Avatar billede straeller Nybegynder
06. august 2005 - 14:26 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Tilslutning af ekstra blæsere

Fik fingrene i en gammel udslidt comp, som jeg tog to blæsere fra (fra cpu'en og den fra strømforsyningen).
Nu er mit problem så at jeg ikke ved hvordan jeg skal tilslutte dem i min egen computer.
Den ene har det stik i enden, som man bruger til cpu'køleren, men sådan en sidder der jo allerede i min maskine.
Den anden (fra strømforsyningen) har ikke noget stik. Det er bare to tynde ledninger.
En eller anden, som kan guide mig gennem det her?
Avatar billede majsmarken Nybegynder
06. august 2005 - 14:37 #1
Du vil altså have extra blæser i din 'putter' ?
Avatar billede straeller Nybegynder
06. august 2005 - 14:44 #2
ja, rigtig. To extra blæsere faktisk. skal bare have hjælp til at få strøm til dem.
Avatar billede a1a1 Novice
06. august 2005 - 15:56 #3
find ud af om de skal bruge 5 eller 12 volt, der efter er det bare at tage de 2 "rigtige" ledinger og forbinde dem til de 2 på blæseren, hvis de kører den "forkerte" vej, kan du bytte om på ledningerne...

;o)
Avatar billede straeller Nybegynder
06. august 2005 - 16:28 #4
begge er 12volt..
Jeg ved jo ikke hvilke ledninger der skal forbindes til de to på blæseren.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
06. august 2005 - 16:29 #5
PS: Visse elektroniske blæser kan ikke køre forkert vej - hvis de polariseres forkert sker der bare ingenting...
Avatar billede majsmarken Nybegynder
06. august 2005 - 16:30 #6
Sort ell. hvid ledning til sort på power
"Den anden" til gul på power (12V)

Pas på fingrene - at blæseren ikke "hugger" en finger...
Avatar billede majsmarken Nybegynder
06. august 2005 - 16:33 #7
Hvis de larmer for meget kan du faktisk sætte de 2 ledninger til 7V på denne måde:
Mellem GUL og RØD på power er nemlig 7V (12V-5V = 7V) - de ruller fint. Mindre luft med MEGET mindre larm !!!

Jeg finder lige et foto - har været oppe og vende her på eksperten tidl...
Avatar billede majsmarken Nybegynder
06. august 2005 - 16:52 #8
Her er den:
http://www.tweakup.dk/article/238/dk/
Svar på dine opr. spm. - med billeder/foto guides!!!
Avatar billede straeller Nybegynder
06. august 2005 - 16:58 #9
Nu er jeg helt lost.. :s

Altså: Der sidder to ledninger i blæseren. En rød og en sort. Den sorte skal sættes sammen med den sorte fra "Power" og den røde skal sættes sammen med den gule på "power".
Rigtigt?
Så er det bare lige det lille ord "power" som jeg ikke ved, hvad er.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
06. august 2005 - 17:37 #10
Kig på bilederne ved http://www.tweakup.dk/article/238/dk/ ...
Avatar billede straeller Nybegynder
06. august 2005 - 18:44 #11
Tak. Det virker nu.
kom med et svar
Avatar billede majsmarken Nybegynder
07. august 2005 - 10:30 #12
... altså forbundet til de 7V ?
Avatar billede majsmarken Nybegynder
07. august 2005 - 10:30 #13
ping...
Avatar billede straeller Nybegynder
07. august 2005 - 15:07 #14
nej. 12v. de larmer i særlig meget.. =)