Avatar billede platapus Nybegynder
08. august 2005 - 21:52 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Valg af bærbar computer

Hejsa jeg står og skal til at kigge på nogle bærbare computere, og det var her det pludselig slog mig at jeg egentlig ikke ved hvad jeg skal kigge efter ved en bærbar computer i forhold til en stationær. Så jeg tænkte på om der ikke var nogle af jer kloge hoveder der måske kunne give et par fifs om hvad en bærbar skal have hvis den skal opfylde følgende krav.
2 forskellige bærbare.

A) En bærbar der skal bruges til at se film og spille spil på.

B) En bærbar der skal bruges til rent arbejde (office pakken) og andre programmer af den slags.

Havde forestillet mig et prisniveau på omkring 10.000 måske lidt under.
Avatar billede haverslev Novice
08. august 2005 - 21:55 #1
En lille guide i bærebare:
http://www.laptopworld.dk/
Avatar billede c-holst Novice
08. august 2005 - 21:57 #2
Hvilke spil?
Vil du have 2 bærbare til 10000kr samlet, hvoraf den ene skal kunne spille de nyeste fede spil. Det tror jeg ikke går an.

her en interessant side med mange artikler og nyttig viden om bærbare og kun bærbare
http://www.laptopworld.dk/ især en om grafikkort:-)
Avatar billede haverslev Novice
08. august 2005 - 21:59 #3
Denne opfylder vist dine krav til spil osv. men men ikke 2 stk. for 10K ;)
http://www.zepto.dk/Default.aspx?page=Configurator&configurationid=i5nU0YE8kqZt8wHt
Avatar billede platapus Nybegynder
08. august 2005 - 21:59 #4
Nej ikke 10.000 i alt, 10.000 pr bærbar sådan ca.
Jeg må lige læse den guide i har lagt, for jeg kan ikke hitte ud af alt det med ram og Hz i bærbare i forhold til Stationære.
Avatar billede c-holst Novice
08. august 2005 - 22:00 #5
*G*
skal de være bærbare eller flytbare?
hvordan er prioriteringen mellem de to maskiner?
skal der være widesreen til film?
Lydniveau?
levetid på batterier?
Drev og tilslutningsmuligheder?
Netværk...trådløst eller kabel

find selv på flere spørgsmål
Avatar billede platapus Nybegynder
08. august 2005 - 22:12 #6
Jeg har måske formuleret mig lidt forkert i toppen. For det der undre mig mest ved bærbare computere er hvorfor de lave GHz værdier i forhold til en stationær? Udnytter en bærbar Hz'ne bedre så en fx 1.2Ghz bærbar rent faktisk trækker ligeså godt som en fx 2.4 GHz stationær PC? Og hvad med grafikkort skal man gå for et integreret eller skal man vælge en bærbar med et radeon kort fx
Avatar billede haverslev Novice
08. august 2005 - 22:21 #7
Du skal først og fremmest vælge en bærebar med Centrino teknologi, som er det nyeste indenfor den bærebare teknologi.
En 1,6 Ghz Intel® Pentium® M 730 kører selvfølgelig ikke som en 2,4 ghz, (men næsten) men ideen med centrino og pentium M processor, er at spare strøm og processoren kører kun det der er brug for i Ghz og derved bliver den ikke så varm.

En stationær 2.4 Ghz kører "fuld" hastighed hele tiden, selvom der ikke er brug for det og div. kølere skal køre hele tiden.
Avatar billede rieper Nybegynder
09. august 2005 - 09:40 #8
Vælg denne bærbare så er du på rette vej til spil. http://www.notebookworld.dk/default.asp?s=article&id=47&p=2

Det er en Zepto Znote 6515WD. Den er herre fed og har det nyeste grafikkort fra  Nvidia (6600 Go). Den kan du godt få til en pris på 10.000  Den har de fede features!

Good Luck
Avatar billede hrvig Nybegynder
09. august 2005 - 11:54 #9
ej, den til at skrive på skal nok slæbes en masse rundt, der tager du IBM x31:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=57941, IBM er det bedste inden for kvalitet kombineret med lavvægt.
Til at spille på kan jeg anbefale denne asus med x700 grafikkort:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=150798, ASUS er også en meget god producent i forhold til kvalitet og det er noget af det vigtigste da den nok skal bæres rundt på.

Held og lykke
Jakob
Avatar billede mrrius Nybegynder
20. september 2005 - 14:57 #10
Det som er aller første spørgsmål , når man snakker bærbar , er :
Skal den bruges der hvor der alligevel er strøm? ( betyder bateri tiden noget)
Skal den bruges i stedet for en stationær? ( er det foreks p.g.a. en stationær ser grim ud i stuen at der vælges bærbar)
Skal den bruges til spil? Det har du allerede svaret på , ved at skrive det er til office pakken...

Det med batteritiden , er fordi , hvis bateri tiden er vigtigt , så skal du gå efter Centrino tecknologi (intel), eller turion (amd)

Hvis batteritiden ikke er det vigtigeste , så er det ikke så vigtigt , vilke Cpu'er du går efter. Celeron (intel)og duron (amd)cpu'er er neddrodslede cpuer. Hvis du leger med store databaser , så hold dig lang væk fra de cpu'er. Hvis det bare er breve og surfing, så kan du bruge selv den billigste bærbare.

Hvis du skal spille på den . så bliver grafikkortet , utrolig vigtig . så skal den være ret så hurtigt. men det gåt ud over bateritiden.

så det er en ballance at finde en bærbar...
Avatar billede mrrius Nybegynder
20. september 2005 - 14:59 #11
alle bærbare med dvd drev , kan spille film. det er så ikke alle som har tv udgang.
Avatar billede rieper Nybegynder
20. september 2005 - 15:03 #12
Jeg har lige købt en Zepto Znote 6515WD. Den er rigtig fed. DVD film er så gode at man skulle tro at man så dem på et fjernsyn!! Den kan spille alle spil jeg har: Splinter cell, NFS underground 2, hitman contracts, fifa 2005 osv.  Totalt flydende!!! Du får virkelig noget for pengene her. Bare et godt råd!!!
Avatar billede c-holst Novice
13. oktober 2005 - 11:09 #13
Fandt du ud af noget, og har du evt brug for mere hjælp?

ellers må du gerne lukke tråden her, da der sansynligvis ikke kommer flere indlæg.

mvh

c-holst
Avatar billede platapus Nybegynder
13. december 2005 - 18:36 #14
tak mrrius, fin guide