Avatar billede andreas_og_far Praktikant
02. august 2005 - 13:42 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Billigste Internet adgang - Tlf. eller Fast linie

Hej Alle

Måske et lidt dumt spørgsmål, men ikke desto mindre meget relevant for mig.

Min søster - voksen - skal have nyt internet abbonement.
Hun har tidligere haft tlf. forbindelse via modem til TDC. Hun er ca. ½ time på nettet hver anden dag.

Spørgsmål:

1.
Hvad er det absolutte billigste modem/Internet abbonement man kan få ??

2.
Hvis hun nu skulle have ADSL(Fast linie) - hvor finder man så den billigste løsning - det skal være så billigt som muligt - download/upload skal ikke være noget særligt !!

PS: Jeg har kigget på Webspeed fra TDC, men det kan hun ikke få, for hun har ikke Kabeltv.

Er der nogle der kan og vil hjælpe os ???

TAK
Avatar billede silvershadow Nybegynder
02. august 2005 - 13:48 #1
Hvis hun nu bor i en lejlighed, så kunne hun jo dele en internetopkobling med sin nabo. Måske var det en ide.
Avatar billede andreas_og_far Praktikant
02. august 2005 - 13:49 #2
Ja, god ide. Det har jeg faktisk selv gjort.
Men NEJ - Hun bor i hus og der er ingen mulighed for deling, med naboer eller lign.
Avatar billede vejmand Juniormester
02. august 2005 - 13:53 #3
2. Hvis hun er i arbejde, er det måske en idé at tale med arbejdsgiveren om medarbejderbredbånd? Det er uden udgifter for arbejdsgiver.

http://erhverv.tdc.dk/artikel.php?dogtag=tdc_e_int_inf_medb_arbm_pr
Avatar billede andreas_og_far Praktikant
02. august 2005 - 14:03 #4
Ligeledes en god idé - men desværre. Hun arbejder som pædagog.
Muligheden er ikke tilstede - endvidere er det også for meget arbejde, for den lille smule internet hun bruger........
;-)
Avatar billede silvershadow Nybegynder
02. august 2005 - 14:05 #5
Hun bliver nødt til at flytte. Enten til et hus, hvor man kan få WebSpeed eller til et hus eller lejlighed hvor ComX i nær fremtid lægger fiber, så kan hun få 512/512 for 49 kr/md. Det er nok det billigste jeg har set.

Mit umiddelbare råd ville være at starte med et modem, når prisen er så afgørende, der sker en del i de kommende måneder prismæssigt tror jeg på ADSL-siden.
Avatar billede andreas_og_far Praktikant
02. august 2005 - 14:29 #6
Idéen med at flytte er så en af de lidt mindre gode idéer......

Men modem -> Ja, det var skam også med i mine overvejelser (se indlæg #1) - så....Hvilken modemforbindelse skal hun have ??

Tak - og fortsat god dag allesammen....
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
02. august 2005 - 14:33 #7
Du kan overveje: http://www.editorial.tele2.dk/?page=privat_internet_highway&t2page=privat_internet_highway
200 kr/måned + 1000 i oprettelse. Det sidste er selvfølgelig en ulempe ... ;)
Avatar billede andreas_og_far Praktikant
02. august 2005 - 14:49 #8
Tjaa...Men som du selv ved - så bliver det meget dyrt i den sidste ende.
Avatar billede silvershadow Nybegynder
02. august 2005 - 15:28 #9
Hos de fleste teleselskaber har du et "gratis" internet abonnement, når du har et fastnetabonnement (TDC, Tele2, Telia osv), så det er vel bare at købe et modem, fås eventuelt hos Zitech varenr 230235 intern 56k v92 PCI modem koster 195,-kr med moms, øh... forudsat det ikke er en bærbar, så er det højst sandsynligt indbygget.
Avatar billede hexya Nybegynder
02. august 2005 - 17:05 #10
Dyrt i sidste ende med forbrugsafregnet..? Da vist ikke, hvis udgangspunktet er 15min. pr. dag. Fx fuld download på 256kb/s i 15min = ca 30MB x 30 dage = under Highway's 1000MB limit.
Det er langt billigere end TDC's ved samme forbrug. Er forbruget dog langt mindre er TDC billigere med 99kr/md +75øre/MB:
http://privat.tdc.dk/artikel.php?dogtag=tdc_p_int_bre_priser

Se TDC's ca. beregninger over tjenester og sites båndforbrug:
http://privat.tdc.dk/popup.php?id=67814

Men en forbrugsafregnet løsning giver selvfølgelig ikke plads til at øge forbruget. Hvilket sikkert hurtigt ville ske, hvis brugeren tidligere har surfet på modem og nu ville skifte til bredbånd.

Tror pokker hun ikke bruger længere tid online, hvis det har foregået over modem. Det er selvfølgelig også måden, man sikrer sig, at man aldrig kommer til at øge sit forbrug ;). Det er med jeres opgivne forbrug på 15min/dg, da også langt den billigste løsning.
Absolut billigste med modem (og langt de billigste tlf-fastnetpriser, selv deres fastnetabbo er 11 kr mindre end TDC's! (har selv brugt dem i tre år):
http://www.uvtc.com/timepiece/denmark/internet/modem.asp?jezik=danish
Og et 56K modem får i for under 100kr på dba.dk

Måske er der noget jeg ikke ved, eller har forstået, men kan man få modem uden at have fast telefonforbindelse? Det ser ud som om du skelner i dine to spørgsmål.
For hvis hun under alle omstændigheder skal have fastnettelefon, så er oprettelsesafgiften til fx Highway på 1000kr + 200kr/md nok til at holde Cybercity's Adsl 128/128 Kbit/s til 239kr/md kørende i to år.
http://www.cybercity.dk/privat/produkter/adsl/priser_og_produkter/index.phtml#pfsd373

Hvis jeg var jer, ville jeg dog nok vælge en 256/128Kbit, og så er den billigste fra TDC til 259kr/md.

Telestyrelsens prisguide er det helt rigtige udgangspunkt for prisundersøgelser - på trods af, at den ikke nødvendigvis altid har de allernyeste priser med:
http://www.teleprisguide.dk/
Avatar billede hexya Nybegynder
06. august 2005 - 12:19 #11
Tillader mig at lægge et svar, såfremt du fristes til at uddele point :^)
Avatar billede andreas_og_far Praktikant
12. august 2005 - 13:46 #12
Perfekt.
;-)