Avatar billede mach3 Nybegynder
04. august 2005 - 19:50 Der er 15 kommentarer og
3 løsninger

Windows XP firewall ok?

Hej,

Er der nogen som har links til sider, hvor de gennemgår eller sammenligner den indbyggede firewall i Windows XP med andre firewalls?

Jeg er klar over, at XP firewall'en ikke blokerer udgående trafik, men er den ikke ok udover det?
Avatar billede bufferzone Praktikant
04. august 2005 - 19:52 #1
XP firewall, er IMHO ikke god nok, den håndtere kun indgående trafik og ikke udgående trafik og det ermeget vigtigt at en firewall gør det. jeg finder lige et link til dig
Avatar billede bufferzone Praktikant
04. august 2005 - 19:53 #2
Denne artikle beskriver de overvejelser der bør gørst i forbindelse med firewall reglsæt. Den beskriver bl.a. hvorfor XP firewall ikke duer

http://www.eksperten.dk/artikler/554
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
04. august 2005 - 19:55 #3
Nej, Windows XPs firewall er ment som et minimum sådan at de der ikke får installeret en bedre firewall i det mindste har den. Den er ikke ment som en konkurrent til de andre firewalls på markedet. Men den har forbedret sikkerheden betydeligt for mange mennesker i forhold til tidligere versioner af Windows (XP).
Der findes eksempelvis Zonealarm, som kan hentes i en gratis version fra:
http://www.zonelabs.com/store/content/catalog/products/sku_list_za.jsp?lid=dbtopnav_zass
Avatar billede majsmarken Nybegynder
04. august 2005 - 20:43 #4
... men XP's firewall med ServicePack2 er bedre (eller mindre dårlig?) end den i en RÅ Ikke-MS-opdateret XP.
Avatar billede boxer Nybegynder
04. august 2005 - 21:15 #5
Sygate Personal Firewall er gratis og kan downloades her:
http://smb.sygate.com/download_buy.htm

Den ER meget bedre end XP's firewall. Den skal du huske at disable hvis du installerer en anden firewall.
Avatar billede thorand Nybegynder
04. august 2005 - 21:16 #6
Avatar billede mach3 Nybegynder
04. august 2005 - 23:09 #7
Men der er ikke nogen (kendte) huller i XP firewall'en?
Avatar billede mach3 Nybegynder
04. august 2005 - 23:12 #8
thorand >> tak for det.
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
07. august 2005 - 20:55 #9
mach3: Ikke mig bekendt, men den er utilstrækkelig.
Avatar billede mach3 Nybegynder
08. august 2005 - 18:18 #10
Er dette forkert?:

Med sund fornuft og win xp sp2 firewallen slået til er det muligt at være beskyttet komplet imod virus og spyware?
Avatar billede thorand Nybegynder
08. august 2005 - 18:23 #11
Her er test fra Tænk, det er vel et fornuftig svar:)

http://www.taenk.dk/upload/application/fc863b87/08_12_tt52.pdf
Avatar billede boxer Nybegynder
08. august 2005 - 19:19 #12
Nej, det er det absolut ikke. Selv med de bedste firewalls kan du få virus. Du skal da have et antivirusprogram også.
Avatar billede mach3 Nybegynder
08. august 2005 - 21:14 #13
Kan man få virus, hvis man sørger for at have et komplet opdateret system (windows update) og så ellers lader være med at åbne filer, man ikke ved hvor stammer fra (samtidigt med at man har en firewall, eksempelvis xp sp2 firewall). Og i det hele taget ikke kører active x installationer eller andre skumle installationer man skal sige ja til (som man ofte bliver tilbudt på nettet).

Det kunne være godt med nogle konkrete eksempler.
Avatar billede boxer Nybegynder
08. august 2005 - 21:24 #14
Via et link i en email.
Avatar billede thorand Nybegynder
08. august 2005 - 21:26 #15
Du kan få virus bare ved at åbne en mail, mange har sat deres mailprogram op til at vise en læserude, der er nok.
Personlig har jeg ikke haft virus endnu, men jeg har altid, ca 13år, brugt antivirusprogram. I dag bruger jeg Kaspersky, men så bruger jeg kun Xp's firewall, nu er jeg dog ikke en der går ind på specielle sider, men det hjælper også at Routeren har indbygget firewall, og der er ikke åbnet andre end de porte der skal bruges.
Med hensyn til sikkerhed i systemet, hullerne bliver jo ikke opdaget af Microsoft det er mange andre, nogle af dem er Crackere og så  er problemerne der.
Avatar billede mach3 Nybegynder
08. august 2005 - 21:36 #16
thorand >>
Men vira som benytter huller i Windows, som endnu ikke er blevet opdaget eller patched, kan vel heller ikke fanges af antivirus scannerne?

Jeg husker da sasser udkom og lagde mange uopdaterede windows maskiner ned (Microsoft havde udgivet patch - mange havde bare ikke hentet den ned) - var antivirus programmerne dengang i stand til at fange sasser? Eller var det først dagene efter angrebene at de fik styr på det?

Men eksemplet viser også, at hvis man fra starten af havde en opdateret windows ville man ikke have fået sasser ind - uanset om man havde firewall og antivirus eller ej.

Men jeg var ikke klar over, at man kunne få en virus blot i gennem en læserude i sit mail program. Det er ikke noget jeg anvender, men der er endnu en ting, som man skal være opmærksom på at slå fra så :o)
Avatar billede thorand Nybegynder
08. august 2005 - 21:50 #17
Det har du lidt ret i, men antivirusprogrammer, eller mange af dem bliver opdateret flere gange i døgnet, mit program søger efter opdateringer hver anden time. Microsoft er jo relativ langsom til at komme med deres opdateringer. Så ud fra det vil jeg ikke undvære antivirusprogram. Jeg ville ærlig talt ikke turde.

Antivirus fabrikanterne er også blevet meget bedre til at komme tingene i forkøbet, også fordi virusprogrammerne også søger efter bestemte mønstre,
Avatar billede mach3 Nybegynder
10. august 2005 - 22:02 #18
Tak