Avatar billede carstenknudsen Nybegynder
04. august 2005 - 11:02 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvad er .jsp's contenttype?

Jeg har en servlet der begrænser adgangen til filer i diverse underdirektorier. Der er dog det lille problem, at jeg ikke ved hvad jeg skal sætte de beskyttede jsp filers contenttype til; gør jeg intet returnes de som tekst. I conf direktoriet for Tomcat er der erklæret en JSP servlet for *.jsp, som jeg troede tog vare på dette problem, men den bliver tilsyneladende overtrumfet af ens eget filter og der mangler jeg at tilføje noget. Alle andre filtyper virker min servlet fint med.
Avatar billede arne_v Ekspert
04. august 2005 - 11:05 #1
JSP genererer noget

hvad det er bestemmer JSP siden jo selv

i 99.98% af tilfældene returnerer JSP text/html
Avatar billede arne_v Ekspert
04. august 2005 - 11:05 #2
eller har jeg misforstået ?
Avatar billede carstenknudsen Nybegynder
04. august 2005 - 11:13 #3
Det er selvfølgelig rigtigt, lad mig forklare lidt nærmere.
Hvis en fil i et beskyttet direktorie udbedes checker servletten om brugeren er logget ind og har lov til at få filen. Har brugeren lov til det sættes contenttype til f.eks. appliation/pdf.
Nu beder brugeren istedet om at se en jsp fil (der f.eks. genererer en menu i text/html). Problemet er, hvad min servlet så skal gøre?
Skal jeg bruge noget som:
RequestDispatcher rd = request.getRequestDispatcher( "enellerandenfil.jsp" );
men så vil mit filter måske få den smidt i hovedet igen med rekursion til følge?
PS måske der idag generes mere end 0.02% text/xml? :)
Avatar billede arne_v Ekspert
04. august 2005 - 11:25 #4
jeg kan ikke huske om filter også applies på forward eller det kun er rigtige requests
(herunder selvfølgelig redirects)

typisk vil man give en specifik extension til en sådan action servlet

hvis du nu mapper *.carsten til din servlet, så er det vel nemmere at
forwarde til noget.jsp
Avatar billede carstenknudsen Nybegynder
04. august 2005 - 12:31 #5
Nu er jsp filen flyttet udenfor det beskyttede direktorie, så er jeg ude over problemet.
Avatar billede arne_v Ekspert
04. august 2005 - 20:29 #6
hvis du flytter dem udenfor - har du så ikke et sikkerhedsproblem ?