Avatar billede mydream Nybegynder
31. juli 2005 - 11:02 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

domænenavne med danske bogstaver

Jeg ved ikke om kategorien er korrekt, men her er spørgsmålet:

Jeg ønsker at købe et domænenavn med ø i, men kunne godt tænke mig at kende tidshorisonten for, hvornår internetexplorer kommer med, sådan at de også kan bruges til noget.

Indtil da vil jeg naturligvis have et oe navn i stedet for, men er der nogen der ved, hvornår det ventes at fungere med æ ø å ?
Avatar billede gulkings Nybegynder
31. juli 2005 - 11:13 #1
Firefox og diverse andre browsere understøtter allerede specialtegn. Så vidt jeg husker er version 7 af IE også klar til de specielle tegn.(Er lige kommet i en beta)

Husk dog i den sammenhæng, at det stadig kun er DK samt Sverige og Norge der kan gøre brug af tegnene(de danske ihvertfald). En amerikaner eller italiener vil ikke kunne bruge et domænenavn med æ,ø eller å...
Avatar billede mydream Nybegynder
31. juli 2005 - 14:42 #2
Det lyder som om der er et par års udsigt til det, er det korrekt?

Vil du lægge et svar?
Avatar billede klaverand Nybegynder
31. juli 2005 - 14:48 #3
Vil ikke anbefale at du bruger ÆØÅ i dit domænenavn for som gulkings skrev, så er det kun Danmark, Sverige & Norge der kan gå ind på din side. Det er en skidt idé hostmasteren har fået :)
Avatar billede keysersoze Guru
31. juli 2005 - 15:23 #4
er det endeligt bekræftet at æøå vil virke i IE7 eller ligger det ikke stadig på gisnings-niveau?

mht at bruge æøå mener jeg ellers at dk-hostmaster havde sat noget om så det virkede alligevel under visse betingelser. og hvis det nu virkede og alt det kan jeg nu ikke se nogle problemer i at have æøå-domæner - har man en side målrettet udelukkende til det danske marked er det jo ligegyldigt om det kun er dk, se og no der kan se det...
Avatar billede klaverand Nybegynder
31. juli 2005 - 15:25 #5
keysersoze, er det jo så ikke helt... der er jo mange danskere udsendt & flyttet langt væk fra DK... Og det kan være smart at ALLE har en mulighed for at komme ind på de pågældene sider! :)
Avatar billede keysersoze Guru
31. juli 2005 - 15:33 #6
som skrevet - det "danske marked". med det mener jeg fx jukebox-udlejning og i sådanne tilfælde tvivler jeg på at danskere flyttet til australien kan have den store interesse i at gå derind - eller omvendt at man har den store interesse i at en dansker fra australien går derind.

Jeg kan blive enig med dig i at alle i "ens målgruppe" skal kunne komme ind på siden - men ikke nødvendigvis "alle".
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
31. juli 2005 - 15:36 #7
Det er også en god ide at registrere det tilsvarende domæne uden æøå, altså både www.kødpålæg.dom og www.koedpaalaeg.dom
Avatar billede gulkings Nybegynder
31. juli 2005 - 19:45 #8
Det skulle være endeligt bekræftet at IE 7 vil understøtte ÆØÅ native.
Så vidt jeg ved er endelig version af IE sat til at komme med den nye Windows Vista, der vist er på trapperne sidst på året 2006. Måske nogen kender en nærmere dato?
Avatar billede klaverand Nybegynder
31. juli 2005 - 21:10 #9
Gulkings, 3. August 2005 udkommer beta'en af Windows Vista... Nederen navn... Men kunne være de har valgt at få IE7 med i beta'en af Vista?
Avatar billede efry Nybegynder
31. juli 2005 - 22:18 #10
Vær lige opmærksom på, at selv om IE7 eller for den sags skyld ethvert andet program understøtter anvendelsen af æøå, så er der det afgørende problem for en PC med udenlandsk tastatur, at der ingen taster findes for disse bogstaver. Dvs at selv om IE7 understøtter æøå, så er brugeren af et engelsk, tysk eller fransk tastatur ude af stand til at finde tasten. For øvrigt anvender man i Sverige ikke æ og ø men ä og ö, og disse tegn er ikke det samme som æ og ø.
Avatar billede gulkings Nybegynder
01. august 2005 - 08:45 #11
Klaverand: Så vidt jeg ved ja, IE 7 er med i Vista beta, dog også kun som beta.