Avatar billede larssk Nybegynder
29. juli 2005 - 12:56 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

PC til TV via s-video bliver sort/hvid

Hej alle,

Når jeg sætter min PC til mit TV via s-video til s-video bliver signalet på TV'et sort/hvid. Har læst forskellige spørgsmål her på siden (bl.a. http://eksperten.dk/spm/141474) men uden at få løst problemet. Mener desuden at jeg har læst en løsning et sted, men har ikke kunne finde det igen :-(
Er der nogen der lige har løsningen i hovedet?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
29. juli 2005 - 13:01 #1
Er der S-video indgang på dit TV, eller bruger du en scart adapter med S-video indgang?

Hvilket tv-out kort?
Hvilket TV?
Avatar billede nheilbuth Nybegynder
29. juli 2005 - 13:03 #2
Formentlig fordi den indgang du benytter på TVet ikke understøtter RGB farver. Prøv andre indgange hvis der er nogen.
Avatar billede composer Nybegynder
29. juli 2005 - 13:19 #3
se nu komemr det her til at lyde en smule hmm mærkeligt. men jeg har fakrisk arbejdet en del med den samme problamatik...
er det et tv af ældere organg.? så er det ikke sikekr der er noget at gøre

jeg akn fortælle at på mit nuværende tv et billigt sharp tv fra bilka. er der 4 scart interfaces i et af dem hedder "svideo(RGB)". og når jeg sætter scart stikket med svideo stikke i denne kan det kun blive sort/hvidt.
sætter ejg derimod den i et af de andre interfaces så starter billede oxo ud med at være s/h men men trykker jeg på interface kanppen engang til så kommer der farver på.-.. der er alså nogen gane to "modes" på hvert interface...

nu ved jeg ikke lige hvordan dit system er.... men håber det hjælper en smule-
Avatar billede larssk Nybegynder
29. juli 2005 - 13:22 #4
---> james_t_dk
Det er fra en bærbar Toshiba satelite m40. Ved ikke hvilket mærke tv-out kortet er.
TV'et er et Phillips W9308 der er et år gammelt.

---> nheilbuth
Der er ikke andre s-video indgange. Hvordan kan jeg checke om indgangen understøtter  RGB farver?
Avatar billede nheilbuth Nybegynder
29. juli 2005 - 13:30 #5
Det kan du kun hvis det står i manualen, men du skal nok som composer skriver være opmærksom på om der flere "modes" på indgangen!
Avatar billede larssk Nybegynder
29. juli 2005 - 13:51 #6
Har læst i manualen at kun ext 1 understøtter RGB. Med andre ord så skal jeg nok ha' fat i et kabel der går fra s-video og til et scart stik. Tror jeg har et på arbejde så skal lige se efter mandag 8 dage efter ferien. Takker foreløbigt for hjælpen.
Avatar billede c-holst Novice
29. juli 2005 - 15:48 #7
Der må være et sted i Driveren, hvor du kan komme til at vælge mellem Pal B som du skal bruge her i danmark, og Ntfs, som du bruger andre steder.

Er det sådan en maskine
http://www.toshiba.ca/web/specifications.grp?lg=en&section=1&group=1&product=4070&part=2874

Måske kan du bruger noget af det her

du har forbundet og genstartet din maskine.

højreklik på din skærm og vælg indstillinger.
Her må du ikke pille ved skærm nr 2, da den så vil blive aktiveret og brugt som en del af skrivebordet.
som udgangspunkt sætter du nu skærm 1 til 800 X 600 (giver det bedste resultat hos mig. Du kan altid ændre det senere

klik nu på avanceret og på fanebladet geforce-xxx

frem kommer en vinge, hvor du vælger "nview display mode"

finder nviewmodes og vælger clone/klon

hjreklik på skærm 2 og vælg "select tv format"  vælg "advanced"
vælg "pal B denmark" og vælg composite eller svideo hvis dit tv understøtter dette. tryk på anvend og sig ok til du igen er ved "vingen"
driller det lidt, kan du vinge af i detect displays

tilbage til "nview display mode" højreklik på skærm 2, vælg "change resolution" flyt skydebaren til 800 X 600. Det er kun her du må ændre opløsningen på tvskærmen. aldrig ude i de alm indstillinger

nu skulle du gerne have billede på dit tv. er det ikke i farver kan det  være fordi dit tv ikke understøtter svideo. Vælg da composite eller køb en colorfix

gå nu ind i vingemenuen "full screen video"
skal dit tv-out primært bruges til videovisning, hvor afspilleren styres via din pcskærm vælg da secondary display.
vil du styre din afspiller og alle funktioner via din tvskærm, vælg da disable

Du kan endda få billedet til at fylde hele skæmen ved, under change resolutions at vinge af i show only physical resolutions, men så bliver skærmen også ringe til alt andet en fremvisning af film
Avatar billede c-holst Novice
29. juli 2005 - 15:50 #8
ps. der findes flere modeller af m40, så jeg skal have et serienummer for at hjælpe dig videre
Avatar billede nheilbuth Nybegynder
29. juli 2005 - 16:21 #9
Jeg tror ikke det har noget med PAL/NTSC formatet at gøre. Indgangen skal understøtte RGB alligevel. Jeg ved godt at det også bliver sort/hvid hvis man sætter et NTSC signal på en PAL indgang, men tror bare ikke det er det der er problemet her!
Avatar billede larssk Nybegynder
29. juli 2005 - 21:31 #10
Toshibaen er sådan en her http://nordic.computers.toshiba-europe.com/cgi-bin/ToshibaCSG/selected_product_option.jsp?LNG=19&service=ND&PRODUCT_ID=103783&DISC_MODEL=0

Har prøvet nogenlunde som c-holst skriver, men uden held.

Er stadig åben for gode idéer for at få løst problemet.
Avatar billede c-holst Novice
29. juli 2005 - 23:42 #11
Ps. guiden jeg gav dig er fejlagtig. Den er lavet til geforce kort, men principperne passer til atikort.

Har du prøvet alle mulige indgang på dit tv. Fx gennem en scartadapter?
måske lige et andet tv. giver det farver der, ligger det nok i dit tv

Skal der gang i en colorfix
http://av-connection.com/Functions/ProductDetails.asp?HierachyID=380&PictureID=1110
Avatar billede larssk Nybegynder
30. juli 2005 - 08:45 #12
Sætter i øjeblikket min tillid til en scartadapter da ext1 skulle understøtte RGB. Skal bare lige have fat i en først.
Jeg får i øvrigt samme resultat hvis jeg sætter kapel fra s-video på pc'en og til det gule stik på siden af TV'et.
Avatar billede larssk Nybegynder
30. juli 2005 - 10:31 #13
Har så lige fået fat i en scart adapter. Det er sådan en fyr her http://www.bandridge.nl/?act=productsub&type=42669&sub=42682&lang=en&css=video (nr 3 på siden).
Har sat s-video stikket i PC'en og den anden ende i adapteren og så i tv'et. Men der er overhovedet ikke signal. Ikke engang s/h :-(

Fandt lige denne artikel http://www.eksperten.dk/artikler/15 hvor problemet behandles. Men mit tv-out står til Pal B så jeg tror ikke det er det der er problemet her.
Avatar billede larssk Nybegynder
01. august 2005 - 12:20 #14
Så har jeg fået det til at virke. Jeg opdagede at der på det s-video stik jeg havde købt manglede et ben i det ene af stikkene... Nu har jeg fået det byttet og sammen med scartstikket så virker det ganske glimrende. Og tilmed i en fin kvalitet.
Så løsningen er faktisk ganske enkel. S-video fra PC til scartadapter og i så TV'et. Håber der er andre der måske kan bruge ovenstående.
Takker for hjælpen hos alle. Hvis I smider et svar skal jeg rundhåndet dele pointene ud :-)
Avatar billede c-holst Novice
01. august 2005 - 15:49 #15
Dejligt at du fik det til at virke. Håber at kunne Hjælpe dig bedre en anden gang. Havde  egentligt ikke nået til defekt endnu, da der jo i starten var signal igennem, men bare kun i S/H.

god vind
Carsten

p.s Deler helere end gerne med nheilbuth
Avatar billede nheilbuth Nybegynder
01. august 2005 - 16:09 #16
Tak tak, ved nu ikke hvor meget jeg har bidraget med!
Avatar billede larssk Nybegynder
01. august 2005 - 16:16 #17
I processen blev jeg en del klogere på alt det der med video etc. Det er jo rart at få udvidet sin horisont af og til :-)