Avatar billede cybergyf Nybegynder
24. juli 2005 - 16:58 Der er 7 kommentarer

Ægte binært ur

Nu har jeg ledt og ledt og ledt, men jeg kan intet steds finde et ægte binært ur.

Det jeg leder efter er et ur til væggen eller til reolen (ikke armbåndsur eller softwareur), der kan vise klokken som 5bit:6bit:6bit eller 17bit med antal sekunder efter midnat.

Jeg kan udelukkende finde BCD-ure, der viser klokken ved repræsentere hvert decimal på et almindelige digitalur med et binært tal.

Har nogen set et sådant ur et sted til salg? Eller ved nogen, hvor man kan få det lavet?
Avatar billede vejmand Juniormester
24. juli 2005 - 17:03 #1
Avatar billede cybergyf Nybegynder
24. juli 2005 - 17:22 #2
Dette er netop ikke ægte binært desværre... det er et BCD (Binary Coded Decimal) ur... hvert ciffer er her kodet med 2-4bits tal, mens det jeg søger er at hvert tal (timer, minutter, sekunder) er kodet med et 5-6bits tal eller at antal sekunder efter midnat er kodet med et 17-bit tal.
Avatar billede vejmand Juniormester
24. juli 2005 - 17:30 #3
Okay, sorry, indrømmer gerne at jeg ikke ved en sk.. om det.  ;-)
Avatar billede cybergyf Nybegynder
24. juli 2005 - 17:34 #4
helt i orden selvfølgelig - det var da et bud :)
Avatar billede humax Nybegynder
24. juli 2005 - 19:28 #5
Avatar billede cybergyf Nybegynder
24. juli 2005 - 19:33 #6
Igen er dette kun et ur, der med to 4-bits tal viser et tocifret decimal-tal. Og i øvrigt er det et software-ur.
Avatar billede t-bee Novice
03. februar 2006 - 20:45 #7
Hej, mangler du stadig dit ur?
Burde ikke være så svært at lave, det er jo i virkeligheden bare en tæller, kan f.eks. laves med en PIC.