Avatar billede grav Nybegynder
25. juli 2005 - 23:33 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Ruby on Rails + FreeBSD

Er der nogen der ved om man kan køre Ruby og frameworket Ruby on Rails på FreeBSD?
Avatar billede arne_v Ekspert
25. juli 2005 - 23:39 #1
jeg aner ikke meget om Ruby on Rails men som jeg læser http://www.freebsd.org/ports/ruby.html
er svaret ja
Avatar billede grav Nybegynder
25. juli 2005 - 23:41 #2
Super.
Jeg er totalt newbie i BSD-verdenen, men som jeg har forstået det, skal man compile alle programmer. Er det til at finde ud af, eller skal man kende alle GCC's switches ud og ind? Hvad med Webmin, kan man installere pakker via den, eller i hvertfald administrere understøttede programmer?
Avatar billede arne_v Ekspert
25. juli 2005 - 23:45 #3
jeg mener at ports systemet gør det rimeligt nemt at installere, men jeg kører
ikke selv FreeBSD
Avatar billede arne_v Ekspert
25. juli 2005 - 23:47 #4
http://ezine.daemonnews.org/200006/ports.html er lidt gammel men monstro ikke
at det stadigt virker
Avatar billede simonvalter Praktikant
26. juli 2005 - 01:49 #6
du skal ikke rigtigt vide noget om compilere for at compile fra ports.

cd /usr/ports/program/
make install clean
rehash

færdig! Det er selvfølgelig en masse andet smart som man kan og jeg vil også anbefale dig at læse freebsd handbook.
denne sektion: http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/cvsup.html (for at holde ports og systemet up-to-date)
hele dette kapitel : http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/ports.html (instalation af programmer)
http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/cutting-edge.html ( rekompilering af system)
hele dette kapitel: http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/kernelconfig.html (rekompilering af kernel)

Har du ikke kørt cvsup instalerer du sansynligvis gamle versioner af diverse programmer. har du ikke kørt make world/kernel så sidder du muligvis med sikkerhedshuller. kør security branch hvis du kun vil have opdateringer til din source når der er vigtige sikkerheds opdateringer... et par gange hver 3 måned måske.
Hvis man tager sig sammen til at læse den smule der er så er det ikke så svært selv om det måske kan være skræmmende den første gang man ser det. Når du først har fat i det så kan du lave sådan en fuld system opdatering med en 5-10 commands.

ruby on rails virker fint på min mac som bygger på freebsd og jeg har haft ruby på min server så det skulle virke.
Avatar billede arne_v Ekspert
03. september 2005 - 18:52 #7
grav>

tid at få afsluttet her ?
Avatar billede grav Nybegynder
04. september 2005 - 14:30 #8
Jep, smid et svar, først til mølle får points ;-)
Avatar billede arne_v Ekspert
04. september 2005 - 15:49 #9
vi kan vel dele ...
Avatar billede simonvalter Praktikant
04. september 2005 - 16:00 #10
svar
Avatar billede grav Nybegynder
05. september 2005 - 00:23 #11
Det kan I da :-)
Og tak for hjælpen. Jeg regnede med at skulle have en server op og programmere i Ruby hele sommeren, men så kom der et par ting i vejen ;-)
Men jeg vender tilbage til det senere.

/Grav