Avatar billede dcgeek Nybegynder
07. august 2005 - 19:29 Der er 15 kommentarer

UNDERclocking af processor for nedkøling af værelse

Jeg har et Asus P4P800S-X motherboard med P4 processor.

Jeg har det store problem, at min computer varmer hele værelset op til 30 grader celsius når den kører. Derfor vil jeg gerne sette hastigheden ned.

Hvordan gør jeg det? Jeg kan ikke finde noget om i det manualen, og jeg kan ikke gøre det i BIOS.
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
07. august 2005 - 20:42 #1
Jeg tror ikke at din processor kommer til at kunne nedkøle dit værelse selvom du underclocker den ;-)
Der er nok nogle jumpers på bundkortet som du indstiller frekvensen med. Der er ikke andet at gøre end at kigge grundigt på hvad der er af jumpers på det. Der er normalt trykt en tabel ved siden af de jumpers, der skal bruges så man kan se hvad man laver. Find ud af hvad hastigheden er og sæt den en tand eller to ned.
Jeg har ikke været i stand til at finde et diagram over bundkortet på nettet desværre, så jeg kan ikke sige dig nøjagtigt hvor de jumpers sidder.
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. august 2005 - 22:36 #2
Hvilken skærm har du - flad (TFT) el. alm. (CRT)?
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
07. august 2005 - 23:23 #3
Ja, en stor CRT skærm kan varme en del...
Avatar billede johnstigers Seniormester
08. august 2005 - 09:14 #4
Præcis ;)
1 meter over min skærm er der 5 grader varmere end i resten af rummet :)
Avatar billede dcgeek Nybegynder
08. august 2005 - 15:38 #5
Findes der ikke noget software der kan nedsætte processorhastigheden?
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
08. august 2005 - 15:56 #6
Nej, det er jo netop det du gør, når du under clocker. Kan du ikke finde de der jumpers?
Avatar billede hvidgaard Nybegynder
09. august 2005 - 14:10 #7
Er det en Prescott eller en Northwood P4 du har? tjeck evt med cpu-z (www.cpuid.com)?
Avatar billede johnstigers Seniormester
09. august 2005 - 14:42 #8
Kommentar: john_stigers
07/08-2005 22:36:06 Hvilken skærm har du - flad (TFT) el. alm. (CRT)?
Avatar billede dcgeek Nybegynder
10. august 2005 - 10:26 #9
Jeg har en CRT, men den er ikke særlig varm over den.

Det der er det store problem er at der blæser varm luft ud i rummet, og varmer dermed hele rummet op til 30 grader celsius.

Vil vandkøling hjælpe på det, eller vil der stadig være en blæser der blæser den varme luft ud i rummet?
Avatar billede dcgeek Nybegynder
11. august 2005 - 16:12 #10
Nu har jeg endelig fået underclocket den. Jeg gjorde det i BIOS, fandt ud af hvordan.

Jeg fik den nedsat til 1500 mhz.

Men hvordan kan det så være, at varmen fortsat er så meget højere end det var før jeg fik nyt bundkort og processor? Det har ikke løst varmeproblemet.

Jeg husker kun, at det eneste jeg fik foretaget mig før sommerferien var, at jeg fik nyt bundkort og P4 processor i, samt 120 GB ekstra harddisk plads...

Kan den ekstra harddisk producere den varme? Jeg har ikke engang brugt den endnu...
Avatar billede s-s-l Nybegynder
11. august 2005 - 21:58 #11
ja en harddisk laver varmé lige som alt andet elektronik. men den skulle ikke kunne opvarme et værelse. nej jeg tro ikke at vandkøling vil hjælpe da det er den sammen mængde varme som skal væk. det sker bare hurtigere med vand. hvis du vil sænke temp. så skal du over en Kompressor  køling. men det koster ca. 5000.
se evt. her http://www.befro.dk/shop/default.asp gå ind under køning\Kompressor køling
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. august 2005 - 22:13 #12
dcgeek> en CRT skærm producerer noget mere varme end en PC gør.
Avatar billede timme Nybegynder
16. august 2005 - 08:01 #13
jeg tvivler stærkt på at det er din computer der varmer dit værelse op til 30 grader. der må´være en anden varmekilde end din spand, hvad er dine temperaturer i din pc?
Avatar billede ph1 Nybegynder
07. september 2005 - 10:55 #14
clock alene giver ikke meget varme mæssigt, du slkal sætte volt til cpuen ned, dette er lidt tricky, da for lidt resulterer i at den ikke starter, så find reset cmos jumperen før du starter

derudover kan en kritisk gennemgang af blæserne i kabinettet med en støvsuger nok også anbefales, dette giver dog ikke meget på varme planet, men stadig, alt tæller
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. september 2005 - 20:28 #15