Avatar billede vindum Nybegynder
01. august 2005 - 19:24 Der er 4 kommentarer

Ændre rpm på min grafikkort-blæser?

Hej, jeg sidder med et 7800gtx fra gainward og mit spørgsmål går på om man kan ændre hastigheden på standardblæseren. Jeg ved ATI har en styring til deres, så måske findes det os til nvidia. Problemet ligger i, at den ikke selv ændrer sig, selv om det bliver varmt..ikke af hvad jeg kan høre, eller mærke. Man kan selvfølgelig lave sin egen styring manuelt, men det vil jeg helst undgå
Avatar billede jokkejensen Novice
01. august 2005 - 19:27 #1
bare af nysgerrighed ... hvorfor ?

Men du skal nok ud og investere i en ny køler.. hent eventuelt power fra en af cpu køler slottene (hvis der er flere), så kan de styres gennem forskellige motherboard applikationer
Avatar billede vindum Nybegynder
01. august 2005 - 20:01 #2
profil/blæser fejler ingen ting, så det skal ikke skiftes. Når man booter op, bliver vga-blæseren testet e.lign., hvis ikke på 100%, så i hvert fald højere end den kører nu. Så jeg ved, at den kan køre hurtigere og et eller andet må styre den, er min teori. Jo, jeg kan netop tag strøm andet steds og så, i mit tilfælde, sætte manuelt styring til..
Man kan altid presse sin hardware lidt yderligere.
Avatar billede hvidgaard Nybegynder
09. august 2005 - 14:15 #3
Den er så vidt jeg har forstået automatisk (tror det er ret advanceret at skrive et stykke software der kan tilsidesætte styringen og selv overtage), og da coren ikke throtler før ved 120+ grader er der ingen grund til at køle ekstra før man når 80-100 grader. Hvis det er med henblik på overclocking så vil jeg anbefale dig at købe en 3-parts køler som Zalman VF700-Cu eller evt vandkøling
Avatar billede vindum Nybegynder
11. august 2005 - 17:13 #4
Jeg fandt et program, fra gainward selv, hvor det skulle være muligt at styre hastigheden. Men det fungerer ikke, så det er endt med jeg har sat manuel styring til. Jeg har faktisk vandkøling til grafikkort, men fjerner jeg den profil, som sidder på nu, ryger kølingen til rammene os, og så skal jeg til at finde en holdbar løsning til det. Selvfølgelig kan man betale sig fra det, men kortet koster i sig selv en del, og jeg nægter at bruge flere penge lige på det område