Avatar billede rasmuslarsen2 Nybegynder
18. juli 2005 - 00:54 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Internet virker ikke efter formatering

Hej alle.

Jeg har efter en omgang virus, eller i hvert fald mange problemer, lige formateret min computer, og indstallerer så Windows XP igen. Problemet er at jeg kan ikke lige huske om jeg plejer at skulle indstallere en driver eller noget for at komme på nettet, vi har ADSL fra TDC og internettet virker fint på denne computer (min søsters) og min fars. Men på min nyformaterede virker det bare ikke. Den forbindelse den opretter tror på en måde at det er et modem, og vil vide om der er et "telefonnummer" den skal ringe op til for at komme på.

Jeg synes at kunne huske fra indstallationen på den computer, at det hele bare virkede efter Windows XP var lagt ind.

På den her computer hedder internetforbindelsen: LAN-forbindelse og det gjorde den også på min inden jeg formaterede, men nu er der ingen "LAN-forbindelse" men kun en der hedder 1394-forbindelse (og så står der 1394-netkort nedenunder).

Jeg fatter ikke hvorfor sådan en "LAN-forbindelse ikke er blevet oprettet efter formateringen. Hvordan får jeg den lavet, jeg er efterhånden ret desperat efter alle de problemer inden formateringen og nu også problemer med internettet (hvilket der dog ikke var inden) efter.

Håber virkelig i har nogle hurtige og gode råd :|

Venlig Hilsen
Rasmus
Avatar billede suppenudel Nybegynder
18. juli 2005 - 01:33 #1
Hej,

Jeg kender ikke så meget til ADSL, men når jeg laver samme show, vil det nogle gange heller ikke virke, og kommer som du beskriver med det der dail-up, og det er i hvert fald ikke den vej man skal man skal.

Jeg fandt ud af at det hjalp at afbryde strømmen til modemet i min. ca. 10 minutter, (og slukke pc'en) hvorefter jeg tændte først modem og dernæst pc. Herved virker det igen ved at jeg skal indtaste det bruger/pass jeg fik udleveret fra TDC. Men mit er selvfølgelig også et kabelmodem, men det er måske et forsøg værd?

Ellers prøv evt. at sætte netkortet ned i et andet slot - med mindre det selfølgelig er onboard... Det har også virket for mig engang.

Mvh.
Avatar billede rasmuslarsen2 Nybegynder
18. juli 2005 - 01:37 #2
Hmm... jeg tror ikke jeg har noget bruger og password til at komme på nettet? Tror jeg heller aldrig jeg har skullet bruge før.

Kan det have noget med at gøre at mit "Ethernet Controller" står med det der gule spørgsmåltegn (vist at driveren ikke er indstalleret eller sådan noget) i Enhedshåndtering. Altså har den ikke noget med internettet at gøre?

Godnat :)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. juli 2005 - 07:45 #3
Ja, der er åbenbart problemer med driveren til din ethernet controller. Find din bundkorts-cdrom frem og kør den. Derpå er der en driver til ethernet controlleren og når først den er lagt på skulle det gå iorden.
Avatar billede rasmuslarsen2 Nybegynder
18. juli 2005 - 13:21 #4
Er der også driver til lydkord og printer på bundkorts-cdrom'en?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. juli 2005 - 13:34 #5
Der er til lydkortet, men ikke printeren. Den har du på en cd for sig selv.

Bundkortscdrom'en er det allerførste jeg installerer når jeg har lagt et styresystem ind. Selv servicepacks og windowsupdate kommer først senere.

På cdrom'en ligger driverne til chipsettet, agp og alle de enheder som er monteret på bundkortet, og det er meget vigtigt at disse drivere kommer ind, da maskinen ellers aldrig vil køre optimalt.
Avatar billede rasmuslarsen2 Nybegynder
18. juli 2005 - 14:11 #6
Øhm, jeg kan desværre ikke huske hvor min bundkortscdrom er, ved du om man kan downloade den et sted?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. juli 2005 - 14:49 #7
Du kan downloade de enkelte drivere, og det gøres ved bundkortsfabrikanten. Hvilket bundkort sidder der i maskinen ?
Så skal jeg gerne finde et link til dig.
Avatar billede rasmuslarsen2 Nybegynder
18. juli 2005 - 14:55 #8
Det er et ASUS P4PE2, jeg har selv lige søgt lidt, og jeg fandt denne side:

http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-us

Jeg downloadede (fra denne anden computer):

SoundMAX Integrated Digital Audio Driver V5.12.01.3665 for Windows 98SE/ME/2000/XP

og

Realtek RTL8100C Driver Version 4.51.505

Jeg tror den øverste, altså "lydkortet" (tror nemlig jeg har sådan et onboard et, det så det ud til da jeg åbnede kabinettet, også den der ethernet ting, er bare et lille stik som sidder på bundkortet), mens det ikke så ud til den der Realtek (er det ikke sådan noget netkort noget da?) virkede.

Håber du kan finde en ethernet-controller driver der virker.
Avatar billede rasmuslarsen2 Nybegynder
18. juli 2005 - 15:00 #9
Ja lydkortsdriveren, SoundMAX, virker, nu har jeg lyd på min computer igen. Så mangler jeg bare internet, altså en Ethernet-controller driver?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. juli 2005 - 15:34 #10
Det er skam den
Realtek RTL8100C Driver Version 4.51.505
driver som skal bruges til det onboard netkort i dit bundkort.

Prøv at gå ind i enhedshåndteringen og kig efter om der stadig er et gult udråbstegn på ethernet-controlleren, og er der det så slet den. Prøv så at genstarte og lad windows installere den igen.

Virker det stadig ikke efter genstarten, så gå igen ind i enhedshåndteringen, ethernetcontrolleren og vælg opdater driver. Peg den hen hvor du har udpakket den driver du downloadede.

Genstart til sidst og se om det så hjalp
Avatar billede rasmuslarsen2 Nybegynder
18. juli 2005 - 15:52 #11
Det virker desværre ikke, nogen af delene. Jeg har prøvet det 3 gange nu, virker ikke :/ Andre forslag?
Avatar billede rasmuslarsen2 Nybegynder
18. juli 2005 - 16:56 #12
YES YES YES :D Jeg fandt ud af det, eller det gjorde min far :D. Det vi gjorde var at sætte et ethernet-kort, som vi havde liggende, i et PCI-slot, og så internetkablet deri, så virkede det :D

Ellers tak for hjælpen, men jeg tager point selv, da det Realtek driver jo desværre ikke virkede!
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. juli 2005 - 16:58 #13
Det SKAL virke *s*

Men engang imellem er windows en underlig fisk og mit eget onboard netkort virkede faktisk heller ikke efter en strømafbrydelse, og pludselig virkede det igen i en måned, hvorefter det besluttede sig for at holde op med at virke igen.

Det simpleste, du kan gøre er lige at gå ned i den nærmeste computerbutik og købe et nyt netkort. Så får du driveren med og kan umiddelbart komme på nettet bagefter. Blot køb det billigste du kan finde. Du skal ikke give over 100 kr for det.

Det er det jeg ville gøre i din situation, og gjorde da mit eget holdt op med at virke.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. juli 2005 - 16:59 #14
Hmm.. jeg er åbenbart for langsom til at skrive.
Avatar billede rasmuslarsen2 Nybegynder
18. juli 2005 - 18:11 #15
Hehe