Avatar billede 4us.dk Nybegynder
29. juli 2005 - 08:48 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hvad er reglerne ang. gældsernæring?

Hej eksperter,

Jeg kan ikke finde informationer omkring hvilke regler der er med hensyn til gældsernæring.

Jeg vil gerne vide hvordan man får det.

Kan en person på kontanthjælp/bistandshjælp få gældsernæring?
Hvor stor skal gælden være?
Skal gælden være til stede i flere år?
Har hørt der er gældsernæring og Total gældsernæring; hvad er forskellen?

Hvis man får gældsernæring, må man så ikke eje noget og kan aldrig "komme ovenpå igen" eller hvordan er reglerne med dette (det vigtigste spørgsmål)

På forhånd tak
Avatar billede boxer Nybegynder
29. juli 2005 - 08:55 #1
En søgning på Google: http://www.google.dk/search?hl=da&q=g%C3%A6ldsanering&meta=
Håber det kan hjælpe dig.
Avatar billede lonepeter Novice
29. juli 2005 - 09:27 #2
Nu er jeg ikke lige ekspert på området, men jeg har undersøgt det rimelig fornyeligt pga et familie medlem der overvejer gældssernering....

Man operere med det man kalder 5 magre år, det betyder at fra man starter på en gældssernering og fem år frem skal man leve på noget der kunne minde om det eksistens minimum, og derefter er man så gældsfri og "ovenpå igen"

Der er selvfølgelig en helt masse betingelser der skal være opfyldt før at man kan få en gældssernering, blandt andet skal gælden være af en sådan størrelse at det er usandsyneligt at man med rimelighed nogensinde kan få afdraget gælden, det vil altså sige at chanchen for at få gældssernering for f.eks. 150.000 nok er meget lille men hvis det er 2.000.000 er den noget større.

Når man vurdere ens muligheder skal man også se på fremtiden, man kan altså ikke bare sige at jeg er på kontanthjælp eller dagpenge og kan derfor aldrig komme til at afbetale gælden, i sådan en situation beregner man ud fra at man har et job. Hvis nu at man er på førtidspension må man jo formode at man går ud fra den, da man jo ikke "bare" kan finde sig et job...

Iøvrigt spiller det også ind hvor gammel gælden er og hvordan man har fået erhvervet sig den, er gælden forholdsvis ny og opnået ved at man har "klattet" med pengene er chanchen mindre end hvis gælden er ældre og man har fået den ved f.eks. at være gået ned med en selvstændig virksomhed.....
Avatar billede boxer Nybegynder
29. juli 2005 - 10:01 #3
Dette link indeholder en masse om gældssanering:
http://www.advodan.dk/sw/frontend/show.asp?parent=1003&layout=0
Avatar billede 4us.dk Nybegynder
29. juli 2005 - 12:47 #4
Okay, det drejer sig om en person på kontanthjælp og som har gæld på ca. 160.000 kr.

Når alt er trukket er der ca. 1000 kr/mdr til at leve for - og personen bor sammen med 2 hunde og en kat.

Men den gæld hun er igang med at betale, der betaler hun eks. 100 kr på, på en måned... men der er kun 1-2 kr som ryger af den store gæld... fordi der er så mange renter hele tiden.
Avatar billede lonepeter Novice
29. juli 2005 - 12:51 #5
Udfra hvad jeg har læst mig frem til i forbindelse med at jeg undersøgte det så tror jeg ikke at der er ret store chancher for at vedkommende kan få gældssernering udfra hvad du fortæller... - men jeg synes da at i skal tage kontakt til nogle proff. måske en advokat vagt eller anden gratis rådgivning....
Avatar billede jac1979 Nybegynder
19. februar 2009 - 23:48 #6
Hej...
Et spørgsmål, vedr. gældsernæring...
Har gæld på 1.4-1.6 mil.
Husejer, kone, et barn, en hund, bil.
har en nuværende mdr. løn på 25000 kr før skat.
Mulighed for at blive arbejdsløs, konen er langtids sygmeldt, dvs penge fra kommune osv.
Nyt muligt arbejde, med udannelse i 1-1.5 år.de første 8 mdr ca 7-8000 kr efter skat. de næste 4 mdr 16800 før skat. uddannet ca 18000 kr før skat og stadig med uvished og konen kommer til at arbejde mere...
Hvordan ville man stå der? Tror ikke udmidelbart at det store spring på knapt 7000 kr ville være helt uundværeligt med hus barn osv og med go gæld..
Håber nogen kan gi et svar.
Avatar billede vejmand Juniormester
19. februar 2009 - 23:54 #7
jac1979 >> Du skriver en kommentar i et næsten 4 år gammelt spørgsmål???
Jeg tror der er noget større chance for svar, hvis du opretter et nyt spørgsmål.  :-)
Klik på Opret Spørgsmål øverst til højre, under dit profil-navn.
Vær opmærksom på at spørgsmålet oprettes i den rette kategori.