Avatar billede kamonika Nybegynder
10. april 2001 - 14:00 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Få adgang til C: på gammel 386sx med vigtige opl.

Hej Alle

Jeg har en maskine (gammel 386sx) med nogle meget vigtige oplysninger. Det er en Olivetti maskine fra ca. 1993.

Der er adgang til a: når man booter op, men den kan ikke fine c: drevet. Man skal vel ind i bios eller bruge noget disk manager for at få den op at køre.

Et forsøg på geninstallation af DOS er vel også en mulighed?

Al hjælp er velkommen da det drejer sig om vigtige oplysninger på c: drevet.

Mine point sidder meget løst hvis der er en der kan komme med et godt svar der kan løse dette akutte problem.

På forhånd tak for hjælpen
Kamonika
Avatar billede makse Nybegynder
10. april 2001 - 14:02 #1
Ser bios C-drevet? (Harddisken)
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
10. april 2001 - 14:03 #2
den hurtigste måde er at pille harddisken ud af den gamle maskine og sætte den over i din egen og så kopiere data\'ene fra den gamle hd over på dit eget c-drev!
Avatar billede mewsw Nybegynder
10. april 2001 - 14:03 #3
Er der et c drev ?
Avatar billede gitrian Nybegynder
10. april 2001 - 14:03 #4
Hvad mener du med at den ikke kan finde c:-drevet?

Er det i Opstarten, eller når du skriver c: på prompten?

Hvis det er det første vil en geninstallation af DOS ikke hjælpe, da den jo ikke kan finde harddisken.

Prøv i stedet at se i BIOS om harddisken er sat op.

Prøv evt. også at undersøge om alle kabler sidder ordentlig fast i maskinen.
Avatar billede mewsw Nybegynder
10. april 2001 - 14:05 #5
Kimrosgaard  Det er ikke sikkeret at de harddiske kan køre sammen som slave og master,
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
10. april 2001 - 14:06 #6
husk at går i bios og lad den autodetekte den gamle harddisk og husk at stille jumperen på den så du ikke får konflikter med din egen harddisk!
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
10. april 2001 - 14:07 #7
mewsw>>nej, men han kan jo sætte den alene på den sekundære ide-controller!
Avatar billede minven Nybegynder
10. april 2001 - 14:35 #8
Jeg har arbejdet meget med Olivetti i \"gamle dage\", og jeg ved det kan være noget værre bøvl med de maskiner. Hvad er det for en model helt nøjagtigt ? Måske har jeg en gammel bios diskette i reolen, som kan hjælpe dig.
Med visse modeller er det nemlig umuligt at komme i kontakt med BIOS uden maskinens BIOS diskette, og på andre skal man taste en bestemt tasterækkefølge for at komme ind i BIOS.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
10. april 2001 - 14:51 #9
Det er formentligt BIOS batteriet der er dødt, derfor skal den lære at disken er der. Dette gøres ved at auto detecte i BIOS.
Avatar billede kamonika Nybegynder
11. april 2001 - 19:24 #10
Tak for tipsene.

Til orientering oplyser jeg at bios ikke ser C: drevet

Der er et C: drev

Det er korrekt: geninstallation af dos vil ikke hjælpe.

Harddisken er ikke sat op i bios

Kablerne sidder ordentlig

Jumperne har hele tiden haft samme indstilling

Det med at bios batteriet er dødt er nok den bedste løsning jeg har hørt hidtil.

Pointsene er stadig til rådighed når problemet er løst.

Hilsen Kamonika
Avatar billede kamonika Nybegynder
12. april 2001 - 10:52 #11
Til min ven:

Kan du ikke se om du kan finde den pågældende bios diskette i reolen og e-maile filer dem til mig?

Det bør vel kunne komme ned på en 1.44\"\" diskette
Avatar billede kamonika Nybegynder
12. april 2001 - 10:55 #12
Til James t k.

Din løsning virker også interessant.

Hilsen Karmonika
Avatar billede makse Nybegynder
12. april 2001 - 11:16 #13
Prøv en af følgende metoder til at komme ind i bios, ved opstart.
Tryk Delete / Tryk Insert / Tryk F1 eller F2 / Tryk CTRL-ALT-SHIFT+DEL på det numeriske tastatur.
Tryk ESC / CTRL-ALT- + / CTRL-ALT-? / CTRL-ALT-S

Avatar billede kamonika Nybegynder
14. april 2001 - 08:27 #14
Modellen er en 386sx Olivetti PCS.

Håber i kan bruge det til noget og vi kan få løst problemet snart.

Påskehilsener Kamonika
Avatar billede makse Nybegynder
14. april 2001 - 10:43 #15
Avatar billede james_t_dk Juniormester
17. april 2001 - 14:08 #16
inde i bios sætter du maskinen op så den matcher disken, eventuelt med en auto find funktion, derefter gemmer du bios, og rebooter!

Det bør virke.
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
17. april 2001 - 15:06 #17
hvis de data er så vigtige, så hiv dog den harddisk ud af den gamle maskine og sæt den over i anden og kopier de data! hvor svært kan det være?? lad dog den gamle pc dø i fred! *GG* nu er det 7 dage siden spørgsmålet blev oprettet og de data kunne du have reddet på 30 minutter ved at gøre som jeg foreslog i starten af dette spørgsmål!