Avatar billede Slettet bruger
18. juli 2005 - 15:59 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Problemer med bærbar

Hej eksperter:-)

Jeg har et pænt irriterende problem: Jeg vil på nettet men kan ikke:-( Jeg sidder med en Presario 2100, og jeg synes den har alle de rigtige indstillinger, men det virker bare ikke. Min mor har en Presario 2500, og der er overhovedet ingen problemer med at komme på nettet med den. Jeg kan godt oprettte en netværksforbindelse mellem 2100'eren og min bærbar, men jeg kan ikke komme på nettet. Og hvis jeg prøver at reparere forbindelsen, så siger den at det det kan den ikke finde ud af...
Hilfe bitte!
Avatar billede Slettet bruger
18. juli 2005 - 16:00 #1
rettelse der skal står forbindelse mellem 2100'eren og min stationære, og ikke bærbar!
Avatar billede Slettet bruger
18. juli 2005 - 16:04 #2
Specifationer: Jeg kører XP home edition, og modemet er et SB 4200 fra motorola, og jeg har præsteret at få det til at virke før, men indstillingerene er ikke lige de rette denne gang
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. juli 2005 - 17:18 #3
Motorola modemet kender de pc'ere som har lov til at gå på nettet og nægter simpelthen adgang til andre der ikke er registreret i modemet.

Hvis du har muligheden kan du prøve om du kan "spoofe" mac-addressen og skrive den stationæres mac-addresse ind på din presario 2100. Hvis du kan, er det i egenskaber for netkort, fanebladet avanceret, netværksaddresse.

Du ser macaddressen på den stationære ved at skrive
ipconfig /all
i en dosprompt

Det er den der hedder Fysisk addresse.

I alt det ovenstående er jeg gået ud fra at du IKKE har en router, men er koblet direkte op mod motorola modemet, evt gennem en switch.
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2005 - 11:17 #4
Beklager at det lidt tid at få respons!
Det funker ikke:(
Og jeg er, som du regnede med, koblet direkte op til modemet.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. juli 2005 - 11:33 #5
Mit umiddelbare råd er at anskaffe en router.

En god en kunne være denne:
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=240155
til 299,-. Den er udmærket til formålet. Jeg har sat nogle stykker op og de er meget nemme at konfigurere og hamrende stabile.

Fordelene er at du får fuldstændig frihed på indersiden af routeren til at sætte alle de pc'ere på som du har lyst, og alle vil de være beskyttet af den naturlige firewall som ligger i en router, hvor det er ydersiden af routeren som angribes af alskens vira. Det er den immun overfor og sender det ikke videre på indersiden.

En anden mulighed er selvfølgelig at bestille en fammillieopkobling ved din udbyder, hvor du så kan have nogle flere computere på, men routerløsningen er den jeg ville vælge.
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2005 - 11:45 #6
Jeg ønsker ikke at købe en router, da det ikke er min computer, dvs det vil være spild af penge i min øjne. Vi har allerede 2 dynamiske ip-adresser, så det burde være muligt at få den bærbare på nettet, og det er jo lykkedes før (men jeg kan bare ikke huske hvordan:( )
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. juli 2005 - 12:06 #7
I så fald synes jeg du skal ringe til din udbyder og få hjælp af dem.
De kan slette den ene macaddresse så du kan komme på med den bærbare. Det kan du faktisk ikke selv uden at det bliver rimeligt teknisk.

Jeg har selv gjort det på et tidspunkt på en opkobling til webspeed, men efter vedkommende fik skiftet surfboard modem var det ikke længere muligt, så jeg mistænker at det ikke længere er muligt for privatmand selv at gøre det.

Det er noget med at tage stikket fra til internettet så modemet ikke er forbundet til internettet, og så slukke modemet og computeren. Herefter tænder man først modemet og efter et kort stykke tid så pc'en. Den bør nu give maskinen en 192.168.0.? addresse og man kan gå på modemet med denne addresse http://192.168.0.100

Her er der et sted hvor man kan se macaddresserne på de pc'ere som har lov at gå på, samt ændre/slette dem.

Som sagt, kunne jeg gøre det første gang jeg var derovre, men anden gang var macaddresserne der ikke. Så der var jeg nødt til at ringe til webspeed.
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2005 - 12:45 #8
nu har jeg fået det til at virke:) Jeg ved nødt at koble den bærbare til den stationære, som så var koblet op til nettet. TDC er åbenbart ret strikse med at det skal være 2 bestemte computere, og ikke bare 2, som jeg regnede med...
Men smid et svar, det var ved at genstarte modemet at jeg fandt løsningen.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. juli 2005 - 13:28 #9
Ja, de ER meget strikse *s*

Her er svaret og godt du fandt en løsning.
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2005 - 14:44 #10
endnu engang tak fordi du fik mig på rette vej
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. juli 2005 - 14:59 #11
Velbekomme og takker for point :)

Godt du selv kunne finde løsningen *s*