giver samme fejl igen og igen
Avatar billede Slettet bruger
09. august 2005 - 14:47 #45
Ja så er jeg bange for at jeg må gi op. Jeg ser status som, vi har fundet ud af at din disk er en SATA disk, sata diske kræver minimum SP1 i XP men det går jeg ud fra at du har de kræver desuden at der indlæses drivere under installation for at disken overhovedet kan findes så nu er resten faktisk op til dig, men da det er en relativ ny computer må du et eller andet sted kunne fremskaffe omtalte drivere. Se iøvrigt http://www.boegebjerg.dk/lars/sata.htm
Avatar billede sar176 Nybegynder
09. august 2005 - 14:48 #46
Jeg prøver. Tusind tak for hjælpen, og masser af god karma herfra.

Michael
Avatar billede sar176 Nybegynder
09. august 2005 - 14:54 #47
Et sidste spørgssmål... Hvis jeg køber ny HDD, kan jeg så overføre mine data fra den gamle til den nye????
Avatar billede Slettet bruger
09. august 2005 - 15:20 #48
Ja det var et godt spørgsmål, nu ved jeg ikke hvor hurtig din forbindelse er og om du har mulighed for at brænde en cd, men jeg plejer at anbefale at man downloader og brænder DAPPIX se http://www.helgec.dk/dappix.html du booter på DAPPIX som kører fra cd-drevet og så ved du straks meget mere hvis det kan lade sig gøre, jeg tvivler på at det er din harddisk der er i stykker. DAPPIX kan forøvrigt bruges til mange andre formål
Avatar billede Slettet bruger
09. august 2005 - 15:21 #49
Du kan bl.a bruge DAPPIX til at overføre dine filer, så derfor download DAPPIX før du begynder at strø om dig med penge
Avatar billede sar176 Nybegynder
12. august 2005 - 10:49 #50
Hej Helge. Har fået det til at virke, dels med din hjælp og dels med andres. Så jeg er superglad. Ingen data tabt på HDD som ikke er i stykker.
Avatar billede sar176 Nybegynder
12. august 2005 - 10:56 #51
Prøver lige at lukke spørgsmålet.....
Avatar billede sar176 Nybegynder
12. august 2005 - 10:58 #52
virker ikke....
Avatar billede sar176 Nybegynder
12. august 2005 - 18:06 #53
ok