Avatar billede tax Nybegynder
18. juli 2005 - 14:53 Der er 1 kommentar

Mailserver opfører sig mærkeligt

Jeg har en linux (Fedora core 2) maskine som agerer mailserver for domænet taxboel.dk

Den har i løbet af en længere periode skabt sig og givet mig en masse bøvl. Nu er den imidlertid begyndt rigtigt at skabe sig!

I begyndelsen fik jeg blot en masse mails i min postkasse, hvor der stod "Mail Delivery System  Undelivered Mail Returned to Sender" Jeg får ca 50 om dagen med dette emne.

Nu er den imidlertid begyntdt at nægte at afsende en masse af de mails jeg vil sende. F.eks til bredbaand@sonofon.dk

Eksempel start:

This is the Postfix program at host nefetite.taxboel.dk.

I'm sorry to have to inform you that the message returned
below could not be delivered to one or more destinations.

For further assistance, please send mail to <postmaster>

If you do so, please include this problem report. You can
delete your own text from the message returned below.

                        The Postfix program

<bredbaand@sonofon.dk>: host backup-mx.post.tele.dk[195.41.53.68] said: 554
    <bredbaand@sonofon.dk>: Recipient address rejected: Relay access denied

Eksempel slut.

I det hele taget stinker min mailopsætning, og jeg har nu indset at der skal ske noget.

Sådan som jeg ser problemet er det todelt.

1) Serveren har ingen filtrering af indkommende mails, hvilket betyder at jeg som root admin får alt for mange spammails. Jeg ville gerne anvende et filter som spamassasin, men det har ikke vist sig at være særligt nemt at sætte op sammen med postfix på maskinen.

2) Min udgående postserver vil ikke afsende mails fra mig. Måske er maskinen inficeret og er dermed blevet banned?!? Eller måske stinker backup-mx.post.tele.dk.

Hvad ved jeg.

Hvad gør jeg i denne situation?
Avatar billede kenp Novice
18. juli 2005 - 18:25 #1
du skal bruge backup-mx.post.tele.dk som alternativ dns record ellers ville du ikke kunne modtaget post :)

Men som udgående postserver der skal du sætte den til at default bruge smtp.tele.dk så al post går igennem der. (på min mailserver hedder det smart server)