Avatar billede jesperfrier Nybegynder
26. juli 2005 - 09:48 Der er 18 kommentarer

Konfiguration af fast IP til ADSL (TDC)

Enheder:
1) Siemens XpressLink ADSL-modem
2) Linksys BEFSX41 Firewall/Router
  Sat op som DHCP Server og med dynamisk IP fra udbyder.
  Local IP Address = 192.168.2.1 (aht. VPN til arbejde).
  Start IP Address = 192.168.2.100.
  Client Lease Time = 0 (one day).
3) Windows XP PC'er med internet netkort.

Udbyder:
TDC ADSL med fast IP.

Problem:
Når PC'er logger på netværk (tændes og genstartes) afbrydes forbindelsen til internettet efter nogle få sekunder. Den genetableres automatisk igen efter ca. 10 sek. og eventlog (ID=1002, Source=DHCP) viser følgende fejl (eks. fra én PC);

"The IP address lease 192.168.2.100 for the Network Card with network address 000802E011D8 has been denied by the DHCP server 192.168.2.1 (The DHCP Server sent a DHCPNACK)."

Afbrydelser sker mens fx. anvirus opdateres og det er ret irriterende. Og MSN Messenger logger ikke selv på igen.

Jeg er rimelig sikker på at fejlen skal findes i Linksys routeren, da alle PC'er har samme problem. Og når jeg kobler PC direkte på ADSL-modem er der ikke noget problem.
Jeg har fundet mange med samme fejl, og da anbefales at sætte Linksys routeren op til fast IP (hvis man har det).

Hvordan er konfigurationen for fast IP hos TDC (har ikke kunnet finde vejledning på deres web site):

IP Address = (mit eksterne IP nummer leveret af TDC?)
Subnet Mask = 255.255.255.0
Default Gateway = ?????      (hvad skal der stå her ?)
DNS1 = 194.239.134.83
DNS2 = 193.162.153.164
DNS3 = ?????                  (anbefaling hertil ?)

På forhånd tak for forslag og svar ...

Mvh
Jesper
Avatar billede Slettet bruger
26. juli 2005 - 10:10 #1
Jeg forstår dit spørgsmål som at du ønsker at få en fast IP-adresse tildelt fra TDC det er ikke noget problem det bestiller du blot, men det koster 20 kr./mdl
Avatar billede jokkejensen Novice
26. juli 2005 - 10:14 #2
mon ikke det er den interne ip, fejl meddelesen referere til ?
Avatar billede leif Seniormester
26. juli 2005 - 10:14 #3
TDC tilbyder forskellige former for tildelte IPadresser, fast, fast DHCP, dynamisk DHCP. Og afhængig af hvilken løsning I har skal din router konfigureres forskelligt.

Men for mig ligner det en fejl i DHCP serveren internt og ikke et problem hos TDC.

Hvilken antivirus kører I med ?
Avatar billede jesperfrier Nybegynder
26. juli 2005 - 10:15 #4
Jeg har allerede et fast IP nummer fra TDC, men er usikker på konfigurationen:

Default Gateway = (hvad skal der stå her på Linksys router)
Avatar billede leif Seniormester
26. juli 2005 - 10:17 #5
Der skal stå den Gateway du har fået oplyst !
Avatar billede jesperfrier Nybegynder
26. juli 2005 - 10:21 #6
Til Leif: Tak for dine kommentarer.

1) Jeg har ikke fået oplyst nogen opsætning af TDC. Men jeg kan selvfølgelig ringe til dem ... ;-)
2) Antivirus er AVG.
Avatar billede Slettet bruger
26. juli 2005 - 10:22 #7
Du indtaster din faste
Ip adresse
DNS primær
DNS sekundær
og så kører det
Avatar billede venturer Nybegynder
26. juli 2005 - 10:24 #8
Hvis du har fast IP hos TDC bredbånd skal din router stadig stå til at få en IP tildelt dynamisk (TDC sætter deres udstyr op til at du altid får tildelt den samme IP... Dérfor kalder de det fast IP).

Så WAN skal stå til Dynamic. Du behøver derfor ikke spekulerer på DNS eller gateway eller andet.

Det du i stedet kan prøve er at slå DHCP fra i din router, og så manuelt konfigurere IP på din PC.
Avatar billede Slettet bruger
26. juli 2005 - 10:24 #9
Og de oplysninger står på din "aftale" med TDC sammen med dit
Brugernavn
Password
POP3 sever
SMTP server
Avatar billede jesperfrier Nybegynder
26. juli 2005 - 10:27 #10
Til Venture: Det lyder fornyftigt. Det prøver jeg og vender tilbage med resultatet.
Avatar billede jesperfrier Nybegynder
26. juli 2005 - 10:49 #11
Jeg har nu slået DHCP fra på Linksys router og manuelt konfigureret IP på PC, men problemet er det samme (afbrydelse og genetablering af forbindelse).

Men event log ERROR er væk, men er nu erstattet af en WARNING vedr. netkortet:

Event Type:    Warning
Event Source:    b57w2k
Event Category:    None
Event ID:    4
Date:        26-07-2005
Time:        10:43:51
User:        N/A
Computer:    PC246221037827
Description:
Broadcom NetXtreme Gigabit Ethernet: The network link is down.  Check to make sure the network cable is properly connected.

Jeg er stadig åben for forslag og kommentarer ... :-)
Avatar billede leif Seniormester
26. juli 2005 - 11:07 #12
Hvor mange klienter snakker vi om der gør det ? 1 ?
Avatar billede venturer Nybegynder
27. juli 2005 - 08:29 #13
Er dine maskiner forbundet direkte til routeren eller er der en switch imellem? Ser dine netkablet ud til at være skadede (skarpe knæk. tegn på at de har været klemt)?

Beskeden i din eventlog tyder på en hardwarefejl. Hvis maskinen er forbundet direkte til routeren kan du prøve inde fra Windows at tvingen netkortet til at køre 100mbit (gøres almindeligvis under egenskaber for selve netkortet)
Avatar billede sjh Nybegynder
27. juli 2005 - 08:51 #14
Hvis du IKKE har fast IP.. så kan du ikke bruge disse indstillinger..

Sådan ser det ud på min router..

IP Address = 80.xxx.xxx.102 (Fast IP)
Subnet Mask = 255.255.255.240
Default Gateway = 80.xxx.xxx.101 (Fast IP minus 1 tal)
DNS1 = 194.239.134.83
DNS2 = 193.162.153.164
DNS3 = 0.0.0.0 eller ingen ting

men du kan bare set Internet-stik i din computer og køre "ipconfig /all" fra cmd.exe så kan du se hvad du skal bruge af adresser..
Avatar billede sjh Nybegynder
27. juli 2005 - 08:54 #15
men jeg er også sikker på at det er en fejl fra din router..
Avatar billede jesperfrier Nybegynder
27. juli 2005 - 08:55 #16
Her er en kort status (arbejdede på en løsning i 4 timer igår). Men blev så enig med mig selv at problemet kun er kosmetisk ... og at det var spild af tid ... ;-)

Det der startede med DHCP problem på Linksys routeren er nu et netkort problem (tror jeg) på den ene af 3 PC'er.
DHCP er slået fra på router og IP er konfigureret manuelt på 3 PC'er. Alt OK på 2 PC'er - og ingen event log fejl eller warning.

Men den sidste (min egen, en bærbar compaq nc6000, med netkort Broadcom NetXtreme Gigabit Ethernet) har stadig problem med at forbindelse kortvarigt (10 sek.) afbrydes efter opstart og genstart. Og der er system event 4 warning (se ovenfor).

Jeg har bl.a. opgraderet driver, og øget "concurrent TCP connect attempts" fra standard 10 til 50 (havde også denne eventlog fejl).

Men det oprindelige problemet er der stadig ... ;-(

Jeg har hele tiden haft problem med ustabil WLAN på min bærbare, men det har aldrig været bedre efter konfiguration af fast IP. Så om ikke for andet, så fortjener dette forslag (fra venture) point - så venligst send et svar ...
Avatar billede sjh Nybegynder
27. juli 2005 - 09:21 #17
se nu her på min: http://home.get2net.dk/sjh/eksperten/634998/linksys.jpg

på dine computer..

Egenskaber for Internetprotokol (TCP/IP)
Hent automatisk en IP-adresse
Hent automatisk en DNS-serveradresse

så skulle det køre
Avatar billede sjh Nybegynder
27. juli 2005 - 09:30 #18
Jeg vil dog lige påpege, at jeg har nedgraderet Firmware til version 1.50.9.. fordi jeg havede problemer med, at min router genstarte når jeg started Skype program.. så du har måske også et program som starter op sammen med din computer som laver noget i din router.. så du får fejl..