Avatar billede Slettet bruger
20. juli 2005 - 16:57 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

vandrerygsæk!!

Jeg var nede i en butik der hedder lasse hjortnæs og købe en vandrerygsæk som minder meget om den her http://www.hjortnaes.dk/templates/product.asp?ProductGuid=7419&GroupGuid=11304 med en masse smarte remme og klips og spænder osv. men så da jeg kommer hjem og slog det mig, at man kan sq, trods alle de smarte seler og remme, ikke have telt og sovepose på den, det sidder simpelthen for løst og der er ikke plads. jeg har så været inde og se på en masse andre rygsække, men det er det samme igen og igen, selv dem til over 1000 kr.

måden jeg ville have det på, er at teltet http://www.hjortnaes.dk/templates/product.asp?ProductGuid=1313&GroupGuid=11301

skal være øverst på min rygsæk, oven over mine skuldre så jeg nærmest kan læne hovedet tilbage hvis i forstår havd jeg mener. og sovposen skal kunne spændes bag på så den sidder fast. det kan man ikke med de rygsække! jeg har enda været i en del andre butikker også. nogle der ved hvor man kan skaffe den slags rygsække?
Avatar billede vilderepony Nybegynder
20. juli 2005 - 18:39 #1
butikken "Spejdersport" der ligger en i odense jeg har købt min der! :D

Her er et link: http://www.spejdersport.dk/templates/1product_variants.asp?ProductGuid=450324&indgang=gruppe <-- der sidder sån nogle sorte snore ovenpå som du kan bruge til teltet!
Avatar billede Slettet bruger
20. juli 2005 - 18:48 #2
Hejsa, der sidder også nogle snore på min men de er, dårligt nok, ikke lange nok. og hvor skal jeg have soveposen på den rygsæk?
Avatar billede vilderepony Nybegynder
20. juli 2005 - 21:10 #3
normalt bærer man selv soveposen :)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. juli 2005 - 22:37 #4
Du skal ikke have snore, men øjer (gerne i remmen) hvor du kan få pakremme igennem. Dem kan du også købe i spejder sport.

Fabrikanten af rygsækken aner jo ikke om du vil have en spegepølse eller en oliedunk spændt ovenpå/bagpå/under, så derfor sætter fabrikanten i stedet en masse små øjer, du kan bruge til at binde ting fast i. Er rygsækken lavet ordentligt, kan den tåle rigtig mange kilos træk i syningerne. Men så kan du spænde telt, liggeunderlag, sovepose og en ramme øl uden på rygsækken, forudsat du stadig kan bære den.

Find et udvalg her: http://www.spejder-sport.dk/templates/1searchresult.asp?searchstring=pakremme&SelProductGuid=on&SelProductName=on&SelProductDescription=on&SelGroupName=on
Avatar billede Slettet bruger
20. juli 2005 - 23:08 #5
Køb en større rygsæk i stedet for sådan en lille mulepose. Dvs. i hvert fald 75 L + evt. løse sidelommer. Så er der plads til at soveposen kan holdes ordentligt tør inde i rygsækken, og der er også plads til en stor jakke, og hvad du ellers kan få brug for at aflægge af tøj mens du vandrer.
Avatar billede nanonissen Nybegynder
20. juli 2005 - 23:18 #6
Jeg vil give Ole ret i at man, vis man køber en rygsæk af en vis kvalitet, kan spæne hvad som helst fast, har vandret en del og har haft telt og soveposer mm. spændt på.
Jeg kan se at du har valgt en dagstur rygsæk, og som navnet antyder er den ikke beregnet til at bære telte på, dertil skal du vælge en vandrerygsæk, måske henad

http://friluft.e-supplies.dk/ProductProps.asp?GroupId=18874

Den er blandt de billige, kunne fornemme at det var det du søgte, vis den skal bruges meget vil jeg varmt anbefale at bruge flere penge på det, jeg købte for mange år siden en rygsæk til nogle tusinder og den holder endnu, selvom den er MEGET brug

For at teltet sidder stabilt skal det værer min. to remme til at fastholde det, kan kun se en på din model!!!
Avatar billede Slettet bruger
21. juli 2005 - 02:41 #7
nano> du linker til en forside? den model jeg linkede til er ikke helt magen til den jeg har købt, men det tætteste jeg kunne finde. den jeg har hedder helt præcist Salewa Alpinix 38. Ahh, pakremme! så er det sådan man gør! kunne heller ikke forstå det, have prøvet at spænde den fast på alle mulige måder. men, hvordan bruger mand dem så? jeg er lidt forvirret, og hvad er det for nogle øjer man skal have? :S men jeg kan godt se det er det man skal, der står også inde på det link du linkede til ole "De uundværlige pakremme til rygsækken"

men jeg skal kun have teltet, og så min sovepose, som egentlig ikke er specielt stor ( måske 185 lang og knapt så bred )der er i øvrigt en del pakremme, kan i ikke fortælle mig hvor mange og hvilke jeg skal bruge, og hvordan man bruger dem, iøvrigt er jeg lidt i tvivl om min rygsæk er lavet til dem, det er lidt svært når der ikke er noget info om den på nettet. iøvrigt er der to ikoner nederst på min taske, det ene kunne godt ligne en le og det andet to pløkker, nogen der ved havd det er?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. juli 2005 - 10:08 #8
Øjerne kan være udforment vidt forskellige. I gamle dage var det læderstropper der var nittet på. I dag er det vist mest brugt med en nylonrem der er syet på som et øje, eller at selve de remme der er syet fast på rygsækken har nogle sprækker/huller, man bruger. Hvis jeg skal svare helt præcist, skal jeg se din rygsæk i levende live :-)

Hvad for nogen du skal bruge, afhænger hvor stor diameter dit telt har (eller sovepose). Disse passer nok til det meste (Der er 2 i sættet): http://www.spejder-sport.dk/templates/1product_variants.asp?ProductGuid=300916&indgang=soeg

Og måden de virker på? - det er jo en nylonrem, med et spænde i den ene ende. Remmen køres gennem øjet på rygsæggen (helst 2 af dem for at gøre fastspændingen mere stabil), køres rundt om det der skal spændes fast, for til sidst at føre enden af remmen gennem spændet, så remmen danner en rundkreds med sig selv. Altså ligesom hvis du tager en snor og binder rundt om teltet, og så samtidig lader det gå gennem øjerne i rygsækken. Spændet er med fjederbelastning så det er meget nemt at have med at gøre.
Og det gør du med begge remme - så er teltet spændt rigtig godt fast.

Du kan nogenlunde se det på liggeunderlaget på rygsækken til højre her: http://www.mikkelskov.dk/view.php?Note_id=903
Der kan du skimte "øjerne" der i dette tilfælde er nogle "billigøjer" af plastic, syet på toppen af rygsækken.
Og som du kan se på rygsækken til venstre, kan man som ofte også spænde ting på siden af rygsækken.

Ikonerne har jeg ingen idé om, hvad forestiller....

http://www.jakobkramer.dk/privat/falke/fun_rygsaek.htm viser iøvrigt hvordan du pakker den :-)
Avatar billede nanonissen Nybegynder
21. juli 2005 - 11:26 #9
er det denne her:
http://www.salewa.com/ausruestung_rucksaecke.php?chid=257&m=4&lang=uk&sid=8871d8e43cf7a504be6816c643ecc81e&prid=331&ac=det
for det er lettere at forklare når man jo ved lidt om modellen
Avatar billede nanonissen Nybegynder
21. juli 2005 - 11:30 #10
Istedet for at bruge øjerne, kan du placerer teltet under hatten. derved ligger det stabilt da den vil blive støttet over hele breden, og ikke kun hvor remmene er
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. juli 2005 - 12:14 #11
...men til gengæld får man toplommen i nakken, hvis der er noget i :-)
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
21. juli 2005 - 14:18 #12
Du kan finde mange svar på denne side med over 1000 medlemmer som alle gode sider er den gratis

outsite.org Danmarks vistnok største
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
21. juli 2005 - 14:18 #13
Avatar billede Slettet bruger
21. juli 2005 - 15:18 #14
De øjer der, min rygsæk har dem også, 4 stks OVENpå selv rygsækken, er det egentlig ikke lidt mærkeligt? den har dem ikke andre steder. til gængæld har den 2 remme placeret perfect lige over skulderen, desværre er de remme selvfølgelig lavet sådan at der lige præcist ikke kan komme sovepose eller telt igennem.

og nej rygsækken er ikke den på billedet, de har den ikke engang på deres egen hjemmeside?! det link til hvordan man pakker rygsækken hvar faktisk også ret hjælpsomt. men jeg må ud og have de øjer inden de lukker
Avatar billede Slettet bruger
21. juli 2005 - 15:23 #15
forstår heller ikke det der med at placere teltet under hatten :s
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. juli 2005 - 15:32 #16
Øjerne er anbragt ovenpå rygsækken, fordi det er der ekstra vægt skal placeres. Ellers ville det tynge din ryg - så det er der ikke noget mærkeligt i.

De to remme til skulderen er IKKE til bagage (gætter jeg på) - de er til at stramme rygsækken ind mod din ryg, når du har taget rygsækken på. Går de ikke ned til skulderstroppene?

Og det er vel ikke øjer du skal ud og have, men remme ? :-)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. juli 2005 - 15:32 #17
med "Hatten" mener nanonissen "Låget" på rygsækken...
Avatar billede Slettet bruger
21. juli 2005 - 15:38 #18
ja jeg mente remme... ahh jeg er stadig lidt morgentræt kl. 15:35 :P
og jo de remme går ned til skulderstropperne, er faktisk syet fast der og de danner så to åbne hul ovenover som man (måske) kunne putte ngoet igennem og spænde til.
ang. låget, er det så der dækker rygsækken til øverst, altså den der er placeret de 4 øjer på?
Avatar billede Slettet bruger
21. juli 2005 - 15:39 #19
i øvrigt, på det link du gav mig til hvordan mand pakker rygsækken, står der at man skal have ligge underlaget spændt fast nederst. der er ingen øjer under min rygsæk, dog har jeg heller ikke brug for liggeunderlag, men derimod sovepose. hmm
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. juli 2005 - 15:41 #20
Jeg tror du får grimt ondt i nakken, hvis du bruger remmene der går til skulderstroppene til at spænde noget fast med. De er som sagt til følgende brug:

Løsn dem helt.
Tag rygsækken på (når den ER pakket)
Juster længden af skulderstroppene, så den føles behagelig.
MENS du har den på, løfter du armene op og fanger de 2 remme. Stram nu til indtil rygsækken føles bedst mod ryggen. Det sørger for at hive mest mulig af vægten ind mod din ryg.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. juli 2005 - 15:44 #21
Og ja, du har ret med låget/hatten. Det er klappen der ligger hen over rygsækken.

Liggeunderlaget skal ikke nødvendigvis spændes under rygsækken. Det kan også ligge indeni, ovenpå, hænge bagpå, eller i mangel af bedre spændes på siden. Man skal passe på at hænge for meget bagpå, da man ikke vil have vægt ud fra kroppen. Det samme i siden, fordi man jo ikke vil have en rygsæk der vejer mere i den ene side end den anden. Men et liggeunderlag vejer typisk meget lidt, og kan derfor spændes på overalt.

Men du ligger måske ikke på liggeunderlag? - bliver det så ikke koldt og hårdt når du sover?
Avatar billede Slettet bruger
21. juli 2005 - 15:49 #22
Jo meget, men jeg må se i øjnene at jeg ikke kan have både telt,sovepose og ligge underlag i den her rygsæk, det er vist nok kun en 38 liters. godt du lige sagde det der med remmene. men ang at placere teltet under hatten, det har jeg haft prøvet, men der e rikke rigtigt noget at spænde det fast med, så det kommer bare til at svaje fra side til side. men altså, jeg kan have en af tingene oven på rygsækken,right? men hvad gør vi så med den sidste?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. juli 2005 - 16:02 #23
Hvis du køber remme der er lange nok, kan du jo spænde det sammen ovenpå.
Eller nok bedre - så køber du 2 sæt remme, og spænder først teltet (det tungeste) på "hatten". Bagefter spænder du så soveposen ovenpå teltet - eller spændernden på remmen(e) der lukker "hatten". Evt på højkant.

Men husk bare at vægten skal holdes så højt og langt inde mod ryggen som muligt.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. juli 2005 - 16:03 #24
....og hvis du alligevel skal ud og købe remme, så tag da rygsækken med og spørg i butikken. De kan se rygsækken, og kan dermed råde dig til hvordan det næmmest spændes fast.
Avatar billede Slettet bruger
21. juli 2005 - 16:05 #25
ok, jeg tror også det blvier løsningen, tak for hjælpen, opretter du lige et svar så jeg kan give dig points´ne?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. juli 2005 - 18:38 #26
Kommer her...
Avatar billede Slettet bruger
21. juli 2005 - 20:25 #27
var i øvrigt nede i spejdersport, lidt dårlig vejledning man fik, jeg spurgte og han sagde at man bare skulle putte dem på, forklarede ikke rigtigt, men ejg kan godt finde ud af det nu