Avatar billede pasch Nybegynder
30. juli 2005 - 16:51 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Kæmpe problem med grafikkort/skærm!

Jeg har fået et rimelig stort problem med min computer. Det har stået på i ca. 2 mdr. efterhånden, og må indrømme at det er taget til her på det sidste. Umiddelbart er det opstået ud af den blå luft, da jeg ikke erindrer at jeg har lavet noget om på computeren, som forresten lige er rundet 2 år for et par dage siden.

Der sker det, at min skærm slukker helt af sig selv, HELT TILFÆLDIGT HVORNÅR, men det sker på nogle lidt forskellige måder:
-------
I spil: Computeren fryser i 5 sekunder (lyden siger det samme igen og igen, går i "hak") hvorefter skærmen slukker og går i standby-mode og al lyden forsvinder.

i Windows: Skærmen slukker bare helt af sig selv og går i standby-mode, lyden forsvinder.
-------
Problemerne opstår oftest når jeg spiller med et højt antal fps i spil, hvis jeg sætter grænsen ned så sker det ikke så ofte. I Windows kommer det helt tilfældigt, både når jeg downloader, surfer og ser film. Den eneste måde at få gang i computeren og skærmen er at genstarte computeren på reset eller holde on/off inde.
Jeg har ingen virus og heller ingen spyware, og desuden har jeg altid gået op i at have en "ren" harddisk.

Mit hardware - intet er overclocket:
P4 "2.4c"
Asus P4P800
Radeon 9700 np, fra Club 3D
2x256 Kingston Valueram
80 gb hdd fra maxtor
Antec Truepower 430 (PS: KUN 1 MÅNED GAMMEL - den anden gik i stykker)
WinXP pro. SP2.
Avatar billede levich Nybegynder
30. juli 2005 - 16:58 #1
Det lyder som et hardwareproblem. Tjek om der er meget støv ved blæseren på grafikkortet. Tjek om alle 512 Mb ram virker i windows, ved at højreklikke på "denne computer" og vælge egenskaber.
Avatar billede pasch Nybegynder
30. juli 2005 - 17:33 #2
Det er ikke andet end 2½ mdr. siden jeg havde gfx køleren af og rensede den for støv og skiftede pasta, så den ser helt fin ud nu (har tjekket). Begge ramklodser virker.
Forresten i går, da jeg spillede computer kom fejlen 2 gange i træk (først da jeg var gået ind i spillet) og 3. gang der kom der tynde blå og hvide streger over HELE skærmen og lyden begyndte at hakke. Kunne det tyde på at kortet er for varmt? Har aldrig oplevet det med stregerne før.
Avatar billede levich Nybegynder
30. juli 2005 - 17:40 #3
Prøv at åbne kabinettet, og være klar til at mærke efter de forskellige steder, hvor der kan bliver varmt, næsten gang den standser.
Hvis den standser pga. for høj varme, vil du kunne mærke det ved at holde din hånd ca. 1 cm fra de forskellige hardware-dele.
Avatar billede pasch Nybegynder
30. juli 2005 - 17:44 #4
okay det må jeg prøve. Jeg skal til fødselsdag om ½ time så med mindre den går ned nu så svarer jeg ikke før i aften/morgen. Delene jeg skal teste varmen på, er det Gfx, nb, cpu og..?
Avatar billede levich Nybegynder
30. juli 2005 - 17:53 #5
RAM, CPU, GFX og harddiske.

Hvis det viser sig at der ikke er problemer med varme, så vil jeg tro at det er en konflikt med en eller andet driver (f.eks. driver til lydkort), hvilket desværre er noget svært at finde ud af.
Avatar billede pasch Nybegynder
31. juli 2005 - 12:30 #6
Den har ikke været gået ned siden i aftes. Har lige opdateret GFX-driver til Cat. 5.7, så må jeg lige se om det hjælper.
Avatar billede pasch Nybegynder
01. august 2005 - 16:10 #7
Kommer lige med en opdatering: Efter at have opdateret GFX-driver i går, har den været gået ned 2 gange siden. Men istedet for at skærmen forblev slukket gik den tilbage i windows og sagde NOGET LIGNENDE, at "VPU-recover" havde ordnet noget med en "hardware-lås" og at systemet var gået over til software istedet for hardware. Jeg fik ikke denne besked da det skete 2. gang (for 3 min. siden).
Kølerne har ikke været mærkbart varmere end normalt, dog var NB en anelse lunken, men absolut intet alvorligt!
Avatar billede levich Nybegynder
01. august 2005 - 16:41 #8
VPU-recover er noget med dit grafikkort.
Kan det tænke sig at du har sat opdateringshastigheden eller skærmopløsningen for høj i forhold til hvad din skærm kan klare? Du har vel ikke en fladskærm?
Avatar billede pasch Nybegynder
01. august 2005 - 16:47 #9
Nej jeg har en Samsung Syncmaster 957p, som kører i windows 1024*768@100hz og i spil 800*600@120hz. Skærmen understøtter de hastigheder.
Avatar billede levich Nybegynder
01. august 2005 - 16:56 #10
Prøv at sætte det ned til 85 Hz i windows og 70 i spil. Bare for at se om det er det.
Avatar billede pasch Nybegynder
01. august 2005 - 17:25 #11
Har lige prøvet men får hovedpine efter 1 minut når den kører i 85 hz med hvid baggrund :((
Avatar billede levich Nybegynder
01. august 2005 - 17:32 #12
Jeg har den samme skærm og kører 1280*960@85Hz
Avatar billede pasch Nybegynder
01. august 2005 - 19:08 #13
Det lykkedes mig at få taget et billede af fejlmeddelelsen. Der skete det at kort efter jeg åbnede spillet frøs den i 5-10 sekunder, så slukkede skærmen i et kort øjeblik og billedet kom tilbage med fejlmeddelelsen stående. Musen ville ikke flytte sig, men pludselig minimerede den spillet og jeg kunne så bevæge musen.

Billede: http://img132.imageshack.us/img132/2052/vpurecover0pi.jpg
Avatar billede levich Nybegynder
01. august 2005 - 20:20 #14
Prøv at læse her: http://www.foxpop.com/imre/2005/vpurecover/vpurecover.html
NB: Der er for meget til at jeg gider at læse det.

Her er en masser gode forslag: http://www.mgforums.com/forums/showthread.php?t=40175
Spørgeren fik dog aldrig løst hans problem.
Avatar billede pasch Nybegynder
01. august 2005 - 21:13 #15
Nu har jeg lige smidt Omegadrivere på den, så må vi se om det virker. Er der VPU-recover med dem, i så fald hvor aktiverer man det?
Avatar billede pasch Nybegynder
03. august 2005 - 15:49 #16
Endnu en opdatering: Nu har den gjort det 2 gange siden jeg fik Omega-drivers. Har endnu ikke spillet spil.. Den fyser i 5 sek. skærmen går i sort, der kommer en masse streger og så er den tilbage i windows hvor alt går helt vildt langsomt (når jeg skifter vinduer og trykker på Start), men jeg får ingen fejlmeddelelse fra VPU-recover.
Avatar billede levich Nybegynder
03. august 2005 - 16:05 #17
Jeg vil tro at der er noget galt med dit hardware, idet du har prøvet flere drivere uden held.

VPU-recover er blot en funktion ved ATI-driveren, hvor du får at vide er der er sket en fejl.
Avatar billede pasch Nybegynder
03. august 2005 - 17:03 #18
Tak for hjælpen.. VIlle prøve at formatere, men gider ikke rigtig når jeg alligevel skal på efterskole på søndag...