Avatar billede Slettet bruger
11. april 2001 - 08:23 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Ping over router

Jeg har en W2K maskine og en linuxserver stående der deler en ADSL
forbindelse via en HUB->Router. Jeg vil gerne have mulighed for at pinge
serveren udefra men når neg pinger min globale ip får jeg \"Request time
out\". Jeg kan se på min firewall at min W2K maskine blokere \"pinget\",
hvordan får jeg routeren til at sende pinget til serveren??

(Jeg har prøvet at bytte om på de to interne IP adresser, men det løser ikke
problemet. Jeg kan sagtens pinge begge maskiner internt)

Med venlig hilsen
Rasmus
Avatar billede top Nybegynder
11. april 2001 - 10:52 #1
Har du en firewall på din win2k maskine, er det den du vil pinge, og har den din globale ip?
Avatar billede Slettet bruger
11. april 2001 - 11:15 #2
Jeg har en FW på min W2K maskine, men det er IKKE den jeg vil pinge, men derimod serveren(Mandrake 7.2)
Avatar billede top Nybegynder
11. april 2001 - 11:19 #3
PRøv at give din linux den globale ip, og din w2k en fra en lukket serie (fx. 172.17.5.5). Så burde din w2k firewall ikke kunne blokere for noget som helst. Så kan du sætte din linux box som gateway på w2k (hvis ikke du kan sætte ruteren direkte) så den også kan komme på nettet.
Avatar billede soren_han Nybegynder
11. april 2001 - 13:19 #4
Kan du komme med en bedre forklaring over din opsætning..
Hvilken ip nummer har dine Server..
Bruger du NAT eller PAT?
er der åben for ICMP i din Router??
og har du lavet en static map i din router???
Avatar billede Slettet bruger
11. april 2001 - 13:30 #5
min server har 192.168.1.4
Jeg bruger nat til 20,21,23 og 80
Hvordan åbner jeg for ICMP??
Static map??
Avatar billede top Nybegynder
11. april 2001 - 13:43 #6
Følgende ip adresser er reserverede til loklnet (og bliver derfor ikke routed ud på internettet)

172.16.0.0 - 172.31.255.255
192.168.0.0 - 192.168.255.255

Har du ikke fået et globalt ip nummer?
Avatar billede Slettet bruger
11. april 2001 - 13:51 #7
Jo, jeg har en global IP adresse, den ligger inden for Worldonlines adresser 213.xxx.xx.xxx
Avatar billede top Nybegynder
11. april 2001 - 13:53 #8
Det er den eneste du kan pinge \'udefra\'.. So sorry, men sådan virker ip :-)

Det eneste du kan gøre er som jeg svarer ovenfor..
Avatar billede Slettet bruger
11. april 2001 - 13:57 #9
Det jeg klar over. Men \"pinget\" når jo videre fra min router til min W2K maskine. Hvis jeg disabler min firewall, på w2k maskinen kan jeg får jeg fint svar tilbage. Derfor burde det vel også kunne lade sig gøre at få svar fra serveren? Jeg kan jo sagtens pinge denne internt...
Avatar billede top Nybegynder
11. april 2001 - 14:04 #10
At du kan pinge den internt har intet med det andet at gøre.. Det kan du fordi du er på samme subnet (og en ip-pakke fra 192.168.1.4 derfor ikke møder en ruter).

At din win2k maskine svarer må være fordi du laver en portmap eller noget lignende (altså sender 213.xxx.xx.xxx:80 videre til 192.168.1.4)..
Avatar billede Slettet bruger
11. april 2001 - 14:13 #11
Det eneste jeg natter er de ovenstående porte, de bliver nattet til min server 192.168.1.4, alt andet trfik bliver af sikkerhedsmæssige grunde nattet til 192.168.1.2, som ikke eksisterer i mit neværk. Sender ping ud på en bestemt port?? Den kunne man jo så evt natte videre??
Avatar billede Slettet bruger
12. juni 2001 - 20:03 #12
Lukket, ingen løsning fundet...
Avatar billede Slettet bruger
12. juni 2001 - 20:03 #13
...